דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

״העבודה נותנת לי למה לקום בבוקר״: יום ההזדהות עם עיוורים בישראל

חזי צלחין (66), עובד מפעל עיוור: "יש לי תחושה שאני עושה משהו, שיש לי ערך. הטכנולוגיה פתחה לעיוורים הרבה דלתות לשילוב בעבודה״

חזי צלחין. "המחלקה שלנו משלבת עובדים עיוורים ולקויי ראיה עם אנשים שרואים, והשילוב מאפשר לבצע את העבודה באופן מושלם" (צילום: אלבום פרטי)
חזי צלחין. "המחלקה שלנו משלבת עובדים עיוורים ולקויי ראיה עם אנשים שרואים, והשילוב מאפשר לבצע את העבודה באופן מושלם" (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"המשמעות של עבודה בשבילי זה לא להיות כלוא בין 4 קירות 24/7" אומר חזי צלחין (66) מבאר שבע, שנולד עיוור, בראיון לציון יום ההזדהות עם עיוורים בישראל שחל היום. צלחין עובד מזה 13 שנה במפעל שיקום מוגן בבאר שבע. "העבודה נותנת לי למה לקום בבוקר, סדר יום. חברים וקולגות, תחושה שאני עושה משהו, שיש לי ערך".

המפעל בו צלחין עובד שייך לקרן 'גשר שירותי שיקום תעסוקתי', מעסיק כ-250 עובדים עם מוגבלויות שונות ומקבל הזמנות עבודה ממגוון חברות. מזה למעלה מעשור עובד צלחין במפעל בקו המייצר מוצרים עבור חברת טלפייר מפתח תקווה, שמתמחה בייצור מערכות גילוי וכיבוי אש.

"המוצר הסופי חייב להיות לשביעות רצון מזמין העבודה"

"יחד עם מדריך התמקצעתי על כמה מהמוצרים ואני יודע לזהות את החלקים במגע. אני לוקח את החלק המרכזי ומרכיב עליו את החלקים האחרים. זו עבודה עם מברג, קפיצים וברגים. אני יודע איפה כל דבר צריך לבוא, ויש שלב השלמה שמבוצע על ידי אחד העובדים שרואים. המחלקה שלנו משלבת עובדים עיוורים ולקויי ראיה עם אנשים שרואים, והשילוב מאפשר לבצע את העבודה באופן מושלם כי חלק מהעבודה דורש גם ראיה, הבחנה בין צבעים וכו'. המוצר הסופי חייב להיות לשביעות הרצון המלאה של מזמין העבודה".

במפעל של קרן מפעלי שיקום מועסקים עיוורים ובעלי מוגבלויות אחרות, במטרה לספק פרנסה ותעסוקה מותאמת וגם להעניק הכשרה והכוונה לאלו שיכולים לאחר מכן להשתלב כשכירים בשוק החופשי.

במפעל פועלים כמה קווי ייצור עבור חברות שונות, והעובדים עוברים הכשרה מתאימה לסוג העבודה שהם מבצעים. אחת החברות המשתתפות בפרויקט, במשך שנים רבות, היא Telefire,  חברה ישראלית, שמייצרת מערכות לגילוי וכיבוי אש. העובדים בקו שלהם מייצרים את הבסיס לגלאי העשן, המוכרים לכולנו מתקרות בבנייני מגורים ועסקים.

צלחין מתגאה בכך שבשנים האחרונות המפעל מתרחב ומקבל הזמנות מחברות גדולות נוספות, בהם חברת הטפטפות נטפים וחברת סודה סטרים שהעבירה אליו קו ייצור. "גם רוב תקופת הקורונה המשכנו לעבוד, כעובדי תעשייה היינו עובדים חיוניים וקיבלנו מכתב שמדגיש שאנחנו יכולים לצאת לעבודה".

טלפן, קלידן ועובד במפעל

לא תמיד עבד צלחין במפעל מוגן. "מיד אחרי התיכון והבגרויות עשיתי קורסי הכשרה תעסוקתיים. באותה התקופה הרבה עיוורים השתלבו במרכזיות של טלפונים עד שאלו נסגרו בסוף שנות ה-90. אני עצמי עבדתי עד אמצע שנות ה-90 במרכזיה של בית החולים סורוקה, כעובד רגיל עם כל התנאים, הזכויות והחובות. בהמשך גם הייתה לי תקופה מסויימת קריירה מוסיקלית כקלידן, ובשנת 2007 התחלתי לעבוד במפעל בו אני עובד היום".

השכר במפעל המוגן מורכב מסובסידיה של משרד העבודה ומשכר נוסף שמשתנה על פי הספק העבודה, ומגיע לדבריו לכ-3,000 שקלים בחודש, שמצטרפים לקצבאות הביטוח הלאומי אותן הוא מקבל ומסייעים בשיפור רמת החיים.

בשוק העבודה הכללי לדבריו, קשה למצוא עבודה, אולם ישנם עיוורים שמשתלבים גם היום בעבודות הכוללות מתן שירות ועבודה מול מחשב. "אני חושב שהטכנולוגיה פתחה היום לעיוורים, בייחוד לצעירים, הרבה דלתות לשילוב תעסוקתי. בעיקר תוכנות של קוראי מסך קוליים וקוראי מסך בכתב ברייל. זה משהו שמאפשר להשתלב בהרבה יותר מקומות עבודה. אני עצמי משתמש במחשב ובטלפון חכם עם קורא מסך קולי, אבל יותר לצרכים אישיים ופחות לצרכי עבודה".

שלי גרויסמן, מנהלת השיווק של חברת Telefire  אמרה: "אנחנו גאים ושמחים להעניק לעובדים בעלי מוגבלויות תעסוקה ופרנסה. חזי עובד בפס הייצור שלנו כבר 14 שנים בהרכבת גלאי עשן והפך לחלק בלתי נפרד מהחברה. החברה שלנו תמשיך בדרך של שילוב אנשים עם מוגבלויות ותמיכה ביכולות שלהם להיות חלק בלתי נפרד מכוח העבודה בתעשייה הישראלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!