דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצח עם

"השומרים במחנה התייחסו לאסירות כפחותות אפילו מכלבים“: החל משפט נגד המפלגה הקומוניסטית בסין באשמת רצח עם

קלבינור סידיק, מורה למנדרינית משינג‘יאנג, פתחה בעדותה המצמררת משפט ראווה בו מואשמת המפלגה הקומניסטית הסינית ברצח עם נגד המיעוט האויגורי במדינה

העדה קלבינור סידיק מציג תמונה של מחנה מעצר, בפני פאנל בית הדין העצמאי לאויגור במהלך המושב הראשון של הדיונים בלונדון. (AP Photo/Alberto Pezzali)
העדה קלבינור סידיק מציג תמונה של מחנה מעצר, בפני פאנל בית הדין העצמאי לאויגור במהלך המושב הראשון של הדיונים בלונדון. (AP Photo/Alberto Pezzali)
אוריאל לוי

"שאלתי את הבנות האם הן נאנסו על ידי השוטרים, רובן פרצו בבכי", סיפרה קלבינור סידיק, מורה למנדרינית ממוצא אוזבקי שעברה את מרבית חייה באורומצ'י – בירת חבל שינג'יאנג שבסין. בספטמבר 2017 נשלחה סידיק על ידי המפלגה הקומוניסטית הסינית לעבוד כמורה למנדרינית במחנה לחינוך מחדש בו נכלאו מאות נערות ונשים אוגיריות.

"הן סיפרו שהשוטרים נהגו לקחת כל פעם נערה אחת לחדר החקירות, המקום היחיד במחנה בו אין מצלמות, ושם אנסו אותה. לפעמים הם היו 5-4 שוטרים יחד“. בהמשך העדות שלה תיארה סידיק את הפציעות שהנשים עברו תוך כדי שנאנסו, את סיפורה של אחת מהן שנרצחה וסיבת המוות שלה זויפה, ואת האופן המצמרר בו השוטרים הסינים המתעללים דרשו מהאסירות לנקות אחריהן את דמן שלהן שנשפך בחדר החקירות. "למה אתם חושבים שהשוטרים כל כך התחננו לעבוד במחנה הנשים ולא במחנה הגברים הסמוך" שאלה.

העד עומיר בקאלי מציג ראיות לפאנל בית הדין העצמאי לאויגור במהלך המושב הראשון של הדיונים בלונדון. (AP Photo/Alberto Pezzali)
העד עומיר בקאלי מציג ראיות לפאנל של בית הדין העצמאי לאויגור במהלך המושב הראשון של הדיונים בלונדון. (AP Photo/Alberto Pezzali)

עדותה של סידיק פתחה משפט אזרחי בו מואשמת המפלגה הקומניסטית הסינית כי היא מבצעת פשעי רצח עם נגד המיעוט האויגורי במחוז שינג'יאנג. עדויות זוועה על מעשי רצח, אונס ועינויים של גברים ונשים מוסלמים שנאסרו במחנות לחינוך מחדש במחוז שינג'יאנג שבסין נשמעות ביומיים האחרונים במרכז לונדון. בית דין אזרחי, שנפתח ביום שישי בכנסיה ברחוב ווסטמיניסטר שבלונדון עורך משפט ראווה נגד המפלגה הקומוניסטית הסינית.

חברי בית הדין העצמאי לאויגור תופסים את מקומם לדיון הראשון בדיונים בבית הכנסייה בלונדון. (AP Photo/Alberto Pezzali)
חברי בית הדין העצמאי לאויגור תופסים את מקומם לדיון הראשון בדיונים בבית הכנסייה בלונדון. (AP Photo/Alberto Pezzali)

מטרת המשפט לקבוע האם הממשלה הסינית מבצעת רצח עם באויגורים ובמיעוטים מוסלמים נוספים במחוז שינג'יאנג שבצפון-מערב המדינה. לבית הדין אין כל סמכות רשמית ואינו זוכה לתמיכת הממשלה הבריטית. במהלך ארבעת הימים הראשונים לפעולתו יעידו בו לפחות 30 אויגורים שגלו מסין לאחר שנחשפו לזוועות המתחללות נגד בני עמם במחוז הצפון-מערבי של המדינה.

"השומרים במחנה לא התייחסו לאסירות כבני אדם. התייחסו אליהן כפחותות אפילו מכלבים" העידה סידיק. "לא אוכל לשכוח לעולם את הדברים שראיתי ועברתי". סידיק הצליחה להימלט לסין והיא מתגוררת כעת באירופה. לפי עדויות, הערכות ודו"חות שונים מעריכים כי למעלה ממיליון בני אדם כלואים במחנות לחינוך מחדש, מרביתם אויגורים וחלקם קזחים, אוזבקים ובני מיעוטים אחרים. הרשויות בסין טוענות כי מספר האסירים נמוך ממיליון ומכחישות את האישומים על האלימות המופעלת במחנות.

בעדות שהוקרנה בווידאו מטורקיה סיפרה ניצולה אחרת מהמחנות בשינג'יאנג כי נאלצה לעבור הפלה בחודש השישי להריונה במחנה. העדה ששמרה על עילום שם מחשש שבני משפחתה בסין יפגעו בעקבות העדות סיפרה כי בנה הצעיר הוכנס למחנה לחינוך מחדש ב-2015 בעודו בן 13 בלבד. "אני מתחננת שהוא יצא לחופשי" אמרה.

למרות שארצות הברית מאשימה את סין כי היא מבצעת רצח עם באוגורים לא מתבצע כעת שום תהליך משפטי רשמי כנגד הממשלה בסין. המשפט האזרחי נפתח לאחר שהקונגרס האויגורי העולמי ביקש לערוך משפט מסוג זה. מארגני המשפט  וביניהם משפטנים, אנשי עסקים ואנשי יחסי ציבור, מקווים להעלות למודעות את הזוועות המתחוללות נגד האויגורים בסין. מנהל המשפט ג'ופרי נייס הוא משפטן בעל שם באישומי רצח-עם, ונחשב כמי שהוביל להרשעתו של סלודובן מילושוביץ' ברצח-עם בבוסניה.

סין גינתה את המשפט האזרחי. "זה אפילו לא בית משפט אמיתי או בית דין מיוחד אלא רק מכונה לייצור שקרים" אמר ז'או ליג'יאן, דובר משרד החוץ הסיני.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!