דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מטבע הקריפטו ה'ירוק' מבטיח לחסוך בחשמל אבל מחסל דיסקים קשיחים

Chia של ממציא 'ביטורנט', כבר יצר מחסור בדיסקים קשיחים ועליות מחירים בשוק | דיסק איכותי עשוי להחזיק מעמד רק 6 שבועות ברשת החדשה, מה שצפוי להגדיל את הפסולת אלקטרונית בעולם

Chia Coin (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
Chia Coin (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בראם כהן, ממציא תוכנת שיתוף הקבצים 'ביטורנט', יצר מטבע קריפטו חדש בשם Chia שאמור למנוע את בזבוז החשמל של מטבעות וירטואליים אחרים, כמו ביטקוין. האלגוריתם  של המטבע החדש מבוסס על קיצור חייהם של כוננים קשיחים, וכבר יצר מחסור בהם.

בראם כהן (משמאל) יוצר מטבע הקריפטו Chia. (צילום: AP Photo/Ted S. Warren)
בראם כהן (משמאל) יוצר מטבע הקריפטו Chia. (צילום: AP Photo/Ted S. Warren)

Chia צבר פופולריות במהירות מאז שהושק בחודש מרץ האחרון. הסיבה המרכזית לכך היא ההצהרה שהוא לא מבוסס על צריכה הולכת וגדלה של חשמל, בניגוד למטבעות כמו ביטקוין או את'ריום.

המטבע החדש לא מבוסס על בזבוז כוח חישוב וחשמל, כמו שיטת בדומה לשיטה המקובלת לכריית ביטקוין 'Proof of work'. ב-Chia התוכנה מבוססת על שיטה שנקראת 'Proof of Spacetime', כלומר, מקום פנוי בדיסק הקשיח.

כתוצאה, שטח האחסון המוקדש ל-Chia זינק בחודש אחד מ-600 פטה-בייטים (1,024 טרה-בייטים) ל-10 אקסה-בייטים (1,024 פטה-בייטים או 10,000 דיסקים קשיחים של 1,000 ג'יגה-בייט).  העלייה בשטח האחסון יצרה כבר מחסור בדיסקים קשיחים ולהתייקרות משמעותית במחיריהם.

מעבר לעליית המחיר לצרכנים, נרשמה גם עלייה של 8% במחיר מניית היצרנית Western Digital, המיוחסת לדרישה המוגברת שגורמת Chia.

"דרך חדשה לבזבז משאבים"

כמעט כל מטבעות הקריפטו פועלים בשיטות דומות (Proof of X), במסגרתן יש להוכיח בזבוז של משאבים על מנת להשתתף בתהליכי רישום העסקאות וזכייה בהנפקה של מטבעות חדשים בתחרות עם משתתפים אחרים.

כל המטבעות גם ממבוססים על עיקרון דומה: ככל שיש מי שמוכן לשלם יותר כסף על עליהם, כך נוצר תמריץ כלכלי לבזבז יותר משאבים ברשת המחשבים של אותו מטבע. בזבוז שבהגדרה מנוע מלשרת כל מטרה נוספת.

בשוליים פועלים מספר קטן של פרויקטים לכריית ביטקוין, שהחשמל הרב שהם צורכים מומר גם ליצירת חום, שעשוי לשמש באופן משני לחימום מבנה סמוך.

למרות שהמטבע של כהן לא צורך חשמל כמו מתחריו, עיתונאי הקריפטו דיוויד ג'רארד כינה את Chia "דרך חדשה לבזבז משאבים" במאמר בכתב העת Fortune.

התוכנה של Chia דורשת ריבוי הליכי קריאה וכתיבה לדיסקים קשיחים, מה שמקצר את חייהם ויוצר עוד ועוד פסולת אלקטרונית. דיסק קשיח איכותי בגודל 512 ג'יגה, עשוי להחזיק שישה שבועות בלבד ברשת. הכפלת גודל הדיסק תאריך את חייו ל-12 שבועות.

רוב המשקיעים המשתתפים ברשת של Chia רכשו דיסקים קשיחים בעלי נפח של 4 טרב-בייט ומעלה או דיסקים מהירים במיוחד בנפח גדול ובינוני. היצרניות כבר החלו לא לכבד אחריות יצרן על דיסקים שלקחו חלק ברשת.

למרות הטענות, גם המטבע הזה צורך חשמל

הגיימר המקצוען der8auer העלה ליוטיוב סרטון בו בדק את השפעת השתתפות של שבוע ברשת Chia.

מסקנותיו: "זה אולי לא 'אדום' כמו ביטקוין אבל זה בהחלט לא 'ירוק' ולא סביבתי. אמנם, הציוד המקצועי שהפעלתי יכול לזכות במטבעות Chia במידה שמספיקה להחזיר את ההשקעה בזמן קצר, אבל לא מדובר רק בהקדשת מקום פנוי בדיסק. על מנת להגביר את הסיכוי לזכות במטבע המחשב צריך לפעול כל הזמן ולצרוך 350 ואט 7 ימים בשבוע 24 שעות ביממה".

פעילות המחשב בזמן ההשתתפות ברשת מוקדשת לכתיבה של עוד ועוד "חלקות" בדיסק הקשיח, בהתאם לפרוטוקול של Chia. כל אחת מהן מהווה סוג של 'כרטיס לוטו', שאולי יזכה במטבעות הבאים.

ככל שמצטרפים עוד דיסקים לרשת, הסיכוי של כל אחד מהם לזכות יורד. כך נוצר התמריץ להוסיף עוד ציוד, ועוד צריכת משאבים, כדי לשמר את אותם סיכויי זכייה.

כהן ניסה להכחיש את הממצאים, לפיהם CHIA מחרבת דיסקים קשיחים בציוץ בטוויטר. 

 

כהן ממליץ לרכוש דיסקים ברמת איכות גבוהה ולא ברמה ביתית, אך האתר של CHIA, עדיין כולל את הטקסט לפיו ניתן להשתתף ברשת CHIA בעזרת מקום פנוי במחשב ביתי קיים – בניגוד למציאות, בה משקיעים רכשו ציוד מקצועי רב כדי למקסם את חלקם היחסי מתוך כלל הרשת.  

הביקוש הגובר לדיסקים אלו הביא להתייקרות משמעותית בפלח זה של שוק הדיסקים הקשיחים. מחיריהם של דיסקים בנפח נמוך, מסדרות ייצור זולות בעלות עמידות מופחתת, הושפע הרבה פחות.

לעליית המחירים יש השפעה בעיקר על גופי מחקר מדעי וחוות שרתים, הזקוקים לכמויות אחסון גדולות באיכות הגבוהה ביותר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!