דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הנשיא ראובן ריבלין

מנאום השבטים ועד ״בני עמי בחרו בטרור״: הרגעים הבולטים בנשיאות ריבלין

שבע השנים שבהן כיהן ראובן ריבלין כנשיא מסתיימות | אלה הרגעים שבזכותם ייזכר הנשיא העשירי של מדינת ישראל

נשיא המדינה ראובן ריבלין (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
נשיא המדינה ראובן ריבלין (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אולי יותר מכל דבר אחר, התאפיינה כהונתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין במאמץ לאחד את שבטי החברה הישראלית, סביב אחריות משותפת על גורלנו בפיסת ארץ קטנה זו, ומתוך אמונה שהגיוון, על אף האתגרים שהוא טומן בחובו, הוא לא רק גזירת גורל כי אם ייעוד.

המשבר הפוליטי בישראל זימן בתקופת כהונתו חמש מערכות בחירות סוערות, כשבשתיים מהן כשלו חברי הכנסת שעליהם הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. החל מהבחירות לכנסת ה-21 יזם ריבלין את הפיכת ההתייעצויות עם ראשי הסיעות להליך שקוף, והחל לשדר אותן בשידור חי על מנת לאפשר לציבור ולתקשורת לבקר את ההליך.

לאחר הבחירות לכנסת ה-23 פעל ריבלין במרץ במטרה לנסות ולדחוף את הסיעות השונות להקמת ממשלת אחדות שבה יקחו חלק הליכוד בראשות בנימין נתניהו וכחול לבן בראשות בני גנץ, במטרה להביא לסיומו את המשבר הפוליטי הממושך. לאחר קריסת ממשלת החילופים, ועל אף חילוקי הדעות הגלויים בינו לבין ראש הממשלה נתניהו, נצמד ריבלין ללשון החוק והעניק לו גם לאחר הבחירות לכנסת ה-24 את המנדט הראשון לנסות ולהקים ממשלה.

ראובן ריבלין ובנימין נתניהו. חילוקי דעות גלויים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ראובן ריבלין ובנימין נתניהו. חילוקי דעות גלויים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

עם זאת, לאחר כשלונו של נתניהו במשימה, הבהיר ריבלין שאינו רואה מניעה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, גם אם בראשות הממשלה שיקים יעמוד תחילה יו"ר ימינה נפתלי בנט, במסגרת מודל של ממשלת חילופים.

נאום השבטים שנשא בכנס הרצליה, כשנה לאחר שנבחר לנשיאות, היה הקו המנחה של כהונתו. באותו נאום טען שהתהליכים הדמוגרפיים שעברה החברה הישראלית יצרו סדר חברתי חדש, שבו ישראל מורכבת מארבע קבוצות אוכלוסיה שונות: חילונים, דתיים לאומיים, חרדים וערבים, שאף אחת מהן אינה מהווה רוב.

מציאות זו, לדבריו, מחייבת אותנו ללמוד לחיות זה עם זה, ללמוד לרצות זה בזה, מתוך אחריות משותפת על החברה הישראלית בכללותה, חיפוש של הטוב המשותף וחתירה למפגש. בנאומו הדגיש ש"תחושת הביטחון של כל מגזר בכך שכניסה לשותפות אינה כרוכה בוויתור על מרכיבי היסוד של זהותו" הינה תנאי מוקדם לעצידה באתגריה של החברה הישראלית. "החרדי, החילוני, הדתי או הערבי אינם יכולים להרגיש שציפור נפשם נמצאת בסכנה או תחת איום".

ראובן ריבלין נושא את נאום השבטים. הקו המנחה של כהונתו (צילום: מארק ניימן / לע"מ)
ראובן ריבלין נושא את נאום השבטים. הקו המנחה של כהונתו (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

אומרים שהאדם הוא תבנית נוף מולדתו, וריבלין הוא ירושלמי דור שמיני, שגדל ברחובות העיר הזו, על הקדושה והכאב, הקדושה והנפיצות. ריבלין היה ידוע כאוהד שרוף של בית"ר ירושלים, כפוליטקאי בעל עמדות ימניות ביותר התומך ברעיון ארץ ישראל השלמה, ולצד זאת, פעל בלא לאות לקידום יחסי יהודים וערבים ואף התנגד לנוסח חוק הלאום שאותו ראה כפגיעה בערך השוויון. לאחר שהתקבל החוק בכנסת, והובא ללשכתו לחתימה על מנת להיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, בחר ריבלין לחתום על החוק דווקא בשפה הערבית, שאותה הוא דובר מילדותו.

ריבלין לא היסס לגעת גם בנקודות קשות. לאורך שנות כהונתו גינה פעולות טרור, ואף גינה את התגובות הרפות של המנהיגות הפוליטית הערבית לפיגוע בהר הבית ביולי 2017. בפברואר 2016 סירב לקבל את ג'מאל זחאלקה מבל"ד בפגישה שקיים עם ראשי רשויות מקומיות מהמגזר הערבי, לאחר שנפגש עם משפחות מחבלים פלסטינים ועמד דקה דומייה לזכרם.

לצד זאת, לא חסך ביקורת גם על התמודדות המדינה עם מגמות קיצוניות בקרב קבוצות יהודיות. לאחר הצתת בית משפחת דוואבשה ורציחת שלושה מיושביו בדומא על ידי מחבל יהודי, אמר ריבלין: "יותר משאני חש בושה, אני חש כאב. כאב על רציחתו של תינוק קטן. כאב על שבני עמי בחרו בדרך הטרור ואיבדו צלם אנוש. דרכם אינה דרכי. דרכם אינה דרכנו. דרכם אינה דרכה של מדינת ישראל ואינה דרכו של העם היהודי". אמירה זו עוררה עליו זעם בחוגים מסוימים בימין. באוקטובר 2014, בראשית כהונתו, היה לנשיא המדינה הראשון שהשתתף בטקס לציון הטבח בכפר קאסם.

ב-14 ביולי 2017 גינה ריבלין את הפיגוע בהר הבית שביצעו מחבלים ערבים ישראלים ואת תגובת ההנהגה הערבית לפיגוע, ואמר: "השתיקה והתגובות הרפות של חלק מהמנהיגות הפוליטית הערבית מקוממות. טרור חייב להיות מוקע ללא תנאי וללא התפתלויות. מי שאינו מוקיע טרור, משתף איתו פעולה".

ריבלין, שלא הצטיין בשירה, השתתף בכמה פרויקטים מוזיקליים לקירוב לבבות, כמו ההפקה עטורת האמנים של גלגל"צ לשיר "שבט אחים ואחיות", הפקה של קולולם לשירה של נעמי שמר "על כל אלה" לציון יום העצמאות ה-70, וכן אירועי שירה בציבור "קול ישראל מירושלים" שאירח בימי העצמאות.

ראובן ונחמה ריבלין. אירחו במשכן עשרות אירועים חינוכיים וחברתיים (צילום: גדעון מרקוביץ / פלאש 90)
ראובן ונחמה ריבלין. אירחו במשכן עשרות אירועים חינוכיים וחברתיים (צילום: גדעון מרקוביץ / פלאש 90)

ביוני 2019 דמעה איתו המדינה, כשספד לרעייתו נחמה ריבלין לאחר מותה. "אף פעם לא רצית להיות באור הזרקורים", אמר, "אבל החלטת לעשות את המוטל עלייך, לא כאשת נשיא המדינה, אלא מתוך החלטה לזרוע, להשקות ולגדל את כל מה שצריך טיפול כזה מסור ויודע". לאורך השנים אירחו בני הזוג במשכן הנשיא עשרות אירועים חינוכיים וחברתיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!