דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

השקעה משתלמת: עלייה באוכלוסייה וירידה באי השוויון בהשכלה באזור הדרום

מחקר חדש של מרכז טאוב מעלה שההשקעה בתשתיות החינוך, העברת בסיסי צה"ל והבאת תעשיות יוקרתיות לאזור שיפרו את מצבו של המחוז הגדול ביותר בארץ | עם זאת, שיעור ההשכלה באזור עדיין נמוך משאר הארץ

מתחם אינטל בקרית גת (צילום: ארכיון קרית גת / ויקימדיה).
מתחם אינטל בקרית גת (צילום: ארכיון קרית גת / ויקימדיה).
יונתן קירשנבאום

אוכלוסיית הדרום גדלה בקצב מהיר יותר משאר חלקי הארץ ואי השוויון בהשכלה בין יהודים וערבים באזור מצטמצם בקצב מהיר יותר, כך עולה מפרופיל חברתי ודמוגרפי של הדרום שפרסם היום (שלישי) מרכז טאוב.

"בסך הכול, אוכלוסיית הדרום מרוצה יותר, ויש לה הצלחות בתחומים שונים כמו עלייה בשיעור בעלי ההשכלה הגבוהה וצמצום הפער בין יהודים וערבים, עלייה במספר עסקאות הנדל"ן למרות משבר הקורונה, והבאת ריכוז של תעשיות יוקרתיות לדרום", אמר אמר פרופ' אלכס וינרב שעמד בראש צוות המחקר, "ניכר שההשקעה בדרום משתלמת וכדאי להמשיך להשקיע בו".

למרות זינוק דרמטי, שיעור ההשכלה הנמוך ביותר

על פי כותבי המחקר נרשם בשני העשורים האחרונים שינוי מגמה בכל הנוגע לכוח העבודה באזור. בניגוד לעבר, בו התקיים בדרום מעגל של היעדר מקומות עבודה לבעלי מיומנות גבוהה ולכן גם היעדר עובדים משכילים, בעשור האחרון חלה עלייה הולכת וגדלה ברמת המיומנות וההשכלה של עובדים.

ב-2017, ל-40% מתושבי הדרום היהודים בגילי 44-30 היה תואר אקדמי, זאת לעומת 23% בלבד בשנת 2000.

זינוק דרמטי נרשם גם בשיעור בעלי התארים האקדמיים בחברה הערבית בדרום מאז תחילת העשור הקודם. ב-2011 עמד שיעור  האקדמאים על פחות מ-5% בשנת 2011, ב-2017 כבר החזיקו כ-20% מתושבי הדרום הערבים בתואר אקדמי. על פי המחקר, מדובר לא רק בצמצום אי השוויון בין יהודים לערבים בהשכלה אלא גם על קצב הצמצום הגבוה ביותר מבין כל המחוזות במדינה.

עם זאת, האוכלוסייה בדרום ממשיכה להיות זו עם שיעור ההשכלה הנמוך ביותר לעומת מחוזות אחרים. במחוז תל אביב למשל, שיעור המשכילים בטווח הגילאים הזה עומד על 57%, ובצפון כ-50%.

הגידול בהיקף ההשכלה בדרום עשוי להיות קשור להצלחת חלק מתכניות הפיתוח באזור בשני העשורים האחרונים. על פי החוקרים, נרשמה עלייה בהשקעה בתשתיות החינוך באזור, בעיקר בעקבות העברת בסיסי צה"ל מהמרכז לדרום. השקעה זו הביאה לגידול של כ-58% במספר הלומדים לתואר ראשון, כ-7% יותר מהממוצע הארצי.

גם התקציב שהוקצה לכך גדל. בשנת הלימודים 2019–2020 הגדילה הוועדה לתכנון ולתקצוב את התקציב למוסדות להשכלה גבוהה בדרום ב-75%.

הסתברות נמוכה לעבודה בהיי טק

החוקרים מצאו גם שיעור גבוה יחסית של עובדים המועסקים במקצועות בעלי שכר גבוה: 16% בדרום לעומת ממוצע ארצי של 15%. ההסתברות של תושבי הדרום להיות מועסקים בתעשייה מתקדמת גבוהה ב-76% מהממוצע הארצי.

עם זאת ההסתברות לעבוד בתכנות או במחקר ופיתוח עומדת על 60% בלבד מהממוצע הארצי. למעשה, אחרי אזור הצפון, ההסתברות של עובדים בדרום לעבוד בהיי טק הוא הנמוך ביותר מבין כל המחוזות.

האוכלוסייה גדלה בקצב מהיר

החוקרים גם מצביעים על מגמת עלייה באוכלוסיית הדרום, בעיקר בחברה הערבית. בשנת 2000 עמד מספר תושבי הדרום על 890 אלף, ב-2019 עמד המספר על 1.3 מיליון, עלייה של כ-2% בשנה. האוכלוסייה הערבית בדרום גדלה בכ-6% בשנה עד 2010, לאחר מכן הואט הריבוי הטבעי ל-4% בשנה.

מאז שנת 2000 סובל הדרום מהגירה שלילית, עם מספר גבוה יותר של מהגרים ממנו למחוזות אחרים לעומת מספר המהגרים אליו. עם זאת, בשנים האלו עמד מספר המהגרים אל הדרום על כ-30 אלף, אחד הנתונים המוחלטים בגבוהים ביותר מבין כל המחוזות.

על פי החוקרים, מדובר בתוצאה של עלייה לישראל והתיישבות בדרום, בעיקר ממדינות ברית המועצות לשעבר, וירידה במספר היהודים שבוחרים לעזוב את הדרום ולעבור לאזורים אחרים של הארץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!