דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ביה"ד הארצי לעבודה אישר לפסיכולוגים החינוכיים להמשיך לשבות, דיון נוסף בעוד שבוע

בדיון על העיצומים אמרו נציגי הפסיכולוגים כי האוצר נסוג מסיכום על תשלום עבור עבודה מהבית | במסגרת עיצומי הפסיכולוגים הם מעכבים ועדות זכאות לשירותי חינוך מיוחד, במחאה על עומס העבודה והשכר הנמוך

  • בדיון על העיצומים אמרו נציגי הפסיכולוגים כי האוצר נסוג מסיכום על תשלום עבור עבודה מהבית | במסגרת עיצומי הפסיכולוגים הם מעכבים ועדות זכאות לשירותי חינוך מיוחד, במחאה על עומס העבודה והשכר הנמוך
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה דחה היום (שני) את בקשת מרכז השלטון המקומי להוציא צווי מניעה לעיצומי הפסיכולוגים החינוכיים, שנמשכים כבר שלושה שבועות, וקבע כי הם יוכלו להמשיך לשבוע נוסף בו יקיימו הצדדים מו"מ.

הפסיכולוגים, המועסקים ברשויות המקומיות, נמנעים במסגרת העיצומים מהשתתפות בוועדות הקובעות את זכאותם של תלמידים לשירותי חינוך מיוחד ולשיבוצים בכיתות מיוחדות, במחאה על עומס העבודה עליהם, ועקב כך הוועדות אינן יכולות להתכנס.

השופטים לאה גליקסמן כוכבי, סיגל דוידוב-מוטולה ומיכאל שפיצר קבעו כי "בהתחשב במכלול הנסיבות, לרבות התשתית שהונחה בבקשת מרכז השלטון המקומי ועמדת המדינה; משך הזמן הארוך שחלף ממועד הכרזת הסכסוך וכן ההודעה על חידושו עד שהחל משא ומתן אפקטיבי בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים; ומשלא שוכנענו כי ארגון העובדים נהג בחוסר תום לב במשא ומתן –  לא מצאנו כי לעת הזו יש הצדקה מספקת לשלילת זכות השביתה, שבאה לידי ביטוי בעיצומים, הגם שפגיעתם משמעותית". עוד נכתב בהחלטה: "אנו מורים לצדדים לנהל משא ומתן אינטנסיבי לפתרון חילוקי הדעות ביניהם". דיון נוסף יתקיים בשלישי הבא, ה-8 ביוני.

במהלך הדיון טענו נציגי הפסיכולוגים כי האוצר הגיע איתם להסכמה על תשלום עבור עבודה מהבית שכרגע הם נאלצים לבצע ללא תגמול, אך נסוג מהסיכום.

הפגנת הפסיכולוגים החינוכיים מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על עומסי העבודה, 30 במאי 2021 (צילום: מיכל מרנץ)
הפגנת הפסיכולוגים החינוכיים מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על עומסי העבודה, 30 במאי 2021 (צילום: מיכל מרנץ)

בבקשה שהגיש מרכז השלטון המקומי לבית הדין נכתב כי במסגרת המשא ומתן הגיעו הצדדים להסכמות בסוגיית העומס על הפסיכולוגים, אך נציגי ההסתדרות העלו דרישות נוספות ש"אינן קשורות ישירות לסכסוך העבודה המוכרז", ולפיכך מבקש מרכז השלטון המקומי למנוע את המשך העיצומים. בתגובת ההסתדרות נכתב כי דווקא משרד האוצר הוא שחזר בו מההסכמות, והעלה "דרישות הזויות" שפוגעות בזכות ההתאגדות ובזכות השביתה של הפסיכולוגים.

ההסתדרות: הפסיכולוגים נאלצים לעבוד מחוץ לשעות העבודה, ללא תשלום

בתגובה שהגישה ההסתדרות לבית הדין צוין כי העומס על הפסיכולוגים החינוכיים היה גבוה עוד לפני הרפורמה, ולאחריה הפך לבלתי אפשרי. בטרם הרפורמה, 30% ממשרות הפסיכולוגים החינוכיים לא היו מאוישות ונגרם עומס עבודה כבד. אולם במסגרת יישום הרפורמה בשנת תש"ף והקמת וועדות אפיון אשר יקבעו זכאותם של ילדים לשירותי חינוך מיוחד, שבכל אחת מהן חייב להיות פסיכולוג חינוכי, העצימו את העומס על העובדים באופן הפוגע ביכולתם לתת מענה למטופלים ולסוגיות השוטפות המונחות על שולחנם. במצב זה, מרבית הפסיכולוגים החינוכיים נאלצים להשלים חלק ממשימותיהם לאחר שעות העבודה, וללא תשלום.

עוד מציינת ההסתדרות כי ריבוי הוועדות בהן נדרשים הפסיכולוגים להשתתף מונע מהן לסייע לתלמידים בבתי הספר להם הם אחראים. כך למשל צוין כי למחרת אסון המירון, בהן נדרשו הפסיכולוגים לסייע ליתומים ממשפחות ההרוגים, הם נדרשו במקביל להשתתף בוועדות.

תגובת ההסתדרות מפרטת כי משרדי הממשלה לא נקטו מאמצים מספקים לפתרון סכסוך  העבודה. הסכסוך של הפסיכולוגים החינוכיים הוכרז כבר במרץ 2020, אולם על אף דרישת ההסתדרות לנהל מו"מ בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים, במהלך השנה החולפת התקיימו ישיבות עם משרד החינוך בלבד, ללא משרד האוצר שהוא הגורם המתקצב וללא השלטון המקומי שהוא המעסיק של העובדים בפועל.

רק במרץ 2021, שנה לאחר הכרזת סכסוך העבודה ועל רקע איום בשביתה, הצטרף השלטון המקומי למו"מ, אך לא הציג פתרונות בהיעדר תקצוב. רק בעקבות העיצומים שהחלו בתחילת החודש האחרון, הצטרף גם משרד האוצר למשא ומתן, אלא שעשה זאת תוך חזרה מההבנות שהושגו כבר עם השלטון המקומי, ואף תוך הצגת דרישות המצמצמות את זכות ההתאגדות והשביתה של הפסיכולוגים החינוכיים.

בהסתדרות הדגישו כי גם המעסיקים אינם חולקים על טענות הפסיכולוגים החינוכיים בדבר העומסים הבלתי אפשריים המוטלים עליהם, ואף הציגו מכתב תמיכה של 50 רשויות מקומיות במאבקם. עם זאת, הרשויות רואות באוצר ובמשרד החינוך האחראים לפתרון המשבר.

ביחס לנזקי השביתה הודגש בתגובת ההסתדרות כי הפסיכולוגים הקימו ועדת חריגים שנותנת מענה למקרים דחופים הקשורים לוועדות.

השיבוץ והזכאות לשירותי חינוך מיוחד של כ-10,000 ילדים מתעכבת

במסגרת העיצומים של הפסיכולוגים החינוכיים, שהחלו ב-11 למאי, הם נמנעים מלהשתתף בוועדות ובכך מעכבים את כינוסן. העיצומים אינם כוללים את העבודה מול בתי הספר והתלמידים.

ועדות האפיון והזכאות קובעות בין היתר את הזכאות של תלמידים עם לקויות למידה לשיבוץ בכיתה מיוחדת, או לקבלת סל שעות פרטני. דיוני הוועדות התארכו בעקבות הרפורמה בחינוך המיוחד, שהטילו עליהן את הדיונים בסל השעות הפרטני של תלמידים על לקויות למידה שהשתלבו בכיתות רגילות. בכל ועדה משתתפים נציגי משרד החינוך, הרשות המקומית, ארגוני הורים ופסיכולוג חינוכי. הפסיכולוגים נדרשים להשתתף בוועדות על חשבון משימות אחרות של ליווי וייעוץ לתלמידים ולצוותי החינוך, ללא הגדלת המשרה שלהם או הוספת תקנים לפסיכולוגים נוספים.

בתצהיר שהגיש מרכז השלטון המקומי לבית הדין נכתב כי מנתונים שנאספו מ-37 רשויות מקומיות הכוללות את הערים הגדולות, מאז תחילת העיצומים בוטלו 4,431 ועדות לשיבוץ או זכאות לשירותי חינוך מיוחד, ובמרכז השלטון המקומי מעריכים כי בסך הכל בוטלו לפחות עשרת אלפים ועדות. עם זאת, בשבועיים מתוך שלושת השבועות בהם התקיימו העיצומים נערך מבצע שומר החומות, וייתכן כי בחלק מהרשויות הוועדות היו מתבטלות גם ללא קשר לעיצומים. בבקשת מרכז השלטון המקומי נכתב כי "עקב העיצומים נפגעו עד כה לפחות 10,000 ילדים שעניינם לא נידון, ובכל יום שעובר מספר הילדים שנפגעים מהעיצומים רק הולך וגדל".

הפסיכולוגים הפגינו: "לא שותקים מול עומסים"

עשרות פסיכולוגים חינוכיים הפגינו אתמול (ראשון) מול קריית הממשלה בתל אביב, במחאה על עומסי העבודה עליהם ובדרישה לתוספות שכר ותקנים. ההפגנה החלה בכניסה למשרדים ברחוב קפלן והמשיכה לצומת עזריאלי. המפגינים החזיקו שלטים עליהם נכתב "לא פסיכולוגים בגרוש", "לא עוד 35 ש"ח לשעה", "הפסיכולוגיה הציבורית ז"ל", "הגיעו מים עד נפש", "מול עומסים פסיכולוגים לא שותקים". בשלושת השבועות האחרונים נוקטים הפסיכולוגים החינוכיים עיצומים ומונעים את כינוס ועדות הזכאות לחינוך המיוחד.

יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, יובל הירש, אמר בהפגנה: "כשבן אדם מרוויח כה מעט לפרנסתו, זה ברור למה יש חוסר בתקנים. אנחנו לא מפסיקים להילחם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!