דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

איש לא ייתן את הדין על מותו של עובד שנהרג במפעל בדרום

אטקה איילאו נמחץ למוות בעת עבודתו במפעל יהודה ערגול פלדה דרום. מנהל המפעל, ממונה הבטיחות ומנהל המשמרת הואשמו ברשלנות אך זוכו מחמת הספק

בית משפט השלום ברחובות (צילום: דבר)
בית משפט השלום ברחובות (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית משפט השלום ברחובות זיכה באפריל האחרון את שלושת הנאשמים במותו של אטקה איילאו, שעבד כמנופאי במפעל "יהודה ערגול פלדה דרום", הסמוך לבני עי"ש. במרס 2015 נמחץ איילאו למוות בעת שהעמיס חבילות של מוטות ברזל בעזרת מנוף בשליטה מרחוק, על גבי משאית. מנהל המפעל באותה העת, ממונה הבטיחות ומנהל המשמרת שבה עבד איילאו, הואשמו בעבירות רשלנות ובתום משפט שנפרס על פני כ-6 שנים, זוכו מחמת הספק.

בפסק הדין מתחה סגנית בית משפט השלום, השופטת אפרת פינק, ביקורת על המשטרה ומינהל הבטיחות שחקרו את התאונה, וציינה שהחקירה לקתה בחוסרים ובשיהוי. לדבריה, חקירת עד הראייה היחיד באירוע הניבה מידע מועט ולא שפכה אור על הנסיבות המדויקות שהביאו לתאונה, והמפקח מטעם משרד העבודה לא הוסמך כחוק ואף חקר עדים במפעל מבלי להזהיר אותם כי דבריהם עשויים לשמש נגדם בהליך המשפטי, כנדרש.

עם זאת אמרה השופטת כי לא מצאה עדות לרשלנות בשיטות העבודה במפעל, שהיו נהוגות בו ובמפעלים אחרים במשך שנים רבות ועברו ביקורות של משרד העבודה. היא ציינה כי הדו"ח של המפקח ייחס את הסיבה לתאונה לטעות אנוש של המנוח, ולא לשיטת העבודה. "למרות אחריותם של הנאשמים, כל אחד בגזרתו, על ענייני הבטיחות במפעל, לא ניתן לקשר בין אחריותם זו ובין התאונה, בעיקר בשל פגמים ומחדלים שנפלו בחקירה" כתבה בפסק הדין. "הואיל והנאשמים היו אחראים לבטיחות ולמרות שהיה בידיהם להסדיר שיטת עבודה בטוחה יותר, לא הוכח כי סטו באופן קיצוני מסטנדרט הזהירות הנדרש. לפיכך, החלטתי לזכות את הנאשמים מחמת הספק".

קברו של אטקה איילו ברחובות (צילום: חברה קדישה)
קברו של אטקה איילו ברחובות (צילום: חברה קדישה)

לאחר פסק הדין אמרו עורכי הדין חדוה וגלעד באום, שייצגו את הנאשמים כי "המנוח היה חבר ועובד שלהם והמוות שלו היה אסון נוראי עבורם. מן הרגע הראשון היה ברור שאיש מהם לא התרשל, אולם לצערנו, התביעה לא הייתה קשובה לאותן הטענות שהעלינו במהלך המשפט ונכנעה ללחץ הציבורי בעניין מכת תאונות העבודה במדינה, שאכן דורשת מענה. אלא שבהעמדה לדין של חפים מפשע לא פותרים את הבעיה. חמורים מכך הם המחדלים הקשים בניהול החקירה. המשטרה ומשרד העבודה ניהלו חקירה רשלנית שהכשילה בתורה את הפרקליטות ובית המשפט. אולם נראה כי על כך, כרגיל, איש לא ייתן דין וחשבון". 

בתגובה ל"דבר", ממנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה נמסר אתמול (רביעי) כי בעקבות האירוע חודדו הנהלים והופקו הלקחים הדרושים על מנת שמקרים מסוג זה לא יישנו. "התאונה המצערת שתוארה בכתבה התרחשה ב-2015, ומאז, הוקמה יחידה של מפקחים חוקרים הפועלת למיצוי הדין עם האשמים בעבירות בטיחות, כולל פעילות משותפת עם משטרת ישראל שהניבה כתבי אישום ואיפשרה מיצוי הדין עם מעסיקים אשר סיכנו חיי עובדים". 

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!