שיחות בטלפון הסלולרי מעכבות את יכולתם של ילדים הולכי רגל לחצות את הכביש בבטחה, בהשוואה למבוגרים. כך עולה ממחקר חדש של חוקרים אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Safety Science,של ההוצאה המדעית היוקרתית אלסביר.

"אף על פי שילדים רבים מחזיקים בטלפון סלולרי, ההשפעה שיש לשיחות בטלפון הסלולרי על התנהגותם בעת החצייה טרם נבדקה לעומק" הסבירה פרופ' טל אורון-גלעד, חוקרת במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "יותר משליש ממקרי המוות בדרכים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית הם של הולכי רגל. רמת מעורבות גבוהה כזו היא משמעותית במיוחד עבור ילדים הולכי רגל, משום ששיעור מקרי המוות של ילדים הולכי רגל גבוה באופן ניכר בהשוואה למבוגרים".

המחקר נערך במטרה לחקור את ההשפעה של שיחות בטלפון הסלולרי על ילדים ומבוגרים הולכי רגל בסביבה וירטואלית מבוקרת במהלך סוגי שיחות שונים: בלי הסחת דעת, רגילה, חזותית, חיפוש ומשימה מתמטית.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

המחקר נערך במעבדה לסימולציה וירטואלית של הסביבה באוניברסיטה. המעבדה מאפשרת לחוקרים לבחון את תגובותיהם של הולכי הרגל לתרחישים וירטואליים של מציאות תעבורה. סימולטור הכיפה של הנוסע מורכב ממסך כדורי של 180 מעלות המחובר למערכת מדויקת ביותר של שלושה מקרנים.

מתוך הניסוי במעבדה לסימולציה וירטואלית של הסביבה (צילום: יחסי ציבור אוניברסיטת בן-גוריון בנגב).

מתוך הניסוי במעבדה לסימולציה וירטואלית של הסביבה (צילום: יחסי ציבור אוניברסיטת בן-גוריון בנגב).

הניסוי בסימולטור נערך בסביבה עירונית וירטואלית בהשתתפות 14 מבוגרים ו-38 ילדים, שהתנסו בתרחישי תעבורה שונים שקשורים לחציית כבישים, כשהם מצוידים בשיחות טלפון סלולרי שנקבעו מראש. הנבדקים התבקשו ללחוץ על כפתור תגובה בכל פעם שהרגישו שבטוח לחצות את הכביש, תוך שהחוקרים עוקבים אחר תנועות העיניים שלהם.

"התוצאות הראו שאף על פי שההתנהגות של כל קבוצות הגיל בעת החצייה הושפעה משיחות הטלפון, ילדים היו רגישים יותר להסחות דעת," מציינת אורון-גלעד. כאשר המשתתפים היו עסוקים בסוגי שיחות שדורשים יותר מאמץ קוגניטיבי, הם הגיבו יותר באיטיות להזדמנויות חצייה, בחרו מרווחי חצייה קטנים יותר והקדישו פחות תשומת לב חזותית לאזורי השוליים של הסצנה".

מתברר כי היכולת לקבל החלטות חצייה טובות יותר משתפרת עם הגיל. השיפור הבולט ביותר היה ב"טווח הביטחון", וכל קבוצת גיל שמרה על טווח ביטחון ארוך יותר מזה של קבוצת הגיל הצעירה יותר שקדמה לה.

"חשוב לקחת בחשבון את הממצאים האלה כאשר מתכוונים ללמד הולכי רגל צעירים בטיחות בדרכים ומודעות ציבורית גבוהה יותר," הדגישה אורון-גלעד.