דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אנשים עם מוגבלות מתקשים לחזור לעבודה: "לחפש עבודה עכשיו זה קשה לכולם, אבל לנו במיוחד"

מקומות העבודה משוועים לעובדים ומתחננים לחזרה מהחל״ת, אבל אנשים עם מוגבלות לא מצליחים למצוא עבודה, אף שהם מראים מוטיבציה וכישורים | בעמותת אלווין ישראל מסייעים להם בעולם ההשמה בעבודה

רון ציון. "לכולם קשה למצוא עבודה, אבל לי יש עוד פחות אפשרויות מהשאר" (צילום: אלבום פרטי)
רון ציון. "לכולם קשה למצוא עבודה, אבל לי יש עוד פחות אפשרויות מהשאר" (צילום: אלבום פרטי)
הדס יום טוב

רון ציון (26) מתמודד עם תסמונת קרוזון, שמשפיעה על התפתחות הגולגולת והעצמות. הוא מתמודד עם שלל קשיים בחיי היומיום, בעיקר בתנועה וביכולות המוטוריות. למרות זאת, הוא התנדב לצה"ל, שירת שלוש שנים בחיל האוויר, ואף היה מצטיין נשיא. היום הוא מתגורר בהרצליה עם אמו ואחותו, ומנסה למצוא עבודה.

"אחרי שהשתחררתי, הצבתי לעצמי יעדים", אומר ציון. "רציתי להוציא רישיון, שיהיה לי אוטו, ורציתי למצוא עבודה. רישיון הוצאתי, אוטו יש לי, עבודה עדיין לא מצאתי. אחרי הקורונה פניתי לייעוץ וליווי תעסוקתי בעמותת אלווין, שמסייעת לאנשים עם מוגבלויות למצוא עבודה, וכרגע אני עדיין מחפש.

"מבחינה כלכלית ההורים עוזרים, ואני לא מוציא הרבה כסף, אז אני מנסה כמה שפחות לחשוב על זה. מה שחשוב לי באמת זה למצוא עבודה טובה, שאני נהנה ממנה, שמאתגרת אותי".

ציון מספר שהלך לראיון עבודה לפני שבוע, עבר את הראיון הראשון, אבל את השני לא עבר. "אמרו לי שהיו הרבה מאוד מתמודדים, ובחרו במישהו יותר טוב. הוסיפו שעכשיו על כל עבודה יש הרבה יותר מתחרים.

"זה ממש לא פשוט לחפש עבודה עכשיו. זה קשה לכולם, אבל לאנשים עם מוגבלות במיוחד. אני, למשל, יכול לעבוד בעבודות שהן מול מחשב, אבל לא ממש יכול להיות מלצר או כל עבודה אחרת שדורשת הרבה תזוזה, מה שמאוד מגביל את האפשרויות שלי. לכולם קשה למצוא עבודה בשוק של היום, אבל לי יש עוד פחות אפשרויות מהשאר.

"אני רוצה להתקרב לעולם ה'רגיל'. יש את העולם של הנכים, שקורה בתוך העמותות, ויש את העולם ה'רגיל', שזה עבודה, לימודים, בילויים. אבל אני מרגיש שהרבה אנשים לא רוצים אותנו בעולם ה'רגיל', בעיקר כי הם לא יודעים עד כמה אנחנו יכולים להתחבר איתם. אבל גם אם אנחנו שונים במראה או במחשבה, אנחנו יכולים לעבוד, לבלות, כמו כולם".

ציון מחפש עבודה בעיקר באינטרנט ודרך הרשתות החברתיות, שולח המון קורות חיים, ומנסה לשדר אופטימיות. "התחלתי לקבל קצת הודעות במהלך סוף השבוע, ואני מקווה שיתקשרו בימים הקרובים. אני מאוד מנסה להיות אופטימי, ואני מקווה שאצליח להגיע לעוד ראיון כבר בשבוע הקרוב.

"אני חושב שאני יכול להביא הרבה למקום עבודה. עשיתי שלוש שנים צבא, הייתי אחראי על רישום דרגות ותפקידים בחיל האוויר ואפילו קיבלתי מצטיין מחלקתי ומצטיין נשיא, ויש לי הרבה ניסיון בתחום המשרדי ובעבודה עם מחשב. אני רוצה עבודה קבועה ומסודרת, אני מוכן לתת את כל כולי, אני חרוץ, שירותי ואוהב לעבוד בצוות. והכי חשוב: אני רוצה לעבוד ועושה את זה בשמחה".

למרות ההתעוררות, עדיין יש קשיים בהשתלבות של אנשים עם מוגבלות בעולם העובדה. "בחודשים האחרונים, אני מתחילה להרגיש התחלה של מגמת עלייה בביקוש לקבל שירות אצלנו, שזה מאוד משמעותי", אומרת ל'דבר' ד"ר מיכל וילף, דוקטור לעבודה סוציאלית ומנהלת השירותים המקצועיים של עמותת "אלווין ישראל", העוסקת בהכשרה, ליווי והשמה של אנשים עם מוגבלויות בעולם העבודה. "עם ההתעוררות של המשק והירידה בחשש של אנשים לצאת החוצה, יותר אנשים מגיעים אלינו לקבלת שירות והשמה בעבודה, שזה דבר מעולה.

"מבחינת תעסוקה, אין ספק שכל המשק עבר ועובר תקופה מאוד מורכבת לאחר היציאה ממשבר הקורונה. בתוך זה, מחקרים וסקרים של הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הראו שאנשים עם מוגבלות הם הראשונים שיצאו ממעגל העבודה, ויהיו האחרונים לחזור, ורבים מהם באמת עדיין לא חזרו".

חלק מהסיבה לכך, מסבירה ד"ר וילף, היא שההשפעה של המשבר על אנשים עם מוגבלות היא מאוד מורכבת. "יש אנשים שמסיבות בריאותיות נאלצו יותר לשמור על עצמם ופחות יצאו מהבית. זה מאוד השפיע גם מהבחינה הנפשית, תחושה של חוסר ודאות, וכמובן תחושה של 'אני לא חיוני ומוציאים אותי'. בתוך זה, יש אנשים שהיו אמורים להיקלט טרם הקורונה, שהשנה הזו עיכבה אותם מאוד, ואנחנו עובדים איתם על השמה רק עכשיו".

ד"ר מיכל וילף. "אנשים עם מוגבלות הם הראשונים שיצאו ממעגל העבודה, ויהיו האחרונים לחזור" (צילום: אלווין ישראל)
ד"ר מיכל וילף. "אנשים עם מוגבלות הם הראשונים שיצאו ממעגל העבודה, ויהיו האחרונים לחזור" (צילום: אלווין ישראל)

בנוסף, יש גורמים שמקשים על אנשים עם מוגבלות בהשתלבות בעולם העבודה בתקופה הזו, במיוחד כשמדובר על אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית או אנשים עם אוטיזם. "חלק משמעותי מהעניין הוא שנדרשת הרבה מאוד גמישות וורסטיליות בין תפקידים, בשעות, במשמרות, וזה לא משהו שכל אחד שמתמודד עם מוגבלות יכול לעשות. לכן, למעסיקים אולי היה קל יותר להעסיק עובדים שיכלו לתת להם את הגמישות הזו.

"מצד שני, בתקופה הזו שהמגפה דעכה והחל"ת המשיך, ראינו שלעומת הירידה במוטיבציה של אנשים לחזור לעבודה, אצלנו דווקא מקבלי השירות היו עם מוטיבציה מאוד גבוהה לחזור לעבודה. מה שאני מצפה ממעסיקים לתת זו הזדמנות שווה".

אלווין ישראל מציעה מגוון תכניות השמה בשוק החופשי, בין השאר 'תעסוקה נתמכת', שבה העמותה היא זכיינית של המדינה דרך משרד העבודה בתחום הכנה והשמה של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה. מעבר לזה, העמותה מקיימת תכניות רבות גם לצעירים בסיום הלימודים, השירות הלאומי או הצבא להשתלבות בעולם העבודה, בקהילה ובחברה.

העמותה נותנת שירות למעל 5,200 אנשים בכל תחומי החיים, מתוכם כ-1,300 אנשים מקבלי שירות בתחום התעסוקה וההשמה. מתוכם, כ-30% יצאו ממעגל העבודה לחל"ת או לפיטורים במהלך המשבר. ד"ר וילף מספרת שכיום מעל 60% ממלווי העמותה עובדים במשרה מלאה, וכ-17% נוספים חזרו לעבוד במשרות חלקיות.

"במסגרת השירות שאנחנו נותנים בכל רחבי הארץ, הצוותים שלנו עושים לילות כימים בעבודה מול מעסיקים, מיפוי ובדיקה מבחינת תחומי עיסוק עם דגש על תחומים חיוניים במשק, תחומים שיש בהם יותר דרישה לעובדים. השמות מוצלחות תלויות בהכנה לעולם העבודה, גם של המעסיק וגם של העובד, ובשביל זה צריך אנשי מקצוע.

"המאמץ הראשוני שלנו היה לעבוד מול מעסיקים על החזרה של אנשים שיצאו לחל"ת למקומות העבודה. למי שפוטר ולא חזר, ניסינו לאתר מקומות עבודה חדשים במסגרת התחומים החיוניים שעבדו. היה לנו ברור שקל מאוד להישאר בסטטוס של 'נמצא בבית', ושאם לא יושקעו מאמצים רבים, אבטלה כזו יכולה להפוך לאבטלה כרונית".

היא מסבירה שיועץ ההשמה נמצא בקשר מאוד אינטנסיבי עם המעסיקים ועם מקבלי השירות, וישנה המון השקעה במעסיקים: ביצירת קשר עם מעסיקים פוטנציאליים, מתן מידע על תמריצים שקיימים, הדרכות, תמיכות ועוד. "אנחנו נמצאים בקשר עם אלפי מעסיקים בכל רחבי הארץ בתחומי עיסוק שונים ומגוונים, משירותים, ייצור, לוגיסטיקה ומסחר עד מלונאות, חינוך וסייעות. חשוב מאוד לדעת את זה, כי בכל התחומים האלה יכולים להשתלב גם אנשים עם מוגבלות".

במקביל, מספרת ד"ר וילף, העמותה ניהלה קמפיין חברתי אינטנסיבי שנקרא "מעסיק פותח", שמציין לטובה מעסיקים שפתחו את הדלתות ונתנו הזדמנות לאנשים עם מוגבלות להשתלב בעבודה. בין המעסיקים האלה אפשר למצוא חברות גדולות כמו רשת מלונות דן, פעמית סטור, רמי לוי, ארומה, אושר עד, מקסטוק ועוד, שתלו בגאווה שלט "אני מעסיק פותח", וגם פתחו קו למעסיקים המעוניינים לקלוט עובדים עם מוגבלות.

"אני לא מסתכלת על מעסיק של אדם עם מוגבלות כאחד שבא להקל על אנשים או לעשות טובה, ממש לא. מה שאני מצפה זה מתן הזדמנות שווה. מדובר על אנשים שיש להם תרומה יצרנית משמעותית, עם ההתאמות וההנגשות שנצרכות במקום העבודה. כשאדם מקבל את התמיכות שהוא צריך, הוא אדם יצרני ותורם, והמעסיק מרוויח עובד טוב, שרוצה לעבוד, וגם עושה תהליך חברתי של שינוי שגם משפיע על איך החברה רואה אותו. ברגע שמעסיקים מקשיבים ופותחים את הדלת, ומבינים שהאנשים האלה זכאים ומקבלים גם ליווי מקצועי, כולם מרוויחים".

קו פתוח של אלווין ישראל למעסיקים המעוניינים לקלוט עובדים עם מוגבלות, בליווי צמוד של מנהלות השמה: 02-6415448 (שלוחה 12, גם בווטסאפ)

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!