דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אירלנד מתנגדת לתכנית ביידן למס חברות מינימלי עולמי

שר האוצר האירי, פסקל דונוהיי, אמר שאירלנד לא תקבל העלאה של מס החברות ל-15% אליו שואפת ארה"ב | אירלנד היא המדינה המפותחת בעלת שיעור מס החברות הנמוך ביותר, שעומד על 12.5%

שר האוצר האירי, פסקל דונוהיי (AP Photo/Armando Franca)
שר האוצר האירי, פסקל דונוהיי (AP Photo/Armando Franca)
יונתן קירשנבאום

התכנית של ממשל ביידן להגיע להסכמה בנוגע לשיעור מס חברות מינימלי עולמי, נתקלה השבוע בהתנגדות מצד אירלנד, לאחר ששר האוצר האירי, פסקל דונוהיי, אמר שאירלנד לא תקבל העלאה של מס החברות ל-15% אליו שואפת ארה"ב.

"אנחנו מעוניינים להיכנס למשא ומתן עם הצוות של ביידן בנוגע למס חברות מינימלי, אבל יש לנו התנגדות להעלאה בסדר גודל כזה שיטיב עם כלכלות גדולות יותר וישאיר את הקטנות מאחורה", אמר בראיון לרשת החדשות סקיי, והוסיף כי הוא "מאמין שבעתיד שיעור המס באירלנד יישאר ברמה של 12.5%".

אירלנד היא המדינה המפותחת בעלת שיעור מס החברות הנמוך ביותר, שעומד על 12.5%. מדובר באחת הסיבות המרכזיות לרישומן של חברות בינלאומיות גדולות רבות באירלנד, בין היתר הפעילות האירופית של חברת גוגל, שפועלת מהמדינה. על פי שר האוצר האירי, העלאת מס החברות באירלנד תפגע ביכולת של המדינה הקטנה להתחרות עם כלכלות גדולות יותר באמריקה ואירופה על משיכת חברות ומשקיעים, ועלולה לפגוע בכלכלה האירית.

מכיוון שלא קיימת דרך לכפות על אירלנד לקבל את ההצעה, המתגבשת בין ארה"ב לחלק מהמדינות העשירות, ההצעה צפויה להגיע להצבעה בפורומים שונים של ה-OECD בהמשך השנה. המשמעות של התנגדות אירית היא ביטול התכנית למעשה. ללא הסכמת כל המדינות החברות להצעה, יישאר פתח לחלקן להתמיד במדיניות המסים הנמוכים.

אם יתקבל המהלך הוא צפוי להפעיל לחץ על מדינות עם מס חברות נמוך, מכיוון שיחייב את החברות לשלם את הפרש המס במדינות בהן הם פועלות. אירלנד אינה המדינה היחידה עם הסגות לגבי התכנית, אבל נראה שיתר המדינות שהתנגדו יסכימו לרמת מינימום של 15%.

במקור שאפה ארה"ב להגיע להסכמה על רמת מס מינימלית של 21%, אבל ככל הנראה בניסיון להבטיח את תמיכת מדינות ה-G7 הסכים הצוות האמריקאי להפחתת הרף התחתון. לעומת הכלכלות הגדולות ב-OECD, שיעור המס באירלנד נמוך יותר אפילו מהרף המינימלי הזה.

מחוץ לאירלנד, המהלך נהנה מתמיכה בארגונים הפיננסים ובקרב חלק ממדינות ה-OECD. ההצעה למס חברות גלובלי גובשה, על ידי מחלקת המחקר ב-OECD, ומורכבת משני חלקים עיקריים. הראשון יאפשר למדינות למסות רווחי חברות לא רק לפי מקום רישום החברה, אלא גם לפי המקום בו נעשות העסקאות המניבות בפועל. המשמעות היא שחברות הייטק כמו פייסבוק, גוגל ואמזון, שרשומות בקליפורניה, יאלצו לשלם מס לממשלות מדינות אירופיות בהן חיים הצרכנים שעושים שימוש במוצריהן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!