דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תכנית האוצר לסוף החל"ת: מובטלים מתחת לגיל 28, בלי ילדים, יפסיקו לקבל דמי אבטלה

על פי ההצעה שפורסמה היום (ג׳), המשך דמי האבטלה יקבע בהתאם לגיל העובד ומצבו המשפחתי | המענק לגילאי 67 ומעלה יוארך בחודשיים | יישום התכנית דורש חקיקה

מלצרית במסעדה בירושלים. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מלצרית במסעדה בירושלים. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר פרסם היום (שלישי) תכנית להארכת הזכאות לדמי אבטלה, עם הסיום הצפוי של ההקלות בסוף יוני.

  • עובדים עד גיל 28, ללא ילדים – זכאותם לא תוארך כלל על פי התכנית, והחל מסוף החודש הם יפסיקו לקבל דמי אבטלה. מתוך כ-509 מקבלי אבטלה באפריל – כ-120 אלף עונים לתנאים אלה.
  • עובד עם תלוי אחד או שניים (בן זוג וילדים), עד גיל 25, יזכה ל-25 ימי אבטלה נוספים. גילאים 28-25 יזכו ל-34 ימים. גילאים 35-28 ל-50 ימים. גילאים 45-35 ל-69 ימים. עובד מגיל 45 ומעלה יזכה ל-88 ימים.
  • עובד עם למעלה משני תלויים (בן זוג וילדים), עד גיל 35 יזכה ל-69 ימי אבטלה נוספים.  מגיל 35 ומעלה יזכה ל-88 ימים.
תכנית האוצר להארכה דיפרנציאלית של הזכאות לימי אבטלה בסוף יוני (מקור: משרד האוצר)
תכנית האוצר להארכה דיפרנציאלית של הזכאות לימי אבטלה בסוף יוני (מקור: משרד האוצר)

לצד זאת, החליטו במשרד האוצר להאריך את הזכאות ל״מענק חזרה לעבודה״ לעובדים שישובו עד סוף יוני להיות מועסקים בשכר נמוך מהשכר שקיבלו טרם יציאתם לאבטלה. מענק זה ינתן לעובדים במשך 4 חודשים.

כמו כן הוחלט, בשיתוף עם משרד העבודה והרווחה, שמעסיק שיקלוט עובד ששהה פרק זמן ממושך מחוץ למעגל העבודה, יהא זכאי למענק בשווי 20% משכר העובד ועד 10,500 שקלים, במידה ויעסיק את העובד לפחות 5 חודשים.

האוצר הוסיף שהזכאות לכפל קצבאות, כגון דמי אבטלה וקצבת נכות או תשלום מזונות, תימשך עד סוף שנת 2021. לאחר מכן הבהיר האוצר שבכוונתו לשוב ולקזז למובטלים עתידיים מקבוצות מוחלשות אלו את הקיצבה מדמי האבטלה להם יהיו זכאים, כפי שהיה טרם תקופת הקורונה.

מקבלי קצבת אבטלה לפי גיל באפריל 2021 (נתונים: ביטוח לאומי, עיצוב: אידאה)
מקבלי קצבת אבטלה לפי גיל באפריל 2021 (נתונים: ביטוח לאומי, עיצוב: אידאה)

עוד הבהיר האוצר שבמטרה לעודד יציאה להכשרות מקצועיות, הוחלט שלא לשוב ולנכות 30% מדמי האבטלה למובטלים הלומדים בהכשרות מקצועיות – הקלה שנקבעה בתקופת הקורונה. מענק ההסתגלות המיוחד בסך 4,000 שקלים ששולם לבני 67 ומעלה, יוארך אף הוא באופן מדורג לחודשים יולי ואוגוסט, אך האוצר לא פרט כיצד יקבע הדירוג.

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "אני גאה בהובלת המשק בתקופה קשה זו, ומברך על כך שזכיתי להוביל כעת את היציאה המדורגת מהמשבר. התוכנית תסייע לנו לתמוך בשוק התעסוקה המתאושש ולעודד חזרת עובדים נוספים למעגל העבודה, ובמקביל לתת ודאות בתקופת הביניים למי שעדיין סופגים את נזקי המשבר. נמשיך לפעול עד חזרת המשק הישראלי למסלול של צמיחה״.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: "נתוני הלמ"ס הוכיחו מה שטענו במשך כל הדרך – מי שאיבד את פרנסתו בתקופת משבר הקורונה משווע לחזור לעבודה. עם זאת, המשכנו וטענו כי יש לשים דגש על אוכלוסיות בגילאי 35 ומעלה שמתקשות למצוא עבודה, וברור כי לא ניתן להשאיר את אותן ללא מענה. תקופת הפוסט קורונה היא גם תקופה שלא נראתה בישראל ויש לה השלכות מרחיקות לכת שאנו עוד נדרש לתת עליהן את הדעת ולקדם חקיקה שתסדיר ותסייע למי שזקוק לכך״.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, ד״ר רון תומר, בירך את משרד האוצר על החלטתו להגביל את החל״ת ולהפסיק את תשלומי דמי האבטלה לצעירים בלי ילדים עד גיל 28, ומסר כי ״זהו צעד נכון בכיוון הנכון, בדרך להבריא ממחלת החל״ת. אני מקווה שהתוכניות הבאות להגבלת החל״ת בקרב שאר הגילאים, יעשה תוך התחשבות במובטלים, אך גם תוך הבנה כי ישנן 130 אלף משרות פנויות במשק, ועל כן יש ליצור תמרוץ אמיתי בקרב מובטלים לחזור לשוק התעסוקה. זאת לצד תמיכה במנועי הצמיחה של הכלכלה ובראשם בתעשייה, בכדי לייצר מקומות עבודה חדשים במשק״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!