דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

מחיר החורף החם: החקלאים מזהירים ממחסור בפירות הקיץ

החקלאים העריכו בכינוס חירום של ארגון מגדלי הפירות, שצפויה ירידה של עד 50% ביבול פירות הקיץ | המחסור צפוי בין היתר בדובדבנים, אפרסקים ומשמשים

דוכן פירות בתל אביב (Editorial credit: Kvitka Fabian / Shutterstock.com)
דוכן פירות בתל אביב (Editorial credit: Kvitka Fabian / Shutterstock.com)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון מגדלי הפירות מזהיר מפני מחסור בפירות קיץ בשל החורף החם, שהוביל לירידה חדה של כ-40% עד 50% ביבולי השסק, משמש, אפרסק ונקטרינה והדובדבנים. בכינוס חירום שערך הארגון אמש (שני) קראו החקלאים לממשלה החדשה שתקום להסדיר תכנית חירום לאומית, לתמיכה ממשלתית לפיצוי המגדלים בעונת הקטיף הנוכחית, ולהיערך, כבר מעתה, לשנים הבאות, עקב התחזיות העגומות להשפעות משבר האקלים על ענף הפירות.

על פי הערכות החקלאים, החורף החם שעבר על ישראל, וכלל טמפרטורות גבוהות, לצד מיעוט בימי גשם והיעדר מנות קור הנחוצים להבשלה תקינה של הפירות, הוביל לירידה חדה מאד בתנובה של גידולי הפירות. יבול הדובדבנים למשל, פרי קיץ מהאהובים בישראל יעמוד השנה על 1,000 טון בלבד, זאת לעומת 3,500 טון בשנה שעברה.

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל (צילום: ארגון מגדלי הפירות)
ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל (צילום: ארגון מגדלי הפירות)

"החקלאים הם הראשונים להיפגע מאירועי מזג אוויר קיצון ונמצאים בתחתית שרשרת הרווח של הפרי אותו גידלו“. אמר, ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל "אנו מגדלי הפירות כאבנו לגלות מדי בוקר, כי עצי הפרי מתקשים בהנבת יבול וישנם אף מטעים אשר לא הצליחו להניב פרי כלל".

"חשוב לזכור, כי אין החקלאי קובע את המחיר הסופי לצרכן, אלא רשתות השיווק" הזכיר בלחסן לקראת הצפי לעליית במחיר הפירות בשל המחסור "אני קורא לאחריות צרכנית הן מצד הציבור הרחב והן מצד רשתות השיווק, להתאחד תחת ההבנה, כי עלינו לשמור על החקלאות והחקלאים כאחד, למען שמירה על ביטחון המזון לשנים הבאות, אחרת לא תיוותר לחקלאים אפשרות אחרת מלעקור מטעים בשל חוסר כדאיות ותמיכה".

בחמש השנים האחרונות: גידול של 45% בהיקף נזקי מזג האוויר לחקלאות

ענף גידול הפירות מהווה 23% מהתפוקה החקלאית בארץ ומקיף כ-3,500 מגדלים, המעבדים 360,000 דונם של מטעים (לא כולל גידולי הדרים). משבר האקלים, וההתחממות הגלובלית פוגעות שה בעבודת החקלאים התלויים בתנאי מזג אוויר ספציפיים להצלחת גידולם, והחזרת ההשקעה על עבודתם.

שדה אפרסקים (צילום: יעקב נחומי/פלאש90)
שדה אפרסקים (צילום: יעקב נחומי/פלאש90)

רק השנה תפצה קרן נזקי טבע את מגדלי הפירות בשל חוסר יבול בכ-65 מיליון שקלים. כאשר בקרן מציינים כי בחמש השנים האחרונות חל זינוק של כ-45% בהיקף נזקי מזג האוויר לחקלאות, לעומת חמש השנים שקדמו להן "אם המדינה מעוניינת לשמור על עצמאות המזון, קרקעות המדינה, תוצרת כחול לבן ומחירים סבירים היא חייבת להיערך להשלכות משבר האקלים ואינה יכולה להסתמך בתקופת מחסור על גורמים זרים", אמר שמוליק תורג'מן מנכ"ל קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות.

"המדינה צריכה לעשות כל מאמץ כדי לסייע לחקלאים על מנת שנוכל לפתוח את העונה הבאה בצורה טובה יותר", אמר אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל וקרא לממשלה החדשה שצפויה לקום לפעול בהקדם בנושא "התחזיות המדעיות על שינויי האקלים לא מבשרות טובות לחקלאות, והפתרון צריך להיות מוסדר ולא רק כמענה נקודתי".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!