רכבת העמק המיתולוגית עלתה מחדש על הפסים. אתמול (שני) בבוקר חנך שר התחבורה ישראל כץ את נסיעת הבכורה של הקו המחבר בין חיפה לבית שאן. זמן הנסיעה, כולל עצירה בכל אחת מארבעת התחנות שבדרך, יעמוד על כ-50 דקות בלבד.

את הנסיעה הראשונה מאז שהפסיקה הרכבת לפעול לפני 65 שנה, ליוו בנוסף לשר כץ, גם ראשי ערים ומועצות מקומיות שבתוואי מסילת רכבת העמק, מנכ"ל רכבת ישראל, בכירי משרד התחבורה, חברת נתיבי ישראל שהקימה את קו רכבת העמק עבור רכבת ישראל וכיתת ותיקים מבית הספר היסודי "גלבוע" שבעמק בית שאן, שנסעו ברכבת העמק ההיסטורית, בסוף שנות ה-40. השר כץ, העניק לכל אחד מהם תעודת הוקרה וכרטיס רב-קו מיוחד שהונפק לרגל נסיעת הבכורה.

לאורך מסילת העמק שהוקמה בין חיפה לבית שאן, נבנו ארבע תחנות רכבת חדשות מתוך שש תחנות שתוכננו על תוואי הקו: בית שאן, עפולה, מגדל העמק – כפר ברוך ויוקנעם – כפר יהושע. בשלב מאוחר יותר, מתוכננות שתי תחנות רכבת נוספות, האחת במרכזית המפרץ והשנייה בנשר.

הרכבת שתשמש להסעת נוסעים ומטענים, עוברת בחלקה סמוך לתוואי מסילת הרכבת ההיסטורי. תוואי המסילה הנוכחי מתפצל מתחנת לב המפרץ, ליד צומת הצ'ק פוסט, מזרחה ועובר בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים.

הקו ממשיך לאזור צומת התשבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם ישירות לבית שאן. על פי התכניות העתידיות, המסילה תוארך בעתיד עד מעבר הגבול בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) ותתחבר לרשת הרכבות הירדנית. עלות הקמת הקו שאורכו כ-60 קילומטרים, נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים.

בתקופת ההרצה – הנסיעה בחינם

השר כץ, החליט כי בתקופת ההרצה של הרכבת שתחל בערב סוכות, ה-16 באוקטובר 2016, ועד לתחילת פעילותה הסדירה ב-4 בנובמבר 2016, ניתן יהיה לעלות בכל אחת מתחנות רכבת העמק ולנסוע בחינם לכל יעד בארץ. הנוסעים יקבלו כרטיס נסיעה הלוך ושוב, ללא תשלום בעמדות הכרטוס של הרכבת. עוד קבע השר כי בתום תקופת ההרצה ניתן יהיה לנסוע ללא תשלום (הלוך ושוב), במשך שלושה חודשים ברציפות, מתחנות רכבת העמק, לכל יעד בארץ (באמצעות כרטיס רב-קו). הנסיעה מתחנת כפר יהושע ללא תשלום, תתאפשר לתושבי הסביבה בלבד. בתום שלושה חודשים של נסיעת החינם תינתן הנחה של 50% (הלוך ושוב) במשך שנתיים נוספות, לנוסעים שיעלו בכל אחת מתחנות רכבת העמק (למעט, תחנת חיפה) לכל יעד בארץ. הנסיעה מתחנת כפר יהושע, בהנחה של 50%, תתאפשר לתושבי הסביבה.

עם תחילת פעילותה של רכבת העמק, יופעל שירות אוטובוסים מישובי הסביבה לתחנות רכבת העמק. מדובר ב-38 קווי שירות, מתוכם כ-19 קווי הזנה שיופעלו מישובים שונים לאורך המסלול. קווים אלה יגיעו לתחנת הרכבת לפני יציאתה וימתינו לנוסעי הרכבת. קווי ההזנה יפעלו בין השאר מבית שאן, עפולה, שדי תרומות, מכללת עמק יזרעאל, מגדל העמק, רמת דוד, כפר החורש ויוקנעם עלית.

במסגרת העבודות הושקע מאמץ רב בשמירה על הסביבה ועל ערכי הטבע והנוף. אלפי פקעות ומעל 600 עצים, חלקם בני מאות שנים, הועתקו ונטעו מחדש. ערוצי הנחלים החוצים את התוואי הוסדרו, ביניהם נחל חרוד ששוקם וחודשה בו זרימת המים. לצד עבודות התשתית שופצו ושומרו מבנים היסטוריים רבים, בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, נתיבי ישראל, רכבת ישראל, רשות הטבע והגנים והרשויות המקומיות. בין היתר שומרו התחנות היסטוריות של בית שאן, כפר יחזקאל, עין חרוד, אלרואי, כפר יהושע, צמח וחמת גדר. כמו כן שוקמו גשרוני אבן, מעבירי מים ומבנים אדריכליים נוספים.

רכבת העמק היא חלק מתכנית "נתיבי ישראל" שמטרתה לקרב את הפריפריה למרכז, באמצעות רשת כבישים ומסילות ברזל, מקרית שמונה ונהריה בצפון, ועד משאבי שדה ואילת בדרום, בעלות כוללת של כ-27.5 מיליארד שקלים.

שר התחבורה הדגיש את היתרונות הכלכליים של תוואי הרכבת החדש באזור: "מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של ישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים" אמר כץ.

ראש העיר מגדל העמק אלי ברדה אמר במהלך הנסיעה כי ״מדובר ביום היסטורי. זוהי בשורה לעיר מגדל העמק שתושביה ובאיה יהנו מתחנה חדשה שתאפשר דרכי גישה נוחים לעיר וממנה. מגדל העמק נמצאת כיום בתנופה ותחנת הרכבת תהווה מנוף נוסף להתפתחות העיר״.

אייל בצר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: ״זהו יום חג למדינת ישראל ולעמק יזרעאל, רכבת העמק ההיסטורית שהוקמה ב-1905 הייתה מחולל צמיחה ליישובים הראשונים שהוקמו פה – מרחביה ותל עדשים. כולנו גדלנו על הסיפורים של הסבים וההורים על הרכבת החיג׳אזית. אנחנו מסתכלים גם 100 שנים קדימה ובטוחים כי חיבור הרכבת לכל רחבי הארץ יביא לצמיחה כלכלית, עלייה בביקושים ובבטחה – העמק יהיה פחות פקוק והאפשרויות באזור רק יגדלו״.

עובד נור, ראש המועצה אזורית הגלבוע: "מבחינתו המלאכה תושלם כשתקום תחנה בגלבוע. חלק ניכר מהקו החדש עובר בשטח המועצה, והקמת תחנה בגלבוע תהיה החיבור והקידום המשמעותי, שישרת את כל תושבי העמק ויחבר כהלכה את אזורי התעשייה המתפתחים בסמוך לקו הרכבת".

יו"ר חברת נתיבי ישראל עודד שמיר ציין כי סיום בניית מסילת רכבת העמק מהווה עבור החברה נקודת ציון. זהו הפרויקט הרכבתי הראשון של חברת נתיבי ישראל מאז ומעולם. אנחנו גאים להיות חלק מהפרויקט המדהים הזה, שאין לי ספק שישפר משמעותית את איכות החיים שלנו ויקרב עוד את הפריפריה למרכז".

כמה עולה נסיעה לדמשק?

רכבת העמק היתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית. היא הוקמה בשנת 1950 ונסעה בין חיפה, דרך צמח עד לדמשק בסוריה. במהלך השנים הפכה הרכבת למיתוס בתולדות הישוב היהודי בארץ, בעיקר בשל סיפורים ואגדות שנקשרו אליה. רכבת העמק תרמה לפיתוח העיר חיפה והישובים סביבה ופעלה בהצלחה עד קום המדינה.

בימי מלחמת העולם השנייה פעלו בקו שש רכבות יומיות ששימשו בין היתר להסעת הצבא הבריטי במערכה לכיבוש לבנון וסוריה בשנת 1941. לקראת סיום המנדט (מרץ 1948), חיבל ארגון "ההגנה", ברשת מסילות הברזל בכל הארץ וערב הכרזת המדינה פוצץ גם הגשר מעל הירדן. בתום המלחמה חודשה תנועת הרכבות באופן חלקי, אך הקו לא שוקם ובנובמבר 1951 נערכה הנסיעה האחרונה מחיפה לעפולה.