דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הפסיכולוגים החינוכיים הפגינו בת"א: "לא שותקים מול העומסים"

יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, יובל הירש: "כשפסיכולוג מרוויח כל כך מעט לפרנסתו, אנחנו מבינים למה יש חוסר בתקנים" | במסגרת עיצומי הפסיכולוגים הם מעכבים ועדות זכאות לשירותי חינוך מיוחד, במחאה על עומס העבודה והשכר הנמוך

  • יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, יובל הירש: "כשפסיכולוג מרוויח כל כך מעט לפרנסתו, אנחנו מבינים למה יש חוסר בתקנים" | במסגרת עיצומי הפסיכולוגים הם מעכבים ועדות זכאות לשירותי חינוך מיוחד, במחאה על עומס העבודה והשכר הנמוך
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

עשרות פסיכולוגים חינוכיים הפגינו היום (ראשון) מול קריית הממשלה בתל אביב, במחאה על עומסי העבודה עליהם ובדרישה לתוספות שכר ותקנים. ההפגנה החלה בכניסה למשרדים ברחוב קפלן והמשיכה לצומת עזריאלי. המפגינים החזיקו שלטים עליהם נכתב "לא פסיכולוגים בגרוש", "לא עוד 35 ש"ח לשעה", "הפסיכולוגיה הציבורית ז"ל", "הגיעו מים עד נפש", "מול עומסים פסיכולוגים לא שותקים". בשלושת השבועות האחרונים נוקטים הפסיכולוגים החינוכיים עיצומים ומונעים את כינוס ועדות הזכאות לחינוך המיוחד.

יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, יובל הירש, אמר בהפגנה: "כשבן אדם מרוויח כה מעט לפרנסתו, זה ברור למה יש חוסר בתקנים. אנחנו לא מפסיקים להילחם".

הפגנת הפסיכולוגים החינוכיים מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על עומסי העבודה, 30 במאי 2021 (צילום: מיכל מרנץ)
הפגנת הפסיכולוגים החינוכיים מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על עומסי העבודה, 30 במאי 2021 (צילום: מיכל מרנץ)

הפגנת הפסיכולוגים החינוכיים מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על עומסי העבודה, 30 במאי 2021 (צילום: מיכל מרנץ)
הפגנת הפסיכולוגים החינוכיים מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על עומסי העבודה, 30 במאי 2021 (צילום: מיכל מרנץ)

"אני פה משתי סיבות. האחת כעובדת שמרוויחה שכר זעום במאמצים גדולים, והשנייה כאזרחית שרוצה שתהיה פסיכולוגיה ציבורית איכותית לכלל הציבור, ובעיקר לילדים", אמרה שחר (30), מחדרה, פסיכולוגית חינוכית בעיריית חיפה, שהגיעה כשהיא סוחבת במנשא את בנה הקטן אדם. "אני חושבת שהילדות היא שלב שבו אפשר לתקן דברים כשהם עוד קטנים. הפסיכולוג החינוכי יכול לכוון את המורה, להציע מסגרת מתאימה יותר, אבחון מותאם ועוד. עם 1,000 ילדים שאת אחראית עליהם ואין סוף ועדות, את לא יכולה לעשות את זה."

"הגענו לכאן כדי להגיד די", אומרת דבי (45) פסיכולוגית חינוכית מנתיבות, 15 שנים במקצוע, "די לעומס. די לילדים שלא מקבלים את מה שהם צריכים. נמאס לנו להתעסק בדברים שאפילו לא משלמים לנו עליהם.  ההפגנה הזו היא הדרך שלנו להגיד שזה פשוט לא בסדר".

אמיר (30) מיפו, שסיים את לימודיו, אומר שהוא מתקשה למצוא מקום להתמחות: בפסיכולוגיה הציבורית יש יציבות, וזו הסיבה שאני מעוניין לעשות בה התמחות אבל השכר בה הוא רעב. מדובר באבסורד: מקומות זועקים שיש להם חוסר בתקנים, ולא נותנים לי להתחיל את התמחות למרות שאני רוצה". הוא החזיק שלט בעברית ובערבית, עליו נכתב "הגיעו עד מים עד נפש".

סמדר מורס, מנהלת בית הספר היסודי נופים בתל אביב, הגיעה להפגנה כדי להזדהות עם מאבק הפסיכולוגים החינוכיים, ודיברה בפני המשתתפים: "אני נמצאת כאן היום מתוך מחייבות עמוקה לחינוך בישראל. האחריות והמחויבות של כולנו אינה סקטוריאלית אלא כללית. לא מדובר על מאבק בעתידה של הפסיכולוגיה הציבורית, אלא למען ילדינו. הטפסים הפכו לראשית דבר, והחינוך לסוף דבר. אתם, אלו שלמעלה, אתם מגדילים את הפערים החברתיים".

חברת הכנסת אמילי מואטי (העבודה) וחבר הכנסת עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הגיעו להפגנה והביעו הזדהות עם המאבק. "אם נצליח הלילה, ינשבו רוחות אחרות", אמרה מואטי למפגינים. כסיף אמר: "המאבק של הפסיכולוגיה הציבורית הוא לא מאבק מגזרי, אלא מאבק על עתיד ואופי החברה בישראל כולה. בלי פסיכולוגיה ציבורית החברה תלך מדחי אל דחי."

שר החקלאות אלון שוסטר הביע תמיכה במאבק הפסיכולוגים. "כמי שמתגורר בעוטף עזה וכראש המועצה האזורית לשעבר, אני מכיר מקרוב את פעילותם של הפסיכולוגים החינוכיים ואת החשיבות הגדולה שלה במתן מענה וטיפול נפשי מעמיק ויסודי", כתב שוסטר בדף הפייסבוק שלו, "אחרי שנה של קורונה ובידוד חברתי קשה, אחרי מתיחות ביטחונית שנותנת את אותותיה גם על הילדים, זה לא הזמן להעמיס על הפסיכולוגים עבודה בירוקרטית ללא כל תגמול. אני מבקש לקרוא מכאן למשרדי האוצר, החינוך והשלטון המקומי – זה הזמן למצוא פתרון לסוגיה ולהעניק לפסיכולוגים החינוכיים את התנאים המיטביים לבצע את מלאכתם. למען ילדי ישראל ולמען החוסן החברתי שלנו."

בית הדין לעבודה ידון בהמשך השביתה

בית הדין הארצי לעבודה ידון מחר (שני) בדרישת מרכז השלטון המקומי להוציא צווי מניעה לעיצומי הפסיכולוגים החינוכיים, שנמשכים כבר שלושה שבועות. הפסיכולוגים, המועסקים ברשויות המקומיות, נמנעים במסגרת העיצומים מהשתתפות בוועדות הקובעות את זכאותם של תלמידים לשירותי חינוך מיוחד ולשיבוצים בכיתות מיוחדות, במחאה על עומס העבודה עליהם, ועקב כך הוועדות אינן יכולות להתכנס. היום (ראשון) יפגינו הפסיכולוגים החינוכיים מול קריית הממשלה בתל אביב.

בבקשה שהוגשה לבית הדין נכתב כי במסגרת המשא ומתן הגיעו הצדדים להסכמות בסוגיית העומס על הפסיכולוגים, אך נציגי ההסתדרות העלו דרישות נוספות ש"אינן קשורות ישירות לסכסוך העבודה המוכרז", ולפיכך מבקש מרכז השלטון המקומי למנוע את המשך העיצומים.

יובל הירש, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, אמר ל'דבר' כי דווקא משרד האוצר הוא שמונע את ההגעה להסכמות. "לצערי, ברביעי בערב משרד האוצר נסוג מההבנות שכבר הושגו עימו. לדעתי משרד האוצר לא מנסה למצוא פתרון, ובכך הם פוגעים בציבור הזקוק לוועדות".

במסגרת העיצומים של הפסיכולוגים החינוכיים, שהחלו ב-11 למאי, הם נמנעים מלהשתתף בוועדות ובכך מעכבים את כינוסן. העיצומים אינם כוללים את העבודה מול בתי הספר והתלמידים.

ועדות האפיון והזכאות קובעות בין היתר את הזכאות של תלמידים עם לקויות למידה לשיבוץ בכיתה מיוחדת, או לקבלת סל שעות פרטני. דיוני הוועדות התארכו בעקבות הרפורמה בחינוך המיוחד, שהטילו עליהן את הדיונים בסל השעות הפרטני של תלמידים על לקויות למידה שהשתלבו בכיתות רגילות. בכל ועדה משתתפים נציגי משרד החינוך, הרשות המקומית, ארגוני הורים ופסיכולוג חינוכי. הפסיכולוגים נדרשים להשתתף בוועדות על חשבון משימות אחרות של ליווי וייעוץ לתלמידים ולצוותי החינוך, ללא הגדלת המשרה שלהם או הוספת תקנים לפסיכולוגים נוספים.

בתצהיר שהגיש מרכז השלטון המקומי לבית הדין נכתב כי מנתונים שנאספו מ-37 רשויות מקומיות הכוללות את הערים הגדולות, מאז תחילת העיצומים בוטלו 4,431 ועדות לשיבוץ או זכאות לשירותי חינוך מיוחד, ובמרכז השלטון המקומי מעריכים כי בסך הכל בוטלו לפחות עשרת אלפים ועדות. עם זאת, בשבועיים מתוך שלושת השבועות בהם התקיימו העיצומים נערך מבצע שומר החומות, וייתכן כי בחלק מהרשויות הוועדות היו מתבטלות גם ללא קשר לעיצומים. בבקשת מרכז השלטון המקומי נכתב כי "עקב העיצומים נפגעו עד כה לפחות 10,000 ילדים שעניינם לא נידון, ובכל יום שעובר מספר הילדים שנפגעים מהעיצומים רק הולך וגדל".

70 ראשי רשויות תומכים בשביתה

 

70 ראשי רשויות מקומיות פרסמו בשישי האחרון מכתב תמיכה בפסיכולוגים החינוכיים וקראו למשרדי הממשלה למצוא פתרון. "אנו רוצים להביע דאגה רבה מהשחיקה המוגברת איתה מתמודדים הפסיכולוגים החינוכיים עם הגברת העומסים המוטלים עליהם. מדובר בציבור מוגדר, איכותי ואחראי שיש להתייחס בכובד ראש לצרכיו ולדרישותיו. בהקשר הסכסוך הנוכחי אנו מכירים בעלייה בכמות הוועדות והתארכותן כתוצאה מהתיקון לחוק ומסכימים כי לא ניתן לצפות שהפסיכולוגים החינוכיים יעשו זאת ללא תגמול".

הרשויות המקומיות שחתמו הן: אבן יהודה, אורנית, אליכין, אלקנה, אריאל, מועצה אזורית אשכול, באר שבע, באר יעקב, בענה, בית אל, בית שמש, ביתר עילית, מועצה אזורית בני שמעון, בת ים, גבעתיים, גדרה, גוש עציון, מועצה אזורית גזר, מועצה אזורית גליל עליון, גני תקווה,מועצה אזורית דרום השרון, הוד השרון, מועצה אזורית הר חברון, מועצה אזורית יואב, מועצה אזורית חבל יבנה, מועצה אזורית חוף אשקלון, חצור הגלילית, כוכב יאיר צור יגאל, כסר סמיע, כפר יונה, כפר כמא, כפר קרע, מגידו, מודיעין עילית, מועצה אזורית מנשה, מעלות תרשיחא, מצפה רמון, משגב, נהריה, מועצה אזורית נווה מדבר, מועצה אזורית נחל שורק, נס ציונה, נשר, סביון, ע'גאר, מועצה אזורית עמק הירדן, מועצה אזורית עמק המעיינות, מועצה מקומית עמק חפר, עראבה, ערד, פרדס חנה כרכור, צפת, קדומים, קריית אונו, קריית גת, קריית מלאכי, קריית יערים, קריית שמונה, קרני שומרון, ראש פינה, רמת השרון, רעננה, שוהם, מועצה אזורית שומרון, מועצה אזורית שער הנגב, תל מונד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!