דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

״נזק של 50 מיליארד שקלים בשנה״: הרעיונות שאמורים לפתור את בעיות הפקקים

כמות כלי הרכב בכבישי ישראל גדלה בכ-15% רק במהלך החודשיים האחרונים, והפקקים גדלו בהתאם | בין הפתרונות שהועלו בכנס 'חולץ פקקים' שעסק בנושא: שימוש ברחפנים ותשלום מוגבר על חנייה

עומס תנועה בכביש החוף (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
עומס תנועה בכביש החוף (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נפח התנועה בכבישים עלה ב-15% בחודשיים האחרונים, והכניס את הישראלים לפקקים גדולים מאי פעם. כתשובה לפקקים יש בעיקר רעיונות: הסעות עובדים בהזמנה אישית, תשלום מוגבר על חנייה, רחפני משלוחים, נתיבי תחבורה ציבורית בכל כביש עם שלושה מסלולים. כל מה שיכול להוריד כלי רכב פרטיים מהכביש.

"אנחנו מקום ראשון בפקקים במדינות ה-OECD, הנזק שנגרם הוא 50 מיליארד שקלים בשנה. זה מחריף את בעיות הבריאות גם מזיהום אוויר, וגם מאורח חיים של ישיבה ברכב", אמרה מיכל גלברט, מנכ"לית פיו'צר מוביליטי בכנס "חולץ פקקים" שהתקיים הבוקר (שלישי) במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב.

גלברט התייחסה לפתרונות המתבקשים: "השקעה רדיקלית בנתיבי תחבורה ציבורית. כל כביש עם שלושה נתיבים צריך להכיל נתיב תחבורה ציבורית. זו השקעה קטנה יחסית ומהירה. ראינו איך בכביש 2 יצירת נתיב כזה העבירה הרבה אנשים לתחבורה ציבורית בתוך חודשים ספורים".

גלברט הזכירה גם את הרעיונות של תמחור יקר יותר של מעבר בכבישים בשעות העומס ותשלום מוגבר על מקומות חנייה. מנגד, היא הציעה לאפשר הכרה מצד רשות המסים בהוצאת מעסיקים על שאטלים לעובדים.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הדגישה את הנזק העקיף של הנסועה ואת יתרונות העבודה מהבית: "35% מריכוזי המזהמים הופחתו בתקופת הקורונה לעומת שנים קודמות. הגודש בכבישים חוזר ביחד עם מדדים גבוהים של זיהום. עלינו להחזיר את הגלגל לאחור ולאמץ חלק מההרגלים שתרמו לצמצום זיהום האוויר".

ראש רשות החדשנות, ד"ר עמי אפלבום סיפר על ניסוי חדשני במשלוחים באמצעות רחפנים באזור חדרה: "יש 6 חברות שונות שטסות עם רחפנים עם מרכז בקרה בלב המפרץ בגיבוי רשות התעופה האזרחית. זה יכול להוריד אופנועים וגם כלי רכב מהכביש".

אפלבום הדגיש את היתרונות של הטכנולוגיות הישראליות בתחום התחבורה. "יש לנו 500 חברות בישראל בטכנולוגיות תחבורה בלי אף יצרן רכב", אמר, "ליצרנים יש כאן מרכזי מחקר ופיתוח כי הם יודעים שהרכב האוטונומי לא יעבוד בלי חיישנים ובלי אבטחת סייבר".

דניאלה גרא מרגליות, ראש מנהלת תחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה סיפרה על מנגנון עתידי בו יתקיים מגדל פיקוח על תחבורה יבשתית:  "כיום לכל חברה פרטית יש את הדאטה שהיא אוספת, אבל רק על החלק שלה בתחבורה".

מרגליות הסבירה כי יש לשתף במידע בין החברות עם רשות ציבורית שתוכל לשפר את ניהול התחבורה כולה. "זה לא יהיה קל. יש את סוגיית הפרטיות, יש קשיי תקשורת לשיתוף בזמן אמת ויצירת סטנדרטים משותפים למידע והגנת סייבר", אמרה, "אבל המידע הזה חיוני לניהול חכם".

לדבריה, "אם מישהו נוסע ברכב בנגב בלילה, אין לזה עלות חברתית, אבל מי שנכנס לתל אביב, לבד, ברכב בנזין פרטי ב-8:00, צריך לשלם יותר. אנחנו רוצים לייצר תמריצים בזמן אמת".

 הכוח של המעסיקים לצמצם את הפקקים

איילה צורף, מומחית תחבורה שיתופית בארגונים, ספרה על ההתקדמות העצומה בתחום בשנים האחרונות. "לפני שלוש שנים לא הייתי מזכירה את נושא התחבורה השיתופית החכמה כי זה היה דמיוני", אמרה, "בשנים האחרונות זה הואץ באופן חסר תקדים".

לפי צורף, הסעות עובדים אינם רעיון חדש, אבל בתצורה "טיפשה" הוא מביא כמה השלכות שליליות. "העובד היום עומד בתחנה קבועה, הוא לא יודע איפה הרכב ומתי צריך לצאת מהבית", הסבירה, "הוא לא יודע האם הוא פספס את הרכב. רוב הארגונים בישראל עובדים כך".

לדבריה, מעסיקים שמאמצים תחבורה חכמה להסעות עובדים נתקלים בקושי בהטמעה, אבל היתרונות של השיטה כה גדולים, שקשה לחזור לאחור לאחר מכן. "עובדים מתנהלים כמו מול אפליקציות באבל וגט", אמרה, "הם יודעים איך קוראים לנהג, עם מי הם נוסעים, איפה לחכות ובאיזו דקה הוא יגיע".

יוזמות כאלו כבר פועלות בחלק מבסיסי צה"ל ומשרד הביטחון. " חיילים מגיעים לבסיס בהזמנת מושב. זה מוריד רכבם מהכביש. זה מודל שעובד גם בארגון של 150 עובדים", אמרה, "בארגון קטן זה 13% חיסכון על הוצאות בחודש הראשון ו-20% פחות כלי רכב על הכביש".

שלום פרץ ממפעל מנועי בית שמש, סיפר על המעבר ממערך היסעים מנוהל ידנית למערך דיגיטלי: "במרץ 2020 הטמענו מערכת טכנולוגית לניהול היסעים עם בקרה תקציבית ותכנון. יש לנו 34-30 מסלולים קבועים לעומת 40 מסלולים לפני כן. למשמרת העיקרית ועוד 20 קווים משתנים".

לדבריו, "זה מייעל את זמני הנסיעה, זה מקל על גיוס עובדים. העובד יכול לבטל מקום בנסיעה באפליקציה כשיש בעיה, והמידע שנאסף עזר לנהל חקירות אפידמיולוגיות. חסכנו 14.5% מתקציב ההסעות לעומת שנת 2019".

דוד יהלומי, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, תמך בכיוון של הפחתת הנסועה בעזרת עבודה חלקית מהבית. "יש פיילוט מול נציבות שירות המדינה ליום עבודה אחד בשבוע מהבית. במשרד להגנת הסביבה אנחנו נבקש פיילוט מיוחד של שני ימי עבודה בשבוע מהבית כי אנחנו צריכים להיות המשרד המוביל בנושאים הללו", אמר.

"עבודה חלקית מהבית במגזר הציבורי, שלא הייתה בישראל עד תקופת הקורונה, היא לא רעיון חדש", הוסיף צורף, "היא אומצה בארצות הברית עוד בראשית העשור הקודם בוושינגטון בתקופת ממשל אובמה, ונחשבת להצלחה".

סגן שרת התחבורה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) התייחס לסוגיית התחבורה הציבורית בשבת. "קודם כל צריך שהתחבורה הציבורית תתפקד כמו שצריך לא בשבת", אמר, "כל הפעלה בשבת מחייבת תשתית של נהגים, עובדי מחשוב ואחזקה שצריכה גם לעבוד בשבת. ידוע שמי שלא נוסע בתחבורה ציבורית לא חש את המגבלות שלה. כל משפחתי נוסעת בתחבורה ציבורית. אני היחיד שנוסע ברכב, לצד תחבורה ציבורית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!