דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעה / המשרד שאיש אינו רוצה

למרות הדחיפות בטיפול בנזקי משבר הקורונה, ולמרות ההצהרות על עבודה למען אזרחי ישראל, אף אחד בממשלה המיועדת לא דורש את משרד העבודה וגם לא את משרד הרווחה

תל אביב. מספר מבקשי העבודה  (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
תל אביב. מספר מבקשי העבודה (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

״זו ממשלה שתהיה רק בעד. שרים שאכפת להם״, אמר השבוע נפתלי בנט, ראש הממשלה המיועד בממשלת האחדות, והדגיש: "הממשלה שתקום תעבוד למען אזרחי ישראל".

בנט חזר ואמר במהלך מערכת הבחירות, במידה רבה של צדק: ״אם זה לא קורונה, זה לא מעניין״. ואכן, משבר בריאותי, כלכלי ותעסוקתי חסר תקדים כמו משבר הקורונה  דורש טיפול עומק של כל ממשלה.

ממשלת לפיד-בנט שעשויה להקיף מפלגות מימינה ועד רע״מ, אמורה לטפל בעיקר בנושאים הכלכליים חברתיים, גם בגלל שבתחומים אחרים היא תתקשה להגיע להסכמות.

אבל אחרי ההצהרות היפות מתברר שבכל רשימות השרים המיועדים, לפחות אלה שהתפרסמו עד כה, נעדרים שני משרדים. זניחים אמנם, לא חשובים כמו האחרים: משרד העבודה ומשרד הרווחה. אותם אף אחד כנראה לא דורש, מרוב מחויבות לפתרון המשבר.

***

חצי מיליון ישראלים עדיין מחפשים עבודה. המשק הישראלי, שנכנס לקורונה עם אבטלה נמוכה, עוד לא חזר לעצמו. פריון אבוד הוא מכה כלכלית, אבל גם דרמה חברתית: ציבור של מאות אלפי אנשים לא מממשים את יכולותיהם.

הפסיכולוגים החינוכיים נאנקים תחת עומסים, הרופאים דורשים עוד תקנים, ההכשרות המקצועיות שהובטחו לא מתרוממות. משרד העבודה? אין דורש כרגע.

רשתות הביטחון צפויות להיעלם בסוף יוני, ישראלים רבים מצויים בחרדה גדולה לקראת המועד הזה. עוד לא ברור מה יחליף את מודל החל״ת, וכיצד ניתן לעודד תעסוקה. נדרש פילוח של דורשי העבודה. חלקם חדשים, חלקם ״כרוניים״, חלקם צעירים שכניסתם לעולם העבודה התאחרה, חלקם לא יוכלו לשוב למה שעבדו בו קודם, חלק מהעובדים הם מבוגרים בגיל פנסיה שזקוקים להשלמת הכנסה.

ישראל מצויה במשבר התעסוקתי הגדול בתולדותיה. עצמאים פשטו רגל, ענף התיירות לא חזר לעצמו, ענף התעופה רחוק מלחזור לפעילות מלאה. אבל אף מפלגה לא רוצה את משרד העבודה. למה בעצם? המשכורת שם יותר נמוכה?

עמותות ומרכזי חוסן קרסו בזמן "שומר החומות", מערכה צבאית שהגיעה אחרי האסון הכבד במירון; ואחרי שנה של מגיפה. ילדים לא למדו. נוצרו פערים. מערכת הרווחה על סף קריסה. יכול להיות שברגעים אלה עדיין אין ממשלה, כי המפלגות נאבקות ביניהן מי תקבל את משרד הרווחה?

***

נשיא ארה״ב דיבר לאחרונה על חשיבותה של תעסוקה מלאה. מנהיג המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם, לא סטודנט שנה א׳ במכללה חברתית.

עבודה אינה רק שכר. עבודה נותנת משמעות. אנשים צריכים לחוש נדרשים. עולה השאלה, איך מייצרים משרות טובות? איך משלבים ערבים, חרדים, צעירים, עובדים בפריפריה, עולים חדשים בעולם העבודה? אולי, בהיעדר עבודה, נכון לייצר עכשיו מסלולי לימודים והכשרה, שעולם העבודה הישראלי ירוויח מהם אחר כך.

תכנית תעסוקה דרמטית לערים המעורבות עשויה לייבש ביצות של פשע, עוני ואלימות שהופכים בבוא העת לטרור. האם יש מי מבין חברי הכנסת שזו שאיפתו? שחושב על זה כרגע? שנלחם על משרד העבודה ועל משרד הרווחה?

זה לא נראה כך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!