בדומה לשרת התחבורה הנוכחית מירי רגב, גם ח"כ ניצן הורוביץ, שר הבריאות המיועד, מסתייג מתכנית המטרו. הורוביץ התייחס למשבר הפקקים בכנס "חולץ פקקים" בהפקת חברת "פיוצ'ר מוביליטי" שהתקיים היום (שלישי) במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב.
הורביץ נשאל על פרויקט המטרו והשיב באופן מסוייג: "זו לא רק שאלה של זה מסיע כך וכך אנשים בשעה וזה פחות. אני ממליץ על פתרונות טקטיים, שניתנים לביצוע מהיר יחסית, ולקחת את זה כגורם מרכזי בשיקולים לבחירת פרויקטים. אם אתה מחליט היום והפרויקט ייקח 25 שנה אולי בעוד 25 שנה הוא יהיה פחות רלוונטי. צריך ביצוע יותר מהיר ויש לנו קושי גדול בישראל עם הדברים האלה. בעיות בתחום התחבורה לא מחכות 15-20 שנה, צריך לעשות פעולות מהירות".
מגיפת הקורונה עודדה את השימוש ברכב הפרטי ואף הורידה את מקדם המילוי (כמות האנשים הנוסעים ברכב ממוצע בו זמנית). כ-100,000 כלי רכב חדשים עלו על הכביש ברבעון הראשון של שנת 2021 ומהווים קצב שיא. "אין מערכת תשתיות וכבישים שיכולה לעמוד בזה. פשוט אין", אמר הורוביץ.
"אי אפשר שמערכת תחבורה ציבורית תהיה מושבתת בכל סופשבוע. היום גם אין רכבות ביום שישי לצפון. זה בלתי נסבל", אמר הורוביץ. "לא נוכל לתת פתרונות תחבורה ציבורית טובים בלי לטפל בסופי השבוע. צריך להכיר במציאות. אין מערכת שעובדת רק חמישה ימים בשבוע. לא תוותר על האוטו שלך, על הטבת הרכב או החניה שלך, אם אין לך יכולת תנועה מינימלית".
"גם ימינה מבינה שהמצב הנוכחי הוא קשה מאוד"
נושא התחבורה הציבורית בסופי שבוע הוכנס להסכם הקואליציוני בין מרץ ליש עתיד, אך ההסכם אינו מחייב את מפלגת ימינה וגוש הימין בממשלה. "ההסכם מחייב את כל מי שההיגיון בראשו", אמר הורוביץ. "גם ימינה מבינה שהמצב הנוכחי הוא קשה מאוד. גם בשבת כבר יש פקקים עצומים".
הורוביץ סימן כבעיה נוספת את מבנה התמריצים לרכב צמוד ממקום העבודה. "יש הרבה תפקידים שבהם אם אתה מוותר על הרכב, אתה לא מקבל משהו בתמורה. בישראלית – אתה יוצא פראייר. נותנים לך אוטו – לא תיקח? אם היית מקבל את זה כהטבה כספית – אולי הרבה אנשים היו מסכימים אבל אין את האופציה הזו. ההפסד המשקי בגלל הגודש הוא עשרות מיליארדי שקלים בשנה. אני לא בא לקחת לאנשים את האוטו, אבל צריך להבין שבקצב הגידול הנוכחי של המכוניות אין מערכת כבישים ותשתיות שיכולה לעמוד בהיקפים האלה".
דניאל מלצר מאגף התקציבים באוצר, אמר: "היום התקציב נשען המון על מיסוי רכב פרטיים. המיסוי הזה טיפש, בעיקר מס קניה ובלו וצריך לשנות את זה".
מעיין נשר, ראש אגף תקציבים בחברת נתיבי איילון הדגישה את התועלת של פרויקטים מהירים: "מהיר לעיר א' הוא פרויקט שיוצר שינוי מגמה. 17 רשויות חתמו על הסכמים להעדפת תחבורה ציבורית. זה היפוך מגמה. רשויות באות אלינו לבקש כי הן מבינות שאי אפשר אחרת. משרד התחבורה עיצב אסטרטגיה שתכפיל את נסיעות האוטובוסים לצד הרכבת הקלה והמטרו. האוטובוסים יישארו הכלי הכי פופולרי.
"פתחנו לתנועה את נת"צ ששת הימים ברמת גן. בסך הכל 1.3 קילומטר שעוברים בו מאות אוטובוסים ביום במסלול של 20 ק"מ פחות או יותר. זה מקצר את הנסיעה ב-15% רק בחלק הזה. אם תעשי ציר העדפה ורמזורי העדפה תוכלי לקצר את הזמן בחצי. זה כבר מוצר שהוא חליפי לרכב הפרטי", הוסיפה נשר.
לשנות את חלוקת השטח הקיים
בעיריית ת"א בחרו לשנות את הקצאת זכויות הדרך, כך שהקצאת הדרך המוקדשת לרכב פרטי (כבישים וחניות) תרד מ-69% כיום ו-61% בעתיד, כאשר השינוי יאפשר הוספת שטחים לתחבורה ציבורית, שבילי אופניים והליכה.
נתיבי התחבורה הציבורית אמורים לטפס מפחות מ-60 ק"מ היום ל-135 ק"מ ב-2030. העירייה מקדמת את פינוי התחנה המרכזית מדרום ת"א והחלפתה בשירות מוגבר ללא תחנה מרכזים. שבילי האופניים אמורים לגדול מ-150 ק"מ ל-310 ק"מ תוך חמש שנים. "הרכב הפרטי יישאר, הוא יהיה קצת פחות", אמר אופיר כהן, ראש רשות התחבורה, תנועה וחניה בעיריית תל אביב.