דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סרבני חיסונים מתקשים לחזור לעבודה

עם ביטול תקנות הקורונה וצווי החירום, עובדים שהושעו בשל סירובם להתחסן או להיבדק נאבקים כעת לחזור לעבודה ולקבל את מלוא שכרם

עובדת בית החולים שיבא מקבלת את מנת החיסון השניה (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
עובדת בית החולים שיבא מקבלת את מנת החיסון השניה (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדים שהורחקו מעבודתם בתקופת הקורונה בשל סירובם להתחסן או להיבדק, שבים כעת לעבודה, אבל חלק מהמעסיקים נמנעים מלשלם להם על תקופת ההיעדרות. בין העובדים ניתן למצוא עובדת סוציאלית מנתניה, סייעות בתל אביב ובנס ציונה, מדריכת יוגה בעמותה של עיריית רעננה, עובד חברת החשמל, ומאבטח בחברת ברינקס. 

העובדת הסוציאלית מנתניה, שתבעה את שכרה בבית הדין לעבודה, זכתה לפי שעה רק בחלקו, אך הדיון בתביעה נמשך. גם עובדת עיריית רעננה צפוייה לקבל את שכרה, בעקבות החלטה של בית הדין לעבודה אתמול (רביעי). בחלק מהמקרים האחרים, טרם בחרו העובדים להגיש תביעות. 

עו"ד יורם יהודה (צילום: אלבום פרטי)
עו"ד יורם יהודה (צילום: אלבום פרטי)

"הרבה עובדים שפנו אלי פחדו מהמעסיקים שלהם ולכן לא הגישו תביעות", אומר ל"דבר" עו"ד יורם יהודה, שמייצג  עובדים רבים שהושעו מהעובדה בעקבות בחירתם שלא להתחסן או להיבדק. "אני מקווה שעובדים לא יפחדו ממעסיקים וכן יגישו תביעות. על פי הפסיקות בבית הדין האזורי לעבודה עד כה, עובדים שהורחקו מעבודתם בגלל מתווה התו הירוק ולא פוטרו, זכאים לשכרם גם במידה שהוצאו לחל"ת. באשר לעובדים שפוטרו על רקע אי-התחסנות, יהיה צריך לברר האם השימועים שלהם נעשו כדין או לא, על-מנת לקבוע האם יהיו זכאים לפיצויים".

לא כל העובדים שהושעו חזרו לעבודה עם ביטול תקנות הקורונה וצווי החירום. כך למשל פקידה בבית החולים תל השומר, אותה מייצג יהודה, וסייעת מכוכב יאיר שמיוצגת בבית הדין לעבודה על-ידי עו"ד חן טלמור. "חרף ביטול המגבלות הרבות, ובהן תקנות הנוגעות לתו הירוק והסגול, נדמה כי במועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל דין שונה" אומר טלמור ל"דבר". "מרשתנו טרם הוחזרה לעבודתה, על אף עמדת בית הדין האזורי לעבודה בעניין. דריסת זכויות יסוד היא דבר בלתי נסבל, ומן הראוי כי רשות מקומית תדע לכבד את הוראות הדין, גם אם בעל תפקיד זה או אחר איננו מרוצה מהוראותיו".  

עו"ד חן טלמור (צילום: אלבום פרטי)
עו"ד חן טלמור (צילום: אלבום פרטי)

כזכור, תקנות התו הירוק שבוטלו ביום שלישי האחרון לא חייבו את כל עובדי המשק להתחסן או להיבדק, אלא רק נותני שירות. עם זאת, במהלך תקופת החירום ובשורה של החלטות זמניות, התירו בתי הדין לעבודה למעסיקים שעובדיהם באו במגע צמוד עם קהל ועם אוכלוסיות בסיכון, או עובדים במרחבים משותפים, להרחיק ממקום העבודה עובדים שלא התחסנו ומסרבים להיבדק. על פי הערכות משפטנים, ביטול תקנות החירום שינה כעת את המציאות המשפטית, ומטיל קושי משמעותי יותר על מעסיקים להמשיך לנקוט מדיניות זו. 

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "המרכז הרפואי שיבא מחויב בראש ובראשונה לשלומם, לבטיחותם ולבריאותם של מטופלינו, מבקריו ועובדיו. אין שינוי מדיניות בנוגע לצוותים הרפואיים ולעובדי מערכת הבריאות המחויבים בחיסון או בדיקות קורונה עתיות.
לצערנו, העובדת לא רק מסרבת להתחסן אלא גם להיבדק וזאת חרף שיחות הסברה מטעם היחידה למניעה ובקרת זיהומים בשיבא."

תגובת עורכי הדין אלון אשר, ונעמה שבתאי, המייצגים את המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל: "אכן בוטל התו הירוק החל מיום 1.6 אך במקביל נותרו בתוקפם הכללים שגיבש נציב שירות המדינה לגבי דרישת תעודת מתחסן או בדיקת קורונה שלילית כתנאי לכניסה למקום העבודה. המועצה בוחנת את כלל המשמעויות והיא תגבש את עמדתה הסופית בעניין עד יום ראשון הקרוב, כפי שהתחייבה בבית הדין. סוגיית השכר מתבררת בנפרד על ידי בית הדין, והמועצה תכבד כל קביעה שתהיה בעניין״.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!