דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

בלגן אטומי: תכנית מגירה לתחנת כוח גרעינית עלולה להקפיא בנייה ביישובים בנגב

בתכתובת פנימית שהגיעה לידי 'דבר' כותב מתכנן המחוז: "מדובר בבשורה היסטורית, מזיזים את גבול מדינת ישראל לגבולה הדרומי של באר שבע" | ראש מועצת רמת נגב: "החלטה שערורייתית"

שגב שלום (צילום: Amos Meron/ויקימדיה)
שגב שלום (צילום: Amos Meron/ויקימדיה)
דוד טברסקי

תכנית עתידית ולא ודאית להקמת תחנת כוח גרעינית ברמת הנגב עלולה להקפיא את ההתיישבות בכל יישובי האזור, כך עולה מתשובת הוועדה לאנרגיה אטומית לבקשת הרחבת "רמת צאן א" של היישוב שגב שלום. ראשי היישובים באזור שגילו על ההנחיה באופן עקיף מצפים לתשובה ברורה, ומבהירים שאם הבנייה אכן תוקפא, יצאו למאבק.

ההודעה נוגעת לאזור הנגב הצפוני וליישובים ירוחם, יישובי מועצה אזורית רמת הנגב, והיישובים הבדואים שמדרום לבאר שבע ובהם שגב שלום וואדי אלנעאם, והיא עשויה להקפיא את בנייתן של מעל ל-30 אלף יחידות דיור שהיו אמורות להביא לאזור מעל ל-120 אלף איש בשנים הקרובות.

הדברים צוינו במכתב תשובה שנשלח ביום חמישי האחרון ממשרד האנרגיה למנהל צוות יישובים בדואים ולשכת התכנון במחוז דרום, לאחר שבלשכה ביקשו להחריג את הרחבתו המתכוננת של היישוב שגב שלום למעל 10 אלף איש. מהמכתב עולה כי במשרד האנרגיה גם ביקשו את ההחרגה ואף הציעו תנאים לבצע אותה, אבל ועדת הרישוי והבטיחות לאנרגיה אטומית הודיעה כי לא תאפשר אותה. זאת, כיוון שהיא נמצאת ברדיוס 30 ק"מ משיבטה, שם מתוכננת להיבנות התחנה לכאורה, ובגלל מחסור בפרטים לגביה.

"להשאיר את הנגב לוועדה לאנרגיה אטומית"

בתכתובת פנימית שהגיעה לידי 'דבר' כתב מתכנן מחוז הדרום במינהל התכנון תומר גוטהלף למנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי: "מדובר בבשורה היסטורית חשובה של משרד האנרגיה שפירושה כי אפשר לסגור את הנגב ולהזיז את גבול מדינת ישראל לגבולה הדרומי של באר שבע." עוד הוא הוסיף: "בכוונתי להציע למינהל התכנון להביא הצעת מחליטים על מנת לאתר לאזרחי ישראל מדינה חלופית אליה יוכלו להגר ולהשאיר את נגב לוועדה לאנרגיה אטומית".

השטח המדובר כולל בתוכו את כלל יישובי  מועצה אזורית רמת הנגב, ירוחם והיישובים הבדואים באזור, וההוראה הדליקה נורה אדומה בכל היישובים באזור. לטענת משרד האנרגיה, הפועל בוועדת בטיחות משותפת עם הועדה לאנרגיה אטומית, אישור כזה יינתן על ידי הועדה לאנרגיה אטומית רק לאחר שיוגדר מפרט לתחנת הכוח הגרעינית, שנכון לעכשיו כלל לא בטוח שתוקם.

מיקומה המתוכנן של תחנת הכוח הגרעינית והמעגלים המקיפים אותה (ללא קרדיט)
מיקומה המתוכנן של תחנת הכוח הגרעינית והמעגלים המקיפים אותה (ללא קרדיט)

"מדובר בהחלטה חסרת תקדים שתקפיא את כל היישובים" אומר ל'דבר' יאיר מעיין ראש מינהל הבדואיים בנגב. לדבריו הוועדה טוענת שבהמשך יוקם צוות שיבחן את המפרטים ויגדיר מחדש את הוראות הבטיחות לתחנה, שעדיין לא קמה. "התכניות והתכנונים זה תהליך של שנים בינתיים עצרו את כל הבניה מדרום לבאר שבע". לדבריו של מעיין, מתכנן המחוז מתכוון להוציא מכתב לכל הוועדות המקומיות שתדרוש מהם לא לאפשר היתרי בניה והיתרי אכלוס נוספים ועל ידי כך תביא להקפאתה של כל בניה חדשה.

תכנית תחום הבטיחות לתחנה הגרעינית בשבטה-רוגם נהגתה עוד בשנות ה-90 וקבעה תחומי מרחב עם הגבלות ותקנות לאזורים שבסביבתה. על פי הוראותיה, בתחום ההרחקה שלה, העומד על רדיוס של  5 ק"מ לא יוכל לקום שום יישוב. בתחום בטיחות א', 15 ק"מ,  לא יותרו יישובים עם מעל ל-2000 איש עם חובת ציוד מקלטי אב"כ. תחום בטיחות ב', הנמצא ברדיוס 30 ק"מ ותחתיו נופלים רוב היישובים של רמת הנגב, לא יכולים להבנות יישובים עם מעל ל-10 אלף איש.

"זה אומר שירוחם לא יכולה לקלוט יותר תושבים" מסביר מעיין "הפרשנות של הועדה לאנרגיה אטומית מחמירה יותר, ומדברת על 10 אלף תושבים בכל המרחב כולו. אלו חדשות גרועות מאוד לנגב. אתה אומר לאנשים להפסיק להגיע לפה, לקבלנים להפסיק לבנות – יהיו פה תביעות בעשרות מיליונים מהמדינה שהביאה אותם לפה במכרזים שמשרד השיווק חתם אותם".

במכתב שנשלח לראשי המועצה לאנרגיה אטומית ומשרד האנרגיה בפברואר השנה, מציינים אנשי ועדת התכנון של מחוז דרום כי ממידע שנמסר להם לאורך השנים האחרונות עולה הקמת התחנה במתחם עומדת בסימן שאלה בגלל התנאים הגאולוגיים באזור, וכי הוועדה בחנה את שינוי מיקומה של התחנה לאתר אחר במרחק מספר קילומטרים, ללא עדכון ההגבלות על הרחבת היישובים.

"אוכלוסיית ישראל הולכת וגדלה ושטחי הנגב מהווים את עתודות הקרקע האחרונות של מדינת ישראל" אמר ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, שיצא ביחד עם ההנהגה האזורית למאבק בנושא. "ההחלטה השערורייתית לעצור את ההתיישבות בנגב, בשל תכנית בדיונית ללא היתכנות, תקצין את בעיית הצפיפות ותהווה פשיטת רגל ערכית וציונית".  טל אוחנה, ראש עיריית ירוחם ובני ביטון, ראש עיריית דימונה הודיעו שיצטרפו למאבק לאחר שתצא תגובה רשמית מהועדה לאנרגיה אטומית, שלא הגיבה עדיין בעניין.

ממשרד ראש הממשלה שתחתיו מצאת הוועדה לאנרגיה אטומית לא נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!