דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

להשאיר את הגז באדמה? המשרד להגנת הסביבה נגד פיתוח משק הגז

מנכ"ל המשרד מבקר את הכוונה לחפש מאגרי גז חדשים ולהגביר את הייצוא במקום לסבסד אנרגיות מתחדשות: "המשך פיתוח משק הגז ייפגע במעבר לאנרגיה ירוקה"

אסדת לוייתן בשקיעה, כפי שנראית ממעגן מיכאל (צילום: שרון פורטוגלי)
אסדת לוייתן בשקיעה, כפי שנראית ממעגן מיכאל (צילום: שרון פורטוגלי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי, שלח אתמול (שלישי) מכתב תגובה למנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, בעקבות הכוונה לשנות את הרגולציה על משק הגז. במכתב מותח יהלומי ביקורת על מדיניות הממשלה לתמרץ את פיתוח משק הגז הטבעי במקום לעודד את צמצום השימוש במקורות אנרגיה מזהמים ועידוד מעבר לאנרגיה מתחדשת. 

בימים אלו מכנס אדירי ועדה שבמסגרתה יוחלט על שינויים רגולטוריים, ביניהם הגדלת כמויות הגז לייצוא מהמאגרים הקיימים, צמצום מכסות הגז למשק המקומי, ועידוד יזמים לפתח מאגרי גז חדשים. זאת באמצעות דחיית החיוב לספק גז למשק המקומי ודחיית תשלום תמלוגים למדינה. להערכת הצוות המקצועי, הפחתת המגבלות על הייצוא ועידוד פיתוח המאגרים באופן אופטימלי יכניסו בעתיד מיליארדי שקלים לקופת המדינה, ויסיעו למדינות שכנות ורחוקות לעבור משימוש בדלקים מזהמים כגון סולר, לגז טבעי שנחשב לנקי יותר. 

בוועדה, שדיוניה טרם הסתיימו, לא רואים בהגברת היצוא סיכון משמעותי לרזרבה הנדרשת למשק הישראלי, ואף לא סיכונים סביבתיים. החשש הוא שבשל המגמה העולמית לעבור לאנרגיה ירוקה, צפויה ירידה בביקוש וחלק ניכר מהגז יישאר באדמה. לכן יש לנצל אותו כעת כשלב מעבר ממקורות אנרגיה מזהמים יותר, כגון נפט ופחם. 

דוד יהלומי, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה (צילום: קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית)
דוד יהלומי, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה (צילום: קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית)

לעומת זאת, המשרד להגנת הסביבה רואה בקו המסתמן של הוועדה "פיתוח מסוכן, לא מרוסן ולא אחראי של מאגרי גז ונפט, שיפגעו ביכולת של ישראל להיגמל מהתלות בדלקים מזהמים ולעבור לכלכלה דלת פחמן ותחרותית כמו שאר מדינות ה-OECD". לדברי יהלומי, התוויית מדיניות לפיתוח משק הגז חייבת להיות חלק מאסטרטגיה רחבה וכוללת, שתוביל את ישראל למימוש המחויבות להפסקת התלות בדלקים פוסיליים כולל גז. זאת בהמשך לדו"ח ממאי 2021 של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, שמראה כי במעבר לאנרגיה מתחדשת עד 2050 אין צורך במאגרי נפט וגז חדשים. 

עוד קובל יהלומי במכתב על היעדרה של תכנית מסודרת שתביא לשימוש באנרגיות מתחדשות ב-95% ממשק החשמל עד שנת 2050, כמו גם על היעדרן של הנחיות מספיקות להגנה על הסביבה הימית מפני קידוח בלתי זהיר של גז. בנוסף, הוא מתריע מפני מדיניות סבסוד דלקים פוסיליים, וטוען שהיא תעכב את המעבר מאנרגיה מזהמת לאנרגיה נקיה. 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!