דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ביה"ד לעבודה ידון בבקשה לעצור את עיצומי הפסיכולוגים החינוכיים

במסגרת העיצומים מעכבים הפסיכולוגים כינוס ועדות לקביעת זכאות לשירותי חינוך מיוחד, במחאה על עומס העבודה עליהם | מרכז השלטון המקומי: בשלושת השבועות של העיצומים התעכב שיבוצם של 10,000 ילדים | הפסיכולוגים יפגינו היום בת"א

הפגנת פסיכולוגים מתמחים כנגד רפורמה בתקצוב השכר למתמחים מול מרכז לבריאות הנפש בדרום תל אביב, 22 בדצמבר 2020. (צילום: דפנה איזברוך)
הפגנת פסיכולוגים מתמחים כנגד רפורמה בתקצוב השכר למתמחים מול מרכז לבריאות הנפש בדרום תל אביב, 22 בדצמבר 2020. (צילום: דפנה איזברוך)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה ידון מחר (שני) בדרישת מרכז השלטון המקומי להוציא צווי מניעה לעיצומי הפסיכולוגים החינוכיים, שנמשכים כבר שלושה שבועות. הפסיכולוגים, המועסקים ברשויות המקומיות, נמנעים במסגרת העיצומים מהשתתפות בוועדות הקובעות את זכאותם של תלמידים לשירותי חינוך מיוחד ולשיבוצים בכיתות מיוחדות, במחאה על עומס העבודה עליהם, ועקב כך הוועדות אינן יכולות להתכנס. היום (ראשון) יפגינו הפסיכולוגים החינוכיים מול קריית הממשלה בתל אביב.

בבקשה שהוגשה לבית הדין נכתב כי במסגרת המשא ומתן הגיעו הצדדים להסכמות בסוגיית העומס על הפסיכולוגים, אך נציגי ההסתדרות העלו דרישות נוספות ש"אינן קשורות ישירות לסכסוך העבודה המוכרז", ולפיכך מבקש מרכז השלטון המקומי למנוע את המשך העיצומים.

יובל הירש, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, אמר ל'דבר' כי דווקא משרד האוצר הוא שמונע את ההגעה להסכמות. "לצערי, ברביעי בערב משרד האוצר נסוג מההבנות שכבר הושגו עימו. לדעתי משרד האוצר לא מנסה למצוא פתרון, ובכך הם פוגעים בציבור הזקוק לוועדות".

מרכז השלטון המקומי: כ-10,000 ועדות בוטלו מתחילת העיצומים

במסגרת העיצומים של הפסיכולוגים החינוכיים, שהחלו ב-11 למאי, הם נמנעים מלהשתתף בוועדות ובכך מעכבים את כינוסן. העיצומים אינם כוללים את העבודה מול בתי הספר והתלמידים.

ועדות האפיון והזכאות קובעות בין היתר את הזכאות של תלמידים עם לקויות למידה לשיבוץ בכיתה מיוחדת, או לקבלת סל שעות פרטני. דיוני הוועדות התארכו בעקבות הרפורמה בחינוך המיוחד, שהטילו עליהן את הדיונים בסל השעות הפרטני של תלמידים על לקויות למידה שהשתלבו בכיתות רגילות. בכל ועדה משתתפים נציגי משרד החינוך, הרשות המקומית, ארגוני הורים ופסיכולוג חינוכי. הפסיכולוגים נדרשים להשתתף בוועדות על חשבון משימות אחרות של ליווי וייעוץ לתלמידים ולצוותי החינוך, ללא הגדלת המשרה שלהם או הוספת תקנים לפסיכולוגים נוספים.

בתצהיר שהגיש מרכז השלטון המקומי לבית הדין נכתב כי מנתונים שנאספו מ-37 רשויות מקומיות הכוללות את הערים הגדולות, מאז תחילת העיצומים בוטלו 4,431 ועדות לשיבוץ או זכאות לשירותי חינוך מיוחד, ובמרכז השלטון המקומי מעריכים כי בסך הכל בוטלו לפחות עשרת אלפים ועדות. עם זאת, בשבועיים מתוך שלושת השבועות בהם התקיימו העיצומים נערך מבצע שומר החומות, וייתכן כי בחלק מהרשויות הוועדות היו מתבטלות גם ללא קשר לעיצומים. בבקשת מרכז השלטון המקומי נכתב כי "עקב העיצומים נפגעו עד כה לפחות 10,000 ילדים שעניינם לא נידון, ובכל יום שעובר מספר הילדים שנפגעים מהעיצומים רק הולך וגדל".

חטיבת הפסיכולוגים: "הפגיעה בילדים לטווח הארוך כתוצאה מהיעדר מענים מספקים חמורה יותר"

בחטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר פנו להורים שנפגעים מהשביתה וביקשו את תמיכתם במאבק. בפוסט שהעלתה החטיבה בפייסבוק נכתב: "אנחנו מודעים לפגיעה שנגרמת כתוצאה מכך בטווח הקצר אבל אנו מאמינים שהפגיעה בילדים לטווח הארוך כתוצאה מהיעדר מענים מספקים היא חמורה יותר. הפגיעה נובעת מהיעדר תקצוב ראוי בעת חקיקת התיקון בחוק ובאופן שאינו מאפשר עבודה שגרתית וקבועה שתחזק את יכולת ההכלה של המסגרות החינוכיות". הפוסט קורא לפסיכולוגים החינוכיים להפיץ את הפוסט להורים עימם הם בקשר.

קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים: "מאבק ראוי למען ילדינו"

רויטל לן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אומרת ל'דבר' שלמרות הפגיעה בילדים ובהורים, הקואליציה תומכת בהמשך העיצומים. "אנחנו חושבים שזה מאבק ראוי למען ילדינו. ידוע לכל כי לא ניתן יהיה לאייש את התקנים ללא העלאה במשכורות. תיקון 11 בחוק החינוך המיוחד הפך את הפסיכולוגים החינוכיים לבירוקרטים ונוטל מהם את היכולת לעבוד בשטח. אנחנו מודעים לקשיים שנוצרים כיון שלא ניתן לקיים וועדות לסלי תמיכה ושיבוצים. יחד עם זאת אם נוותר עכשיו, זה יפגע בילדינו בסופו של דבר".

ברביעי השבוע תדון ועדת הכספים של הכנסת בעיצומי הפסיכולוגים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!