דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

טויוטה הגיעה להסכמות עם משפחתו של עובד שהתאבד בגלל התעמרות בעבודה

לצד פיצויים בסכום שלא פורסם התחייבה טויוטה להיאבק בתרבות ההתעמרות בחברה | מספר התלונות על הטרדה והתעמרות בעבודה ביפן גדל ביותר מפי שלושה ב-15 השנים האחרונות

אקיו טויודה, נשיא יצרנית הרכב טויוטה (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko, File)
אקיו טויודה, נשיא יצרנית הרכב טויוטה (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko, File)

יצרנית הרכב טויוטה הגיעה להסכמות עם עם משפחתו של מהנדס שהתאבד בגלל התעמרות מצד אחד ממנהליו. עורך הדין של המנוח ובני משפחתו, יושיהייד טצ'ינו, אמר שטויוטה הייתה אחראית לניהול כושל שאפשר את המשך ההטרדות. סכום הפיצויים שנקבע בהסכם בין הצדדים לא פורסם.

המהנדס, שהיה במותו בשנת 2017 בן 28, הוטרד באופן תדיר על ידי מנהל שמנע ממנו לקיחת ימי חופשה ואף אמר לו שימות. ב-2019 הכירה לשכת העבודה האזורית בקשר בין מותו לבין מקום העבודה שלו, וזיכתה את משפחתו בפיצויים. שמו נותר חסוי כדי לשמור על פרטיותו.

אקיו טויודה, נשיא החברה , נפגש עם משפחת המנוח והבטיח לה שבכוונת החברה לחולל שינוי תרבותי במאמץ להיאבק בתופעת ההטרדות וההתעמרות מצד בעלי תפקידים בכירים. עו"ד טצ'ינו הבהיר כי ההסכם בין המשפחה לחברה כולל קביעה של אמצעי מניעה כנגד מקרי התעמרות עתידיים וחקירה יסודית של הנסיבות שהביאו למותו של העובד. עם זאת, הוסיף כי יש לפקח שההסכמות אכן מיושמות והשינויים בחברה אכן יוצאים לפועל.

"אנו מאמינים כי מורשת של מאמץ לצמצם את תופעת ההתנכלות וההתעמרות מצד בעל מרות תביא כבוד למותו הטרגי של המנוח, שהגיע מוקדם מדי בגיל 28, אם כי שום דבר לעולם לא יהיה מספיק", אמר עורך הדין.

התאגיד עצמו מסר כי הוא משתתף בצערה העמוק של המשפחה, וכי חרט על דגלו לחסל את תופעת ההתעמרות בעבודה ולהבטיח לעובדיו סביבה בטוחה. "אנחנו מכירים, בכנות, בכך שחייו של עובד יקר אבדו", נכתב בהודעה שפרסם .

החברה הודיעה היום (שני) כי כדי למנוע אירועים מסוג זה בעתיד, בכוונתה לשפר את שירותי הבריאות שהיא מציעה לעובדים, לבצע תהליכי הערכת מנהלים אפקטיביים יותר, ולהטמיע בכלים חינוכיים בקרב עובדיה תרבות בה ניתן לדבר ולדווח על אירועים של הטרדות במקום העבודה.

"טיוטה מבטיחה לעבוד על פיתוח אנשים שכל אחד ואחת מהם מתעניינים בסובבים אותם, תחת המדיניות שלנו לפיה אין להשלים עם התעמרות אלימה", נכתב בהודעת החברה.

האירוע העלה לסדר היום הציבורי ביפן את תופעת ההתעמרות הנפוצה במדינה, בה רווחות תופעת הוורקוהוליות ותרבות עבודה תובענית ביותר. מספר התלונות על אירועי התעמרות והתעללות בעבודה ביפן, כולל הטרדות מיניות ופגיעה בזכות לחופשת הורות ולידה, הגיעו לכ-88 אלף מקרים בשנה. הדיווחים, שיותר משילשו את עצמם ב-15 השנים האחרונות, נגעו בין היתר למשטרה, בתי ספר, מועדוני ג'ודו וחברות עסקיות שונות.

במקרה של טויוטה, על פי החקירה הראשונית של המקרה, נראה שהמנהל של המהנדס הצעיר הציק לו ללא הרף, תוך התייחסות בין היתר לרקע החינוכי שלו, שכן התואר הראשון שלו היה מבית ספר נחשב פחות. רקע אישי מסוג זה הוא בעל משמעות מכרעת בתרבות היפנית.

המהנדס, שהצטרף לטויוטה ב-2015, אמר לסובבים אותו שהוא מעדיף למות מאשר לסבול  התעמרות זו. ב-2016 לקח חופשה קצרה על רקע המתח הנפשי. כשחזר לעבודה, הועבר למדור אחר אך הוסיף לעבוד באותה הקומה עם המנהל שלו לשעבר.

בהודעה שפרסמה, הדגישה המשפחה שהפיצויים שתקבל מטויוטה לא יחזירו את בנם. “הלב שלי עדיין כואב ממה שקרה לבני האהוב", נכתב בהודעה, "כשאני חושב עליו, כל מה שאני רוצה זה להחזיר אותו".

אם אדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני יש לעודד אותו לפנות לעזרה מקצועית ולהדגיש את חשיבות פנייה כזו. ניתן לסייע לכל מי שזקוק לך לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כמו ער"ן, בטלפון 1201, או אתר האינטרנט של סה"ר (סיוע והקשבה ברשת).

עובד שסבור שעבר, או עובר, התעמרות במקום העבודה, יכול לקבל סיוע ראשוני חינמי באתר המרכז הישראלי למניעת התעמרות בעבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!