דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד האוצר: צפויה עליית מחירים אבל לא התפרצות אינפלציונית

האינפלציה תעמוד השנה על 2.1% על פי הערכות האוצר, אחוז גבוה מהתחזית של בנק ישראל

דוכן פירות ורימונים בשוק מחנה יהודה (צילום: נתי שוחט / פלאש90)
דוכן פירות ורימונים בשוק מחנה יהודה (צילום: נתי שוחט / פלאש90)
יונתן קירשנבאום

משרד האוצר צופה כי על אף עליות המחירים, אין וודאות שהמגמה תמשיך בטווח הבינוני, ותעמוד על 2.1% בשנת 2021. מסקירה שפרסמה היום (ראשון) הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג עולה כי בדומה לבנק ישראל, גם שם מאמינים שלא מדובר בתחילתה של התפרצות אינפלציונית, על אף מספר גורמים שעשויים לתרום לעליות מחירים בעתיד הקרוב.

"האצה בקצב האינפלציה אינה ודאית" נכתב בסקירה, בה מוסבר כי  במשרד האוצר לא רואים בהתאוששות כלכלית חזקה מהמשבר הבטחה להתפרצות אינפלציונית. "בשנים האחרונות ניכרת התרופפות הקשר שבין האינפלציה לפעילות הכלכלית, כך שגם בתקופות גאות כלכלית ואבטלה נמוכה קצבי האינפלציה נותרו נמוכים. כמו כן, שיעורי אבטלה גבוהים ושיעורי השתתפות נמוכים מרסנים את לחצי האינפלציה. כדי שהחששות יתממשו והאינפלציה תשתרש ותמשיך לעלות בטווח הבינינו והארוך, שחרור מגבלות ההיצע ועלייה בביקוש המצרפי אינם מספיקים, ונדרשים בנוסף שינויים מבניים" כותבים במשרד האוצר.

ובכל זאת, לטענתם מספר גורמים צפויים להביא להמשך עליות מחירים בטווח הבינוני, ביניהם השיבושים בהיצע הסחורות בעקבות המשבר. באוצר מתייחסים לעליית מחירי הסחורות כאחד הגורמים המרכזיים לעיוות המחירים הצפוי, ומציינים שמדובר ככל הנראה בתופעה זמנית הקשורה לשיבושים בייצור והאספקה לעומת עלייה חדה בביקושים. בסקירה נכתב כי מחירי הסחורות הגבוהים צפויים להמשך להיות גבוהים ככל שהפער בין הביקושים להיצע ימשיכו.

במשרד האוצר גם צופים שהסיוע המשמעותי שניתן על ידי ממשלות ברחבי העולם שהביא לעליות ברמות החיסכון של משקי בית, והמוכנות של מספר בנקים מרכזיים לסבול רמות אינפלציה גבוהות יותר מהרגיל כדי לאפשר התאוששות מלאה מהמשבר עשויים להיות גורמים נוספים שתורמים להמשך עליות המחירים.

"אנו מעריכים כעת כי קצב עליית המחירים במהלך שנת 2021 יעמוד על 2.1 אחוזים. בשנת 2022 אנו צופים שההשפעות הזמניות יתמתנו לצד שיעורי האבטלה, הסיוע הפיסקלי וייסוף מבני של השקל. אנו מעריכים כי במהלך 2022 קצב האינפלציה יעמוד על 1.5%" נכתב בסקירה. על פי תחזית בנק ישראל האחרונה האינפלציה השנה תעמוד על 1.3%, ובשנה הבאה על 1.2%.

עם זאת, באוצר ממשיכים לצפות עליות מחירים נקודתיות, שישאירו את האינפלציה בתוך תחום היעד של בנק ישראל, שעומד על 1%-3%. "אנו צופים כי האינפלציה בטווח הקצר תעלה במידה מסויימת ולאחר מכן תתמתן חזרה בטווח הבינוני אך תיוותר גבוהה ממוצע השנים האחרונות שהתאפיינו באינפלציה נמוכה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!