דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ארגון המדינות המפותחות, ה-OECD: הצמיחה בישראל תעמוד השנה על 5%

הדו"ח צופה צמיחה כלכלית גבוהה בזכות החיסונים וחזרת המשק לפעילות, אבל ההשקעה בעובדים ובתשתיות לטווח הארוך נשארה נמוכה ביחס למדינות אחרות בארגון

רחוב יפו בירושלים. (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
רחוב יפו בירושלים. (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

ארגון ה-OECD מעריך שהצמיחה הכלכלית בישראל תעמוד על 5% בשנת 2021 ועל 4.5% ב-2022, כך לפי דו"ח חדש שפורסם היום (שני). למרות שמדובר בתחזית נמוכה מזו של בנק ישראל, הדו"ח שהתפרסם היום צופה צמיחה כלכלית גבוהה ביותר השנה, הודות לקצב החיסונים הגבוה והחזרה המהירה של המשק לפעילות מלאה.

"הסיוע המוניטרי והפיסקלי צריך להישאר משמעותי עד שהמצב בשוק העבודה ישתפר באופן משמעותי" קובע הדו"ח, זאת "במקביל לשיפור ההתאמה בין הביקוש לעבודה ולעובדים". בארגון קוראים לממשלה לשפר את מערך ההכשרות המקצועיות כדי לסייע לעובדים שאיבדו את מקום עבודתם לחזור לשוק העבודה, והביעו שוב תמיכה בתכנית השקעות ממשלתית בתגובה למשבר הקורונה. זאת בדומה לתכנית שהציג נגיד בנק ישראל לפני כחודשיים. "נדרשת אסטרטגיה פיסקלית שתכיל צעדים לחיזוק ההתאוששות והפיכת הצמיחה למכלילה יותר. הצעדים צריכים לכלול השקעות בתחומי החינוך, ההכשרה המקצועית, התחבורה הציבורית והתשתיות". 

על פי נתוני הארגון, החוב הממשלתי בישראל צפוי לגדול בכ-19% בין השנים 2019-2022. מדובר בשיעור נמוך ביחס למדינות כמו ארצות-הברית ובריטניה, שצפויות להגדיל את שיעור החוב הממשלתי שלהן בהיקפים של 36% ו-24%. עם זאת, הוא גבוה מזה של חלק ממדינות האיחוד האירופי. גרמניה, למשל, צפויה להגדיל את שיעור החוב הממשלתי שלה בכ-13% עד 2022, וצרפת בכ-18%.

עוד עולה מהנתונים כי מרבית ההרחבה התקציבית בישראל הופנתה לתשלום חל"ת וסיוע לעסקים, בעוד הצריכה הממשלתית הישירה, כגון השקעות בשירותים ציבוריים, רכש ממשלתי או שכר למגזר הציבורי, היוותה חלק קטן יותר מהגידול התקציבי לעומת מדינות אחרות.

למעשה, התרומה הצפויה של הצריכה הציבורית לגידול בתוצר בישראל בין השנים 2020-2022, היא הנמוכה ביותר מבין מדינות ה-OCED, וצפויה לעמוד על 0.62% בלבד. זאת לעומת שיעור תרומה גבוה בהרבה במדינות אחרות, כמו למשל בספרד, שם מדובר על תרומה של כ-5%, או בריטניה, שם הודיעה הממשלה על תכנית השקעות משמעותית בשירותים הציבוריים ובתשתיות, במטרה להמריץ את המשק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!