דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

בנט: ״פניי לממשלת שינוי״, ימינה החליטה לגבות ״פה אחד״

מוקדם יותר הציע נתניהו לבנט וסער רוטציה משולשת | יאיר לפיד מתכנן להודיע לנשיא מחר (ב׳) שעלה בידו להקים ממשלה | חלוקת התיקים המסתמנת: מיכאלי לתחבורה, ליברמן לאוצר, הורוביץ לבריאות, גנץ יישאר במשרד הביטחון

  • מוקדם יותר הציע נתניהו לבנט וסער רוטציה משולשת | יאיר לפיד מתכנן להודיע לנשיא מחר (ב׳) שעלה בידו להקים ממשלה | חלוקת התיקים המסתמנת: מיכאלי לתחבורה, ליברמן לאוצר, הורוביץ לבריאות, גנץ יישאר במשרד הביטחון
דבר
צרו קשר עם המערכת:

סיעת ימינה התכנסה היום (א׳) והחליטה לגבות פה אחד את מאמצי בנט להקמת ממשלה ודחיית בחירות חמישיות.

מוקדם יותר הציע ראש הממשלה נתניהו לנפתלי בנט וגדעון סער רוטציה משולשת בראשות הממשלה, וזאת בניסיון למנוע הקמת ממשלה בראשות בנט ולפיד. הבוקר אמר ראש הממשלה: "ברגע גורלי שמים בצד כל שיקול אישי ונוקטים צעדים מרחיקי לכת, חסרי תקדים אפילו. זה מה שראשי סיעות הימין ואני עשינו עכשיו. אנחנו מזמינים את סער ובנט – בואו עכשיו, מייד, לפגישה שתאפשר הקמת ממשלת ימין".

גדעון סער מסר בתגובה: "עמדתנו ומחוייבותנו היתה ונותרה: החלפת שלטון נתניהו. בהתאם לכך נמשיך לפעול".

במפלגת ימינה דחו לשעות הצהרים ישיבה שנועדה להתקיים הבוקר, בה היו אמורים לקבל החלטה סופית על כניסה לממשלה עם לפיד.

יו״ר האופוזיציה, יאיר לפיד, צפוי להודיע לנשיא מחר (שני) שעלה בידו להקים ממשלה. עם זאת, המהלך תלוי בהסכמתם של חברי סיעת ימינה, שחלקם, לרבות איילת שקד, טרם הכריעו אם לתמוך במהלך. חברי הסיעה יתכנסו בצהריים לקבלת עדכון מיו"ר המפלגה.

גם אם ימינה תצטרף לממשלה, ייאלץ לפיד לגייס חברי כנסת נוספים שיצביעו בעדה כדי להשיג רוב, ככל הנראה ממפלגת רע"מ או הרשימה המשותפת.

יו"ר ימינה, נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
יו"ר ימינה, נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

יום שישי דווח שיו"ר ימינה, נפתלי בנט, הודיע ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד שהחליט להצטרף אליו להקמת ממשלה שבראשה יעמדו השניים ברוטציה. על פי הסיכומים בין השניים, בנט יעמוד בראשות הממשלה במשך כשנתיים וחצי, עד ספטמבר 2023, ולפיד יחליף אותו ויהיה ראש הממשלה לשנתיים נוספות, עד נובמבר 2025.

החלטתו של בנט הגיעה לאחר שדווח לפני שבועיים, במהלך מבצע 'שומר החומות', כי החליט שלא להצטרף לממשלה בראשות לפיד. במקביל, בנט ניהל מו"מ עם הליכוד על הצטרפות לממשלת ימין.

עד כה, השלים לפיד סבב שיחות עם יתר המפלגות המיועדות להרכיב את הממשלה. בין היתר סוכם שהעבודה תחזיק בתיקי התחבורה, ביטחון הפנים והתפוצות; אביגדור ליברמן יכהן כשר האוצר ו"ישראל ביתנו" תחזיק גם בתיק הנגב והגליל ובראשות ועדת הכספים; מקרב אנשי מרץ יכהנו ניצן הורביץ כשר הבריאות, תמר זנדברג כשרה לאיכות הסביבה ועיסווי פריג' כשר לשיתוף פעולה אזורי; ובני גנץ ימשיך לכהן כשר הביטחון מטעם כחול לבן.

במוצ״ש התפרסם שהשר ישראל כ"ץ הציע לנתניהו לערוך פריימריז בליכוד, להיבחר, ולכהן במקומו שנה כדי להקים ממשלת ימין, אך נתניהו סירב לכך.

ראש הממשלה נתניהו תקף בשישי את בנט בחריפות. בסרטון שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו תחת הכותרת 'אזעקת אמת' אמר נתניהו: "אתמול בלילה, בחצות, אנחנו הגענו לסיכום עם ימינה על הסכם בינינו. ההסכם הזה כולל סעיפים מרחיקי לכת. הלכנו לקראתם בדברים שהם ממש תקדימיים. הכל במטרה למנוע ממשלת שמאל. ואני רוצה להגיד לכם, לתדהמתי, נפתלי בנט לא מוכן לחתום על זה. הוא רץ לשמאל".

נתניהו הזכיר את הדיווח על כך שבמהלך הלחימה בנט התנער מהקמת ממשלת שינוי ואמר: "מה קרה מאז? עברו כמה ימים? משהו השתנה פה? ברור שלא. זאת אומרת, או שזו היתה הצגה, או שאין להם שום עקרונות". עוד אמר נתניהו כי הממשלה המסתמנת "תסכן את מדינת ישראל, את ארץ ישראל ואת צבא הגנה לישראל" וכי "בנט ושקד "עדיין יכולים להתחרט".

עד כה הגיעה מפלגתו של לפיד (17 מנדטים) לסיכומים כאמור עם העבודה (7 מנדטים), מרצ (6 מנדטים) וישראל ביתנו (7 מנדטים). משא ומתן מתקיים גם עם מפלגות תקווה חדשה בראשות גדעון סער (6 מנדטים) וכחול לבן (8 מנדטים). למפלגות אלו יש בסך הכל 51 מנדטים. הצטרפות של ימינה תוסיף לגוש זה 7 מנדטים (או פחות מכך), וכדי להגיע לרוב בכנסת תידרש גם הצטרפות של חברי כנסת מהמפלגות הערביות – רע"מ, או חלקים מהרשימה המשותפת.

המנדט של לפיד להרכבת ממשלה יפקע ברביעי. לאחר מכן יעבור המנדט לכנסת למשך 21 יום, בהם כל חבר כנסת שיגייס לפחות 61 חתימות של חברי כנסת יוכל לקבל מנדט להרכבת הממשלה. החוק קובע כי אם לא תוקם ממשלה, ישראל תלך לבחירות חמישיות בתוך שלוש שנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!