דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד האנרגיה ישקיע עוד 200 מיליון שקלים בסבסוד צנרת גז 

הצנרת מיועדת להביא להחלפת נפט בהיקף של כ-100 אלף טון דלקים מזהמים יותר בשנה ולחבר כ-100 לקוחות גז קטנים

הנחת צינורות להובלת גז מאסדות תמר ולוויתן לתחנת הכח אלון תבור (צילום ארכיון: ענת חרמוני/פלאש90)
הנחת צינורות להובלת גז מאסדות תמר ולוויתן לתחנת הכח אלון תבור (צילום ארכיון: ענת חרמוני/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האנרגיה הודיע על השקת השלב השלישי של תכנית התמיכות בחיבור צרכני גז, בתקציב של 200 מליון שקלים. שלב זה מתווסף ל-285 מליון שקלים בשלב הראשון ועוד 40 מליון שקלים לטובת חיבורי גז לבתי חולים. לפי המשרד, המעבר לגז אפשר להפחית שימוש בדלקים יותר מזהמים מגז.

עד כה, חוברו לרשת הגז בישראל 154 צרכנים: 110 לרשת החלוקה (לחץ נמוך), 36 לרשת ההולכה (לחץ גבוה) ו-8 לגז טבעי דחוס. סך פריסת הצנרת עומדת על כ-460 ק"מ של צנרת לחלוקת גז. בשנה האחרונה, חוברו 26 מפעלים וצרכנים תעשייתיים חדשים לרשת החלוקה.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ: "אנו פועלים כל העת לחיבור התעשייה הישראלית לגז טבעי, שמעניק יתרונות רבים למשק, בהם הוזלת עלויות ייצור החשמל והפחתת זיהום האוויר. משרד האנרגיה בראשותי שם כמטרה מרכזית את הגמילה מדלקים מזהמים ואת סיום עידן הפחם עד לשנת 2025 וחיבורם של צרכנים נוספים לרשת החלוקה הינו צעד מבורך נוסף בדרך להשגת היעד".

הצעד נועד להפחית שימוש בסולר, מזוט וגפ"מ (גז בישול), העומדת בתעשיה על 170 טון בשנה. לפי משרד האנרגיה, התכנית עשויה לחסוך בצריכת דלקים כ-80 מליון שקלים בשנה, כתוצאה ממעבר לגז בצנרת, בהנחה שהצריכה תחליף יותר מ-100,000 טון דלקים אחרים, מזהמים ויקרים יותר.

שר האנרגיה יובל שטייניץ (צילום: לשכת שר האנרגיה)
שר האנרגיה יובל שטייניץ (צילום: לשכת שר האנרגיה)

איך יחולק הכסף ? 

לפי פרטי המכרז החדש, הכסף יחולק ב3 מסלולים.

  • מסלול א': סיוע במימון בגובה של 150 מיליון שקלים לטובת צרכנים המופיעים ברישיון חברות החלוקה וצרכנים אשר חתומים מול חברות החלוקה על הסכם חלוקה.
  • מסלול ב': סיוע במימון בגובה של 40 מיליון שקלים לטובת צרכנים בעלי פוטנציאל צריכה גבוה וצרכני קוגנרציה (ייצור משולב של חשמל וחום), המאופיינים בצריכה גבוהה של גז טבעי.

בנוסף, יוקצו 10 מיליון שקלים לסיוע במימון כבונוס לטובת חיבור 60 הצרכנים הראשונים למקטע החלוקה.

מקווים לחבר עוד 100 לקוחות גז קטנים 

מתקני קוגנרציה, הינם מתקנים קטנים ליצור חשמל מגז, אשר עושים שימוש יעיל יותר בגז, לייצור מקביל של חשמל וחום לצרכים תעשייתיים, ובכך חוסכים אנרגיה. הביקוש להקמת מתקני קוגנרציה היה גבוה מהרבה מההקצאות, אלא שכעת משרד האנרגיה מקצה סכומים משמעותיים מתקציב המדינה לטובת הנחת צנרת הגז.

מאגר גז לוויתן (צילום: פלאש 90)
מאגר גז לוויתן (צילום: פלאש 90)

על פי הערכת רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, הפעימה הנוכחית תאפשר לחברות החלוקה להכפיל את מספר הצרכנים ביחס לקיים כיום, כלומר, לחבר מעל ל-100 צרכנים נוספים, ולהגדיל את צריכת הגז הטבעי בכ-250 מיליון מ"ק גז טבעי בשנה. התכנית מורכבת מקידום חקיקה שיאפשר את חיזוק מקטע החלוקה ותהליכי אכיפה ובקרה על חברות החלוקה במטרה לוודא את השלמת מחויבותם לחיבור צרכנים ובקיום חובות הרישיון.

525 מליון לגז ואפס לחשמל סולארי 

סך התמיכות של משרד האנרגיה מסתכמות ב525 מליון שקלים מתקציב המדינה לטובת הנחת צנרת גז. במקביל, תקציב המדינה אינו מממן כלל הקמת מתקני חשמל סולארי. זאת, למרות שקרן הלוואות יעודית של מפעל הפיס זכתה לביקוש משמעותי מרשויות מקומיות. בשיחה עם "דבר" השנה, אמר מנכ"ל המשרד אודי אדירי כי הוא לא רואה צורך בהשקעת כספי מדינה לעידוד התקנת מערכות סולאריות על גגות. לצד זאת, אמר אדירי כי אין הוא פוסל תמיכה כזו בעתיד, במסגרת פרויקט שיפוצים לבניין קיים, למטרות התייעלות אנרגטית. במשרד האנרגיה מתמקדים כיום בהסרת חסמים בירוקרטיים בתחום החשמל הסולארי, אך ללא השקעת כספי מדינה במערכות עצמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!