דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"המפלגות לא כללו אותנו בהסכמים": ארגוני הנכים מחדשים את המאבק להעלאת הקצבאות

הנכים דורשים שתקציב המדינה הבא יעגן העלאה קבועה לקצבאות, שמתעכבת כבר שנה וחצי | דובר קבוצות מחאת הנכים, לביא נאור: "חסימות והפגנות יתרחשו בכל זמן שנמצא לנכון"

הפגנת מאבק הנכים בכביש מספר 2 (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)
הפגנת מאבק הנכים בכביש מספר 2 (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני הנכים הודיעו על חזרה למאבק להעלאת קצבאות הנכות, שיכלול חסימות כבישים והפגנות. הארגונים מוחים על כך שההסכמים הקואליציוניים של ממשלת בנט-לפיד אינם כוללים התחייבות להעלאת קצבאות הנכות, כפי שמחייב החוק.

הדרישה המרכזית של ארגוני הנכים הוא הכנסת סעיף תקציבי לתקציב המדינה של 2021 להעלאה קבועה של הקצבאות. בתיקון לחוק מפברואר 2018 נקבע שהקצבאות יוגדלו מ-2,321 שקלים בחודש ל-3,700 שקלים עד סוף 2021, ולאחר מכן הן יוצמדו לשכר הממוצע במשקר (ולא למדד המחירים הצרכן כפי שהיה עד חקיקת החוק). הפעימה הראשונה להעלאת הקצבאות בוצעה עם העברת החוק, ונקבע בו שעד סוף 2019 ייקבע מתווה להעלאה נוספת בשנים 2020-2021, שלא יושמה עד כה.

מכיוון שבשנת 2020 לא עבר תקציב מדינה, שולמה לנכים העלאת הקצבאות בצורת מענק חד פעמי בגובה העלייה המתוכננת, כ-190 שקלים בחודש למקבלי קצבת הנכות המלאה. המענק, בעלות כוללת של מיליארד שקלים, שולם רק לקראת סוף השנה, לאחר מאבק של ארגוני הנכים.

מאחר שגם בשנת 2021 לא אושר תקציב המדינה, עבר חוק לחלוקת המענק רק לחצי השנה הראשונה, בסכום זהה ל-2020 ובעלות כוללת של חצי מיליארד שקלים. המענק ניתן בשתי פעימות, במרץ וביוני, כל אחת מהן על שלושה חודשים. ללא הארכה נוספת למענק, התוספת לקצבה תיפסק והנכים יחזרו לקבל את גובה הקצבה של 2019.

אם אכן תושבע הממשלה, התקציב הדו-שנתי צפוי לעבור תוך לפחות שלושה חודשים, והנכים דורשים מראשי המפלגות להתחייב כי הוא יכלול העלאה קבועה של הקצבאות. העלאה כזו תוכל להיות גם רטרואקטיבית, על החודשים החל מיולי, שבו יפסיק המענק המיוחד.

בארגוני הנכים אמרו שלא יהססו להפגין ולחסום כבישים עד להעלאת הקצבאות, כפי שנדרש בחוק. לביא נאור, דובר קבוצות מחאת הנכים: "לאחר שנחתמו ההסכמים הקואליציוניים  בממשלת לפיד בנט החדשה, אנו עדים לכך כי הממשלה שתקום לא חתמה על ההסכם בנושא העלאת קצבאות הנכות. אנו מודיעים מהיום כי הנכים חוזרים למאבק, כולל חסימות והפגנות שיתרחשו בכל זמן שנמצא לנכון. ממשלת ישראל בראשות בנט לפיד לא תשבור את מאבק הנכים, וכנראה אזרחי מדינת ישראל שוב יהיו עדים לפקקי ענק במדינת ישראל".

אלכס פרידמן, יו"ר ארגון 'נכה לא חצי בן אדם': "לצערי ההתעלמות מציבור הנכים נמשכת. מאכזב מאוד שהמפלגות, ביניהן גם מפלגות שהתחייבו להעלות את קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום, בחרו שלא לכלול את הנושא בהסכמים הקואליציוניים. המבחן האמיתי יהיה במעשים. מיד עם כינון הממשלה אנחנו נפעל ליישום חוק הנכים באופן מיידי ומלא, וכמובן נמשיך בפעילות עד להעלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!