דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
20.9°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 22.0°טבריה
  • 13.1°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"צריך להציל את העסקים כדי שיהיה לעובדים לאן לחזור": עצמאים ועובדי תיירות נגד הפסקת המענקים

מענק הסיוע האחרון לעסקים קטנים ולעצמאים יועבר בסוף יוני, אבל ענף התיירות והגנים הפרטיים עדיין לא חזרו לשגרה | רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות: "לא מדובר באנשים שמתעצלים לעבוד, אלה אנשים שהעסק שלהם סגור בגלל המשבר וההגבלות"

מחאת עובדי ענף התיירות (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
מחאת עובדי ענף התיירות (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לצד סיום הקלות החל"ת בסוף יוני, יסתיימו גם מענקי הסיוע לעסקים הקטנים ולעצמאים. על אף שמרבית המשק בתהליכי חזרה לשגרה, ישנם ענפים שעדיין תקועים מאחור. "מדברים כרגע על עובדי ענף התיירות, אבל באותה הנשימה חייבים גם להציל את העסקים בתחום התיירות, כדי שבסופו של דבר לאנשים יהיה לאן לחזור", אומר ל'דבר' יו"ר להב, רועי כהן.

לדבריו, הוא מנסה כבר חודשיים להעלות את סוגיית העסקים בענפים שמתקשים לשוב לעבודה בשל משבר הקורונה בפני קובעי המדיניות בוועדת הכספים, אבל השיח מתמקד שוב ושוב רק בדרישה ליצירת חל"ת ענפי לעובדים אלה. "מדובר בחברות אוטובוסים לתיירות, מורי דרך, חברות טיולים, סוכנויות נסיעות חנויות מזכרות. עסקים ועצמאים שאינם זכאים לדמי אבטלה, שעבור חלקם מפעלי חיים של ממש יורדים לטמיון. אלה עסקים שיקרסו בלי מקור הכנסה כי לא יוכלו לעמוד בהוצאות הקבועות".

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, מוסיף: "כל עוד יש הגבלות חמורות על התעופה, לא רק בארץ אלא גם בעולם, צריך לסייע לעסקים הללו. זה לא דורש להמציא את הגלגל, צריך בענפים הללו להמשיך לסייע לעסקים שהמחזור שלהם נפגע בשיעור של למעלה מ-40% כפי שנעשה עד כה, עד שניתן יהיה לשוב לפתוח את הפעילות שלהם. אלה לא אנשים שמתעצלים לעבוד, אלה אנשים שהעסק שלהם סגור בגלל המשבר וההגבלות".

מלבד ענף התיירות, כהן מציין שגם סקטור הגנים הפרטיים ומורי התל"ן (תוכנית לימודים נוספת), שמורכב רובו מעצמאים, יתקשה לשרוד את התקופה הזו בלי סיוע ממשלתי. "אלה עובדים שלא הוחזרו לעבודה משום שלא גבו בתחילת השנה את תשלומי התל"ן מההורים. אוכלוסיה שמונה כ-10,000 איש שנותנים מענה לצהרונים ולגני ילדים. בספטמבר לכאורה זה אמור להסתדר, וגם זה בהנחה שעד אז תתכנס ועדת חינוך שתאשר את תשלומי התל"ן לשנה הבאה. אבל עד ספטמבר צריך לתת להם מענה".

בסוף החודש צפוי להיות מחולק על ידי רשות המסים המענק האחרון בסדרת מענקי הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים. המענקים שהגיעו עד לסכום של 7,500 לחודש ניתנו לעסקים שספגו ירידה של 40% ומעלה מהמחזור העסקי שלהם לעומת שנת 2019, וחולקו במתכונת דו-חודשית החל ממאי-יוני 2020.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!