"כל תשעת ההורים בגן של הילד לא יודעים מה קורה שנה הבאה", מספרת אם לילד בן 4 מחולון שזקוק לגן חינוך מיוחד. עקב עיצומי הפסיכולוגים החינוכיים, שמשביתים את הוועדות במחאה על עומסי העבודה עליהם, הוועדה מתעכבת וכלל לא נקבעה. "אני לא יודעת אם יהיה גן מתאים בשביל נדב לשנה הבאה", היא אומרת.
עיצומי הפסיכולוגים נמשכים כבר שלושה שבועות. ועדות האפיון והזכאות קובעות בין היתר את הזכאות של תלמידים עם לקויות למידה לשיבוץ בכיתה מיוחדת, או לקבלת סל שעות פרטני. דיוני הוועדות התארכו בעקבות הרפורמה בחינוך המיוחד, שהטילו עליהן את הדיונים בסל השעות הפרטני של תלמידים על לקויות למידה שהשתלבו בכיתות רגילות. בכל ועדה משתתפים נציגי משרד החינוך, הרשות המקומית, ארגוני הורים ופסיכולוג חינוכי. הפסיכולוגים נדרשים להשתתף בוועדות על חשבון משימות אחרות של ליווי וייעוץ לתלמידים ולצוותי החינוך, ללא הגדלת המשרה שלהם או הוספת תקנים לפסיכולוגים נוספים.
אם נוספת לילד בן שלוש, תושבת גדרה, מספרת: "הילד שלי נמצא כרגע בגן לחינוך מיוחד עקב עיכוב שפתי. במהלך השנה הועלו תהיות שייתכן והוא על הספקטרום האוטיסטי ועשינו לו אבחון. עכשיו אחרי האבחון והגשת הטפסים אנחנו מחכים לוועדה ועוד לא קיבלנו תאריך בכלל. אני לא יודעת אם יהיה לו גן מתאים בשנה הבאה".
במרכז השלטון המקומי העריכו בשבוע שעבר כי כ-10,000 ועדות בוטלו מתחילת העיצומים. עיכוב הוועדות מקשה על ההורים, וגם על הרשויות המקומיות שצריכות להיערך לשנה הבאה. בית הדין הארצי לעבודה דחה השבוע את בקשת מרכז השלטון המקומי להוציא צווי מניעה לפסיכולוגים והורה על המשך המשא ומתן. יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, התריע מ"פגיעה בלתי הפיכה בילדי החינוך המיוחד" וקרא למשרדי החינוך והאוצר לקיים מו"מ אינטנסיבי ולהגיע להסכמה "עוד היום".
שתי האמהות אומרות שהמאבק מוצדק, אך מתוסכלות מהמצב. "אני מבינה שיש מאבק. אבל מה עם הילדים?", אומרת האם מחולון.
האם מגדרה אומרת: "אני מרגישה שהמאבק של הפסיכולוגים החינוכיים אינו מוכר מספיק. בואי נגיד שאם לא הייתי חלק מזה אז בכלל לא הייתי יודעת שהם שובתים. אנחנו קומץ. הם צודקים, ואני צודקת. מה זה עוזר לי?".