דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משרד האנרגיה: "סגירת בזן תגרום יותר נזק מתועלת"

בגרסה הסופית של דו"ח המנכ"לים מסתייג משרד האנרגיה מקביעות מרכזיות של הצוות, שקבע שיש לסגור את התעשייה במפרץ חיפה תוך עשור | המשרד סבור כי ביחס לפליטות בנזן מסרטן, סגירת בזן תביא יותר נזק מתועלת

שריפה בבזן (צילום: דבר)
שריפה בבזן (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הדו"ח הסופי של ועדת המנכ"לים הממשלתית לעתיד מפרץ חיפה שיתפרסם היום (שני) כולל קביעות נחרצות של משרד האנרגיה המנוגדות לעיקרי הדו"ח. בין השאר קובע המשרד כי "סגירת בזן תגרום הרבה יותר נזק מתועלת" בכל הנוגע לזיהום בנזן מסרטן, וזאת אל מול המלצת הוועדה לפעול לפינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה בתוך 10 שנים. המשרד מתייחס לפליטות בנזן מסרטן, תחום השייך למשרדי הגנת הסביבה ומשרד הבריאות ולא למשרד האנרגיה.

בגרסה הסופית ישנן הסתייגויות מהותיות של משרד האנרגיה מטענות מרכזיות של הדו"ח, אשר יכולות למעשה לרוקן אותו מתוכן. משרד האנרגיה מסתייג מהצגת תחלואת הסרטן במפרץ חיפה. "גם אם (לא הוכח) כי התחלואה העודפת נגרמת מזיהום אויר, הדוח מתעלם מהעובדה כי תמונת הסרטן מציגה תמונת עבר , שבה ייתכן כי זיהום האוויר היה כבד יותר, ולא ניתן להסיק ממנה דבר לעניין התחלואה העתידית, וכמובן, מתעלם מהעובדה שחלקה של בזן קטן מאד בסה"כ הזיהום בתעשייה".

משרד האנרגיה מערער גם על הקביעה שמפרץ חיפה נמצא בכלל בתהליך של הדרדרות ומעיר כי "מצבו הדמוגרפי והכלכלי של מפרץ חיפה הינו מורכב ואינו חד משמעי כמו שהוצג לכאורה על ידי הדוח. קיימות מספר רב של עובדות ותרשימים הסותרים לכאורה את הטענה בדבר מצבו 'הקריטי' של המפרץ מבחינות אלו, לדוגמה- העובדה שבעשור האחרון מחירי הדיור (רכישה ושכירות) עלו בחיפה בשיעור גבוה יותר ממרבית האזורים האחרים, וכי מאזן ההגירה הכולל של חיפה הינו חיובי ועובדות נוספות שהוצגו".

ביחס לזיהום במפרץ העיר משרד האנרגיה: "היקפי הזיהום הנפלטים מכלל המקורות במפרץ חיפה מצביעים על כך כי סגירת התעשייה לא תפתור את בעיית זיהום האוויר במפרץ חיפה, אלא תביא להפחתה של אחוזים בודדים ועד עשרות בודדות של אחוזים במזהמים השונים. סגירת התעשייה לא תשפיע מהותית על מצב זיהום האוויר במפרץ חיפה, שממילא, אינו מהווה בעיה בשנים האחרונות".

עוד טוען המשרד כי נתוני הערכות הזיהום מוטים בכך שניתן "ערך השווה המיוחס לטון מזהם הנפלט מהתעשייה לעומת טון מזהם הנפלט מהתחבורה. ברור כי האחרון הינו בעל השפעה משמעותית יותר". עוד מעיר המשרד כי "לא נכללה תוספת פליטות תחבורה כבדה העתידה להתווסף למפרץ חיפה בתכנית מפרץ החדשנות עקב תוספת לוגיסטיקה ותעשייה ומסחר שתחליף את התעשייה הקיימת. מדובר על תעשיות עתירות משאיות ותנועה אשר יכבידו על היקפי הפליטות במפרץ ובעיר חיפה".

בקביעה זו מתעלם משרד האנרגיה מהאפשרות שענף התחבורה יהפוך בעצמו בעתיד לדל פליטות באמצעות שילוב רכבים חשמליים או רכבי מימן.

למרות דברים אלה, אמרה היום השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל כי "המלצות הוועדה מגבות את החזון שהצגנו ומגבות את הקשר בין סביבה לכלכלה. כעת, יש שורת פעולות לבצע לשם קידום המפרץ, הכוללות בשורה של ממש לקידום עתיד בר-קיימה ולסגירת התעשייה הפטרוכימית".

מרים פראנק, ארגון מגמה ירוקה: "היעדר יכולת לאמץ תכנית הבראה ולו"ז מחייב לפינוי הביאו לדו"ח חסר משמעות המשרת רק את בעלי ההון. בריאות התושבים שוב נדחתה לטובת אינטרסים כלכליים.

"בעזות מצח, משרד האנרגיה בחר להטיל ספק בנתוני התחלואה והתמותה בטרם עת במפרץ, בנתוני זיהום האוויר החריג ובנתונים של חברת הייעוץ הגדולה בעולם, מקינזי. וזאת למרות שהוצגו תכניות לסגירת התעשייה המזהמת במפרץ חיפה ומעבר צודק של העובדים לתעשייה נקייה".

מקבוצת בזן נמסר בתגובה כי "ההמלצות המתפרסמות על ידי יועץ ראש הממשלה הן בניגוד לעמדה המקצועית של משרדי הממשלה, כולל כלכלני משרד האוצר וראשי משרד האנרגיה.

"הניסיון של יועץ ראש הממשלה לפרסם בעיתוי הנוכחי המלצות שאינן מקובלות על הדרגים המקצועיים, מעלה סימני שאלה כבדים של הכנסת שיקולים זרים לדו"ח שהיה אמור להיות מבוסס על עובדות ונתונים.

בזן קוראת לכל ממשלה שתוקם לנהל דיון מקצועי מעמיק המבוסס על עובדות ונתונים ולא על סיסמאות. שמירה על זכויות קניין, עמידה בחוזים חתומים על ידי הממשלה והבטחת רציפות תפקודית של משק האנרגיה, הן אינטרס לאומי".

לקריאת הדו"ח המלא של ועדת המנכ"לים – לחצו כאן.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!