דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המשקיעים חוזרים: מכירות הדירות זינקו ב-26%

את העליות מובילה חזרת המשקיעים לשוק הדיור | משרד האוצר פרסם נתונים על זהות המשקיעים: שכר ממוצע של 46 אלף שקלים למשפחה, גיל חציוני 50

בנייה חדשה בעיר חריש (צילום ארכיון: פלאש90)
בנייה חדשה בעיר חריש (צילום ארכיון: פלאש90)
דוד טברסקי

13.2 אלף דירות חדשות נרכשו בחודש מרץ, זינוק של 26% בהשוואה לחודש הקודם ו-38% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019. מדובר באחד מחודשי עסקאות הנדל"ן הטובות מזה שנים.

הנתונים עולים מדו"ח סקירת הנדל"ן של הכלכלנית  הראשית באוצר, שירה גרינברג, המראה שאת הגידול המשמעותי ברכישות הובל על ידי המשקיעים, שרכשו 19% מהדירות ( מעל 2,500 דירות) , גידול של 114% ממרץ 2019 וזאת לאחר שנים בהם המשקיעים עזבו את השוק בגלל המיסוי של שר האוצר לשעבר, משה כחלון.

לראשונה מזה ארבעה חודשים, לא גדל מלאי דירות המשקיעים ומצבו לראשונה מאוזן  בגלל הירידה הקלה בשיא רכישות דירות המשקיעים מאז תחילת ספטמבר, הקשור להורדה של כ-3% במס הרכישה אותו הוביל שר האוצר, ישראל כ"ץ.

במשרד האוצר פרסמו נתונים על זהות המשקיעים: 38% מהם מועסקים במגזר הציבורי, ומקומם בשוק המשקיעים  כפול ממספר בסקטור הכללי של השכירים בישראל. בנוסף לכך 12% מהרוכשים נמצאים בסקטור הפיננסי והבנקאי, שמקומו הצטמצם עם השנים בתמהיל המשקיעים. 9% מהמשקיעים מגיעים מתחום ההיי-טק, בדומה לחלקם באוכלוסייה, וזאת למרות ההכנסות הגבוהות בתחום. לדברי הכלכלנית,  לא נראה שהכספים מועברים לשוק הנדל"ן.

שכר הממוצע של המשקיעים בשוק הנדל"ן בישראל עומד על 46 אלף שח כאשר 9% מהם פרשו לגמלאות.  בכללי, הגיל הממוצע של המשקיעים ממשיך להיות גבוה יחסית בחודש מרץ ועומד על 52 שנים, הגיל החציוני עמד על 50 ו-82% מהם נשואים (השאר גרושים ורווקים) רק רבע מרוכשי הדירות להשקעה הם בני פחות 42.

מחצית  מהמשקיעים מתגוררים באזור המרכז, שם מחיר הדירה הממוצע עומד על 1.82 מליון ש"ח, בעוד במחוזות הצפוניים והדרומיים, בהם דירה ממוצעת עולה 1.29 מליון ש"ח, המשקיעים מהווים רק 21% מהם. שליש מהמשקיעים בבתים באזור הדרום מתגוררים בת"א והמרכז  בעוד רוב המשקיעים במרכז ות"א מגיעים מהאזור.

במהלך החודש נמכרו 7,900 דירות יד שנייה, כמות העסקאות הגבוהה ביותר בחודש מרץ מזה 20 שנה המראה גדילה משמעותית בתחום הזה בסביבת הפריפריה. בנתניה, חדרה ובאר שבע נרשמו עליות של 40% בעסקאות, לעומת 10% בלבד באזור תל אביב.

מרץ האחרון היווה את נקודת השיא ברכישות דירה מיד ראשונה מאז דצמבר 2013 שלווה ברכישות של 6,600 דירות על ידי זוגות צעירים, כולל "מחיר למשתכן".  דירות נמכרו על ידי קבלנים, 1800  מתוכם במסגרת עסקאות "מחיר למשתכן" שגדלו ב 116% בהשוואה לחודש הקודם ותרמו נתח משמעותי בעלייה בעסקאות. פרויקט של מחיר למשתכן בבני ברק, העיר החרדית היחידה בתכנית,  בה הרוכשים הם בעלי ההכנסה הממוצעת הנמוכה ביותר מכלל המקומות בהם מתקיים הפרויקט, היה אחראי לשליש מהעסקאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!