דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

בית הנשיא: בנט יוכל לכהן כראש ממשלה ראשון ברוטציה; לפיד, סער, ליברמן ובנט יפגשו בצהריים

בתגובה לטענת הליכוד שאין ללפיד סמכות להעביר את התפקיד לבנט, בבית הנשיא אמרו שחוק יסוד הממשלה מאפשר זאת

יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: מארק ישראל סלם / פלאש 90)
יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: מארק ישראל סלם / פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

עו"ד אוּדית קורינלדי-סירקיס, היועצת המשפטית לבית הנשיא, הבהירה היום (שלישי) למפלגת הליכוד שנפתלי בנט יוכל לכהן כראש ממשלה ראשון ברוטציה, למרות שיאיר לפיד הוא זה שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה.

יאיר לפיד, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן וגדעון סער צפויים להפגש בצהריים בכפר המכביה, בניסיון להגיע להסכמות שיאפשרו הקמת קואליציה.

מוקדם יותר היום פנתה מפלגת הליכוד ליועץ המשפטי לממשלה ולבית הנשיא בטענה שרק לפיד יכול לכהן כראש ממשלה, ואין לו את הסמכות להעביר את התפקיד לבנט. על פי עו"ד מיכאל ראבילו, בא כוח הליכוד, על לפיד לקיים "את אותם התנאים להקמת הממשלה, שנדרשו בזמנו מראש הממשלה נתניהו".

לכן, טען ראבילו "לא ניתן להסתפק בהצהרה לקונית על הרכבת ממשלה כביכול אלא על ח״כ לפיד לפרט איזו ממשלה עלה בידיו להרכיב, מהו הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ואם מדובר בממשלת חילופים מי יכהן כראש ממשלה חלופי".

עו״ד קורינלדי-סירקיס הסכימה עם טענה זו של עו"ד ראבילו, אך דחתה את הטענה לפיה בנט לא יוכל לכהן ראשון כראש ממשלה. היא אף הוסיפה כי לראבילו פנה אליה ביום האחרון למנדט של נתניהו וקיבל חוות דעת דומה.

"כפי שוודאי זכור לך, ביום  ה- 4 במאי 20201 פנית אלי וביקשת לוודא עמי שמקובל עלי, שכאשר מוקמת ממשלת חילופים, חבר הכנסת שהוטל עליו להרכיב ממשלה יכול לכהן כראש הממשלה החלופי בתקופה הראשונה (לפני מועד החילופים), זאת, בהתבסס על סעיף 13א לחוק-יסוד: הממשלה", כתבה, "השבתי לך שזוהי גם עמדתי המשפטית ואני מסכימה עמך".

קורינלדי-סירקיס הבהירה שתשובתה מבוססת על חוק יסוד הממשלה, ובפרט על סעיף 13א לחוק, שעוסק בממשלת חילופים. סעיף זה אושר בשנה שעברה בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו, על מנת להקים את ממשלת החילופים עם בני גנץ.

על פי פרסום באתר N12, אחרי ההתקדמות שנרמה במהלך הלילה במשא ומתן הקואליציוני, ייפגשו היום ראשי יש עתיד, ימינה, ישראל ביתנו ותקווה חדשה בניסיון להגיע להסכמות.

על פי הפרסום, גורם שהיה מעורב בשיחות הלילה טוען כי נרשמה התקדמות מול כל המפלגות, אך עדיין יש נושאים רבים לסגור. רוב הקשיים כרגע הם מול תקווה חדשה של גדעון סער, ועל אף כוונתו של לפיד להודיע היום כי הצליח להרכיב ממשלה,  לא בטוח שהמהלך יושלם היום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!