דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בטיחות באש, מאבק באלימות מינית ושיקום הכלכלה: מאבקי עובדים מרחבי העולם

בהודו, גל שריפות בבתי חולים מאיים על עובדי הרפואה הכורעים תחת נטל הקורונה | במלאווי נרתמו האיגודים למאבק באונס עובדות בתעשיית התה | ואיגוד עובדי התחבורה באיים הקאריביים דורש שולחן עגול להצלת תעשיית התיירות

עובדות במטע תה במלאווי. "נדרשות פעמים רבות לספק טובות הנאה מיניות בתמורה לחידוש עבודתן" (צילום: malawi travel)
עובדות במטע תה במלאווי. "נדרשות פעמים רבות לספק טובות הנאה מיניות בתמורה לחידוש עבודתן" (צילום: malawi travel)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הודו: גל שריפות בבתי חולים במקביל להתפרצות הקורונה

בבתי החולים בהודו, העמוסים עד מעל ליכולותיהם בחולי קורונה, התלקחו בשבועות האחרונים מספר שריפות קטלניות. התאחדות עובדי הבריאות והטכנאים (ACT), האיגוד המקצועי המייצג טכנאי דיאליזה בלמעלה מ-50 מתקנים רפואיים באזור הבירה ניו דלהי, פנתה במכתב לשר הבריאות ההודי בקריאה לבדיקות אש מיידיות של כל בתי החולים.

מרכז זמני לטיפול בחולי קורונה בהודו. "בתי החולים ומרכזי הטיפול שלנו עמוסים מדי" (AP Photo/R. Parthibhan)
מרכז זמני לטיפול בחולי קורונה בהודו. "בתי החולים ומרכזי הטיפול שלנו עמוסים מדי" (AP Photo/R. Parthibhan)

"בתי החולים ומרכזי הטיפול שלנו עמוסים מדי. העובדים מותשים, ועם חוסר תשומת לב מוחלט לבטיחות, אנו לא רק מסכנים את חיינו בגלל המגיפה אלא גם בגלל סביבת עבודה לא בטוחה", אמר מאן סינג, טכנאי דיאליזה וחבר ב-ACT.

העובדים דורשים אחריות ממשלתית והפעלה של אמצעי בטיחות חדשים, וכן הקמה של ועדות בריאות ובטיחות בהובלת האיגוד ונציגי בטיחות מוסמכים. חששות עובדי הבריאות ההודים בנושאי הבטיחות התגברו לאחר העברת הרפורמה גורפת בחוקי הבריאות ב-2020, במסגרתה לא הוסדרה בטיחות מקומות העבודה ולא מתקיימת אכיפה אפקטיבית.

למצב הבטיחות של מתקני הרפואה ההודים השפעות ארוכות טווח על מערכת הבריאות כולה. על פי ACT,  עובדים רבים אינם יכולים לעבוד בשל מחלות ופציעות שניתן היה למנוע; ואחרים סובלים מדחק, שחיקה ואף הפרעות פוסט-טראומטיות שגורמים להם לעזוב את עבודתם. ב-2020 חלה עלייה תלולה בשיעורי המוות של עובדי רפואה בהודו, וללא פעולה ממשלתית מהירה 2021 עלולה להיות גרועה יותר.

מלאווי: האיגודים נלחמים בהטרדות מיניות

האיגוד המקצועי הבינלאומי של עובדי החקלאות (IUF) נרתם למאבק בניצול המיני של עובדות בתעשיית התה במלאווי.

"תעשיית התה המלאווית היא אחד המעסיקים הגדולים במדינה. נשים מהוות כ-30% מהעובדים בתעשייה, אך מעטות מהן בתפקידים בכירים. רובן מועסקות בחוזים עונתיים, והן נדרשות פעמים רבות לספק טובות הנאה מיניות בתמורה לחידוש עבודתן" אמרה ציונה פקולנטנדה, רכזת פרויקט הנשים הלאומי של ה-IUF.

"חברי האיגוד הגברים חייבים לכבד נשים עובדות, ועל המעסיקים מוטלת חובת הזהירות לוודא שמקום העבודה בטוח לכולם", נכתב בהצהרת הארגון, שגם דרש ממשלת מלאווי לאשרר את אמנת ארגון העבודה הבינלאומי 190 המספקת מסגרת מקיפה למאבק באלימות והטרדות בעולם העבודה.

האיים הקאריביים: האיגודים דורשים השולחן העגול לשיקום הכלכלה

להגבלות התיירות שנגרמו עקב מגפת הקורונה היתה השפעה הרסנית על כלכלת האיים הקאריביים, הנשענת באופן נרחב על תיירות. תעשיית התיירות באיים הקאריביים מגלגלת כ-59 מיליארד דולרים בשנה. על פי הערכות, 26.4 מיליארד דולר אבדו בגלל ההשפעה המתמשכת של המגפה, ולמעלה מ-1.2 מיליון משרות אבדו. המשמעות היא אבדן של כושר צריכה, הידרדרות של עובדים רבים לעוני וקיפאון כלכלי.

אתר תיירות באיים הקאריביים. למעלה מ-1.2 מיליון משרות אבדו בשל המגפה (צילום: shutterstock)
אתר תיירות באיים הקאריביים. למעלה מ-1.2 מיליון משרות אבדו בשל המגפה (צילום: shutterstock)

שמונה האיגודים המקצועיים באיים הקאריביים, המהווים חלק מהאיגוד המקצועי הבינלאומי לעובדי התחבורה (ITF), החליטו להיפגש ולדרוש לקדם את שיקום הקאריביים דרך העובדים. הם קוראים לממשלות ומעסיקים לשתף פעולה עם איגודים מקצועיים במסגרת שולחן עגול, ולפתח וליישם תכנית הבראה אזורית שתיתן עדיפות לביטחון תעסוקתי, תבטיח גישה חופשית ואוניברסלית לחיסונים, ותייצר נתיבי נסיעה בטוחים.

מזכ"ל ה-ITF, סטפן קוטון, אמר כי "מוטלת עלינו החובה להגן על התשתית והפרנסה של אותם עובדים שהופכים את הביקור באיים למושך כל כך בעבור מיליוני תיירים מדי שנה. נדרשת תכנית משולשת לממשלות, מעסיקים ואיגודים, שתוביל להתאוששות. השקעה בפיתוח תשתיות תחבורה אזוריות היא מקום טוב להתחיל בו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!