דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חצור הגלילית רוצה להמשיך לגדול, אבל אין לה עתודות קרקע

יוסי סוויסה, ראש המועצה המקומית, הציע איחוד עם ראש פינה השכנה אך לטענתו נענה בסירוב | "אנו זקוקים באופן מיידי לעתודות קרקע על מנת להמשיך ולהתפתח", כתב לראש הממשלה ושר הפנים

חצור הגלילית (צילום אילוסטרציה: Yossi Zamir /Flash90)
חצור הגלילית (צילום אילוסטרציה: Yossi Zamir /Flash90)
דוד טברסקי

המיקום המרכזי על כביש 90 והפיתוח העירוני שעברה, הביאו לחצור הגלילית 3,000 תושבים חדשים בחמש השנים האחרונות. כעת עומד היישוב בפני בעיה: היעדר שטח להרחבה. "אנחנו עומדים על 11 אלף תושבים, עם התחלות בנייה לעוד 2,000, אבל לצערנו שם זה הולך להסתיים", מספרים במועצה המקומית.

חצור הגלילית, שהוכרזה כמועצה מקומית ב1956, יושבת על 5,500 דונם, מחציתם מוגדרים כשטחים ירוקים בהם יער בירייה ויער חצור. צמוד לחצור נמצאת ראש פינה, שרחובותיה מאופיינים בבנייה רחבה עם בתים צמודי קרקע. השכנה הוותיקה יושבת על 18 אלף דונם, ומתגוררים בה כ-3,000 תושבים.

מערכת היחסים בין שני היישובים ידעה עליות ומורדות לאורך השנים. בשנות השבעים והשמונים היו מספר מהלכים לאיחוד בין הרשויות, אך הם נכשלו.

בניסיון למצוא פתרון למשבר הנוכחי הציע ראש המועצה שמעון סוויסה, לנסות שוב מהלך של איחוד רשויות או להגיע לפשרה עם היישוב השכן. לטענתו, קיבל כתף קרה מהמושבה.

בשבוע האחרון פנה ישירות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הפנים אריה דרעי בדרישה להתערבותם בנושא. "אנו זקוקים באופן מיידי לעתודות קרקע על מנת להמשיך ולהתפתח", טען בפניהם סוויסה. לדבריו, הרחבת חצור היא חלק מהחלטת ממשלה 1741 שהתקבלה לפני כשבע שנים, במסגרתה הוחלט שחצור הגלילית תהפוך לעיר מרכזית בלב הגליל

"הגיע הזמן לעשות צדק חלוקתי"

בחצור הגלילית מספרים שהתמונה רחבה יותר מהשטח הדרוש להתרחבות ביישוב, וכוללת גם חוסר צדק בחלוקת ההכנסות מנכסי המדינה באזור.

בסיס השריון פילון ואזור התעשייה צ.ח.ר הם שניים מהמיזמים הממשלתיים הגדולים באזור, אליהם מצטרפים עוד עשרות קטנים. ולטענת חצור הגלילית ההכנסות שהיא מקבלת מהן קטנות באופן משמעותי מאלו של ראש פינה.

"הגיע הזמן לפתוח מפות ולעשות צדק חלוקתי", אומרים במועצה המקומית, "אפשר להבין את הרצון לשמור על מה ששלך, אבל מועצת ראש פינה מסתכלת רק על עצמה ופוגעת בכל האזור".

"אני מאמין שבהידברות ניתן לפתור הכל", אומר סוויסה שעדיין לא קיבל תגובה למכתב ששלח למדינה. בימים אלה הוא מכנס ישיבות מועצה ומפגשים ציבוריים לתכנון המשך המשך המאבק. "לצערי השכנים שלנו בחרו שלא לשבת ולנסות להגיע להסכמות", הוא מוסיף, "אני סמוך ובטוח שהוועדה לחקר גבולות תעשה צדק בחלקות ההכנסות וחלוקת השטחים בגליל".

ראש פינה: "אין לטענות של סוויסה אחיזה במציאות"

מהמועצה המקומית ראש פינה נמסר בתגובה כי "הניסיון של ראשי רשויות לנגוס מראש פינה הוא לא חדש וקיים כבר שנים. אנחנו נמשיך לעמוד איתן כדי לשמור על המושבה והשירותים הניתנים בה לתושבים ולא ניתן לאף אחד לפגוע במרקם עשרות הכלכלי העדין שאנו מצליחים לשמר, לרווחת התושבים.

"ראש פינה היא מושבה היסטורית, חקלאית ומנוהלת כלכלית עצמאית. שאינה מקבלת תקציבי פיתוח מהמדינה (איזון, פרויקטים, היסעים לתלמידים ועוד) כמו רוב הרשויות בארץ ופועלת לשמור על תקציב מאוזן לאורך שנים.

"במקרה של שמעון סוויסה וחצור, אין לטענות שלהם אחיזה במציאות. יתרה מכך, הנתונים שהם מפרסמים הינם מצג שווא, שתכליתם לנסות ולזכות בחשיפה תקשורתית. לא נעסוק בתקשורת במלחמות שמנסה ראש המועצה בחצור לייצר מול ראשי הרשויות באזור ובין התושבים השכנים.

"כשנתבקש לתת תשובות למשרד הפנים, נדע לעשות זאת באופן ברור ומקצועי שאינו משתמע לשתי פנים. אנחנו מצרים על כך שסוויסה בוחר בדרך הזו, כשהוא ממשיך להטעות את התושבים שלו ואת האזור כולו, בגחמה של ספינים תקשורתיים.

"היה ראוי שסוויסה יעסוק בקידום המושבה שלו וינצל את השותפות שהייתה לו עם ראש פינה לאורך השנים, שאף הסכימה להעביר לחצור 320 דונם לפני 30 שנה, שעד היום טרם פעלו שם להכנת תכניות לפיתוח ושימוש בקרקע.

"דוגמא נוספת היא במפות הגרפיות שמנסים בחצור להתהדר בהם, על נתוני השטח מול ראש פינה. כדי שנדייק: הם מציגים את ראש פינה עם 18 אלף דונם מול 5,000 של חצור. אבל הם 'שכחו' לציין שמתוך 18 אלף הדונם, כמעט 16 אלף משמשים לחקלאות. כי ראש פינה היא הרי מושבה חקלאית.

"אלה דוגמאות מיני רבות על הפרדוקס במידע על מחסור בשטחים שמציג סוויסה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!