דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת הירי בחברון / קב"ט חברון במשפט אזריה: ירי כדור לראש מחבל - חלק מהנוהל

שלב ההגנה במשפטו של אלאור אזריה החל אתמול (א') עם עדות של 7 שעות מפי קב"ט היישוב היהודי בחברון שתקף את עדותם של מפקדיו של אזריה ואת שר הביטחון לשעבר. בחודש הקרוב צפויה ההגנה לזמן לדוכן 25 עדים מטעמה.

משפט החייל אלאור עזריה, 27/8 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
משפט החייל אלאור עזריה, 27/8 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר חודש הפסקה, חודש אתמול (ראשון) משפטו של אלאור אזריה, החייל היורה מחברון, ונפתח השלב בו תציג ההגנה את טענותיה. במהלך 10 השעות של דיונים שהתקיימו אתמול, העלתה ההגנה לדוכן שלושה עדים, כשהמרכזי שבהם הוא קב"ט היישוב היהודי בחברון, סגן אלוף במילואים אליהו ליבמן, שנכח באירוע.

בתחילת דבריו תקף ליבמן את האווירה במערכת הצבאית והפוליטית לאחר האירוע. הוא התייחס לאמירתו של שר הביטחון דאז, משה בוגי יעלון כי "החייל סרח" ואמר "הייתה אווירה לא נוחה של כלל המערכות להגיד דברים שלא בקו אחד עם התקשורת והמערכת הפוליטית. אין מקום למי שחושב אחרת אז ככה הדברים נראים".

הוא המשיך וסיפר על "חבר" במערכת הביטחון שסיפר כי יעלון טען בפניו ש"אפילו" קצין הביטחון חושב שהאירוע לא תקין. לדבריו, אותו חבר שאל את השר אם הוא מתכוון לאליהו ליבמן ובוגי השיב שכן. "אמרתי לו" טען ליבמן, "שזה שקר וכזב. מורגש שמנסים להכניס לי מילים לפה." הוא הוסיף כי "מ-27 שנותי בצה"ל, ברגע ששר ביטחון קובע דבר כזה בתקשורת, שום דרג צבאי לא יעז לחלוק על דבריו".

אליהו ליבמן, קב"ט חברון, לקראת עדות במשפט החייל היורה, ליאור עזריה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
אליהו ליבמן, קב"ט חברון, לקראת עדות במשפט החייל היורה, ליאור עזריה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

במהלך עדותו פרש ליבמן את תפיסתו ביחס לאופן שבו צריך לנטרל מחבלים ואמר כי חלק מהנוהל הוא לירות כדור בראשו של מחבל. "יש שחושבים שאם יורים במחבל כדור והוא נופל על הרצפה הוא מנוטרל. ניתן לנטרל ב-2 דרכים. ירי למרכז מסה ולאחר מכן כדור נטרול בראש. או במצב שהמחבל נבדק על ידי חבלן. הוכרז ש"זוכה" (שהוא לא מהווה איום מ.ר) והוא אזוק בידיים וברגליים".

בהמשך עדותו של ליבמן שנמשכה כ-7 שעות ניסה לחזק את קו ההגנה כי הירי היה מוצדק, בין היתר על בסיס הטענה כי המחבל לבש מעיל "מנופח" כלשונו. "כל מי שמבין במציאות הביטחונית. יכול להבין כי קיים חשש שהמעיל לא מנופח בכיס אוויר אלא במשהו מסוכן". כמו כן התייחס למרחק של הסכין מגופת המחבל וטען כי "הסכין הייתה במרחק קרוב למחבל וזה מספיק מסוכן בשביל שיקום וישתמש בסכין".

ביחס לטענת התביעה כי אף אחד לא חשב שיש סכנה ממשית ממטען על גופו של המחבל אמר כי "בזמן הארוע היה המון רעש וצעקות בין השאר נצעק תזהרו מהסכין. תיזהרו מהמטען".

ליבמן ביקר את עדותו של מ"פ רס"ן תום נעמן שניהל את האירוע ואמר כי "אם היה טיפול רפואי בהנחיית המ"פ הדברים היו נראים אחרת. בזה שלא טופל המחבל זה מראה שהמ"פ אכן חשש שבזירה יש מטען".

כתשובה לכך הוציא התובע סא"ל נדב וייסמן מסמך שנכתב בפברואר 2016 ובו עדכון על איך מטפלים במחבל שנוטרל לאחר שתקף עם סכין. בהנחיות החדשות מצוין כי לא מחכים לחבלן שיבוא "לזכות" את המחבל וניתן להגיש לו ישר טיפול רפואי.

כתגובה לכך אמר הקב"ט כי איננו מסכים עם ההנחיה החדשה של המח"ט וכי היא מגיעה מרצון להימנע מהתלקחות באזור בזמן שהכוחות מחכים לחבלן שיגיע, ואף טען כי "זו הנחייה שמסכנת את חיילי צה"ל."

ליבמן התייחס גם לעדותו של המח"ט סא"ל דוד שפירא (גיבור הפיגוע במרכז הרב, כזכור) ואמר כי "קשה להתייחס לעדות של מי שלא היה באירוע ולאור עדות המח"ט אני יכול להגיד שזה מנותק מהמציאות בשטח" הוא הוסיף כי "המח"ט גם לא תחקר את כלל האנשים שנכחו בזירה".

במהלך המשפט תקף הקב"ט מספר פעמים את התובע וכינה אותו "גונב דעת" ואמר כי "הוא מנסה לקדם את האג'נדה שלו ולהרשיע חייל מצטיין. אני הייתי בשטח, אני הרגשתי סכנה, ולא יכול להיות שאדם שיושב במגדל שן ולא היה בשטח ישאל שאלות כאלה. הייתי ממליץ לך בכוס קולה ופופקורן להמשיך לחיות בסרט. בכל אירוע יש סכנה".

לאחר עדותו של הקב"ט עלתה להעיד ציפי שליסל המתגוררת בחברון וסיפרה כי " כאשר הגדוד של אלאור הגיע, הייתה תחושה שהם לא מודעים בצורה מבצעית מספיק, פניתי לרבש"צ עם תלונות של תושבים שחשים שביטחונם הופקר".

לבסוף עלה להעיד אלימלך קרזן, תושב הישוב היהודי בחברון, אשר תיפקד כנהג אמבולנס בזמן האירוע. קרזן סיפר כי למרות שבהתחלה כשהגיע ראה גופה מוטלת על הרצפה לאחר מספר שניות זיהה את המחבל זז, והבין שהוא חי "בשלב זה נבהלתי מאוד, באותו זמן שומע מאנשים צעקות זהירות. אולי יש עליו חגורת נפץ. מבהיל מאוד. אין לי שום עניין להשאיר את משפחתי בלי אבא. נוצר לחץ בזירה."

בחודש הקרוב צפויים להעיד במשפט כ-25 עדים מטעם ההגנה הגנה. בהמשך השבוע צפויים להתקיים שלושה דיונים נוספים בהם יעידו גם לוחמים מהגדוד של אזריה שחלקם אף נכחו בזמן האירוע. בתחילת ספטמבר, אמורים להגיע להעיד שלושה קצינים בכירים לשעבר: תא"ל (מיל') שמואל זכאי והאלופים במילואים דני ביטון ועוזי דיין, שהתבטאויותיהם בימים האחרונים מראות על תמיכתם בקו אותו מובילה ההגנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!