דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

מפלגות גוש השינוי הגישו 61 חתימות להחלפת יו״ר הכנסת; ניר אורבך ביקש למשוך את חתימתו

סיעות הגוש ביקשו לקיים בישיבת המליאה הקרובה הצבעה ליו"ר הכנסת, אבל אורבך חזר בו אחרי שהוגשה הבקשה | מינוי לוי מסיעת יש עתיד נועד לזרז את כינוס המליאה לאישור ממשלת בנט-לפיד

יו"ר הכנסת יריב לוין (צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן)
יו"ר הכנסת יריב לוין (צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן)
אסף צבי

הודעתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לנשיא המדינה כי עלה בידו להרכיב ממשלה היא תחנה משמעותית בדרך להקמת ממשלת השינוי, אך אינה התחנה האחרונה. אלו המהלכים שנותרו, על פי החוק, בדרך להקמת הממשלה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד:

מיידית (או עוד כמה ימים): קביעת ישיבת כנסת לצורך כינון הממשלה

לפי חוק יסוד הממשלה, לאחר שיו"ר הכנסת קיבל הודעה מחבר הכנסת שקיבל את המנדט להרכבת ממשלה כי הצליח להרכיב ממשלה, הוא צריך להודיע על כך לכנסת, ולקבוע ישיבה לצורך כינון הממשלה בתוך שבעה ימים מהעברת ההודעה לכנסת.

מתוך חשש שהיו"ר המכהן יריב לוין (הליכוד) יעכב את המהלך, הגישו סיעות גוש השינוי בקשה חתומה על ידי 61 ח"כים שתומכים בהחלפתו במיקי לוי (יש עתיד). אחרי שהוגשה הבקשה, הודיע ניר אורבך (ימינה) שהוא חוזר בו מתמיכתו במהלך. כדי לבצע את ההחלפה יידרש ללוי רוב רגיל בכנסת.

עד 24 שעות לפני ההשבעה: הסכמים קואליציוניים

הסיעות שלוקחות חלק בקואליציה צריכות לחתום על הסכמים קואליציוניים, שבהם יוגדרו קווי היסוד של הממשלה החדשה, אופן פעולת הקואליציה, מהלכים שהסיעות מתחייבות לקדם במשותף וחלוקת התפקידים בין הסיעות. חלק מההסכמים כבר נחתמו, או סוכמו כהבנות בין הסיעות במהלך המשא ומתן הקואליציוני. עד הקמת הממשלה הם צריכים להיחתם באופן סופי.

לפי חוק הממשלה, הצדדים להסכם צריכים למסור את נוסחו המלא למזכיר הכנסת בתוך שלושה ימים מיום החתימה (לא כולל ימי מנוחה או שבתון), ו-24 שעות לפני כינון הממשלה. על מזכיר הכנסת להביא לידיעת חברי הכנסת באופן מידי כל הסכם שנמסר לו. לפי פסיקת בג"ץ, הסכמים קואליציוניים יפורסמו לציבור באופן פומבי.

בתוך שבוע (או קצת יותר): הצבעה בכנסת והצהרת אמונים

את הישיבה לכינון הממשלה מחויב יו"ר הכנסת לקבוע בתוך שבוע מיום הודעתו לכנסת על הרכבת ממשלה חדשה (וכאמור, ייתכן שההודעה לכנסת תתעכב מעט). לפי החוק, על הממשלה החדשה להודיע לכנסת על קווי היסוד של מדיניותה, על הרכבה ועל חלוקת התפקידים בין השרים.

במקרה של ממשלת חילופים, הדגם שבו תקום הממשלה שגיבש לפיד, יש להודיע על זהות ראש הממשלה וזהות ראש הממשלה החלופי, על מועד החילופים, ועל זהות השרים בעלי הזיקה לראש הממשלה וזהות השרים בעלי הזיקה לראש הממשלה החליפי, שיהוו את שני הגושים בממשלה שביניהם צריך להתקיים שוויון כוחות בוועדות הממשלה ובהצבעות בישיבת הממשלה.

לאחר הצגת הממשלה לכנסת, הממשלה תבקש את אמון מהכנסת – כלומר, תיערך הצבעה במליאת הכנסת שבה הממשלה צריכה לקבל רוב רגיל (כלומר, יותר קולות בעד מאשר נגד, אך לא בהכרח 61 חברי כנסת). ברגע שקיבלה הממשלה רוב בכנסת, היא הופכת באופן רשמי לממשלת ישראל.

עם הבעת האמון או מיד לאחר מכן, ראש הממשלה החדש יצהיר בפני הכנסת הצהרת אמונים. במקרה של ממשלת חילופים, שבו הממשלה כוללת ראש ממשלה וראש ממשלה חלופי, שניהם צריכים להצהיר אמונים. ראש הממשלה הראשון יצהיר: "אני (השם) מתחייב כראש הממשלה וכראש הממשלה החלופי לעתיד לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, למלא באמונה את תפקידי כראש הממשלה וכראש הממשלה החלופי ולקיים את החלטות הכנסת". ראש הממשלה החלופי יצהיר הצהרה דומה.

גם שרי הממשלה צריכים להצהיר אמונים בנוסח הבא: "אני (השם) מתחייב כחבר הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, למלא באמונה את תפקידי כחבר הממשלה ולקיים את החלטות הכנסת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!