דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אושר פיצוי לעסקים שנפגעו במבצע שומר החומות: הטווח הורחב, התשלום היומי הוגדל

בעקבות לחץ ציבורי, טווח הפיצוי לעסקים גדל מ-40 ל-80 ק"מ ותמחור יום עבודה עלה ל-430 שקלים | עסקים שנסגרו בערים מעורבות לא יקבלו פיצוי

פסי אור נראים כמערכת הכיפת ברזל של ישראל מיירטת רקטות ששוגרו מרצועת עזה לעבר ישראל, כפי שנראו מאשקלון, ישראל 12 במאי 2021. (צילום:  REUTERS/Amir Cohen)
פסי אור נראים כמערכת הכיפת ברזל של ישראל מיירטת רקטות ששוגרו מרצועת עזה לעבר ישראל, כפי שנראו מאשקלון, ישראל 12 במאי 2021. (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים אישרה היום (רביעי) את תקנות הפיצויים לנזק עקיף במבצע שומר חומות. בעקבות הלחצים מצד ההסתדרות, המעסיקים וחברי הכנסת, שופר המתווה המקורי שהציעה רשות המסים בצורה מהותית: עסקים במרחק של יותר מ-40 ק"מ גם יזכו לפיצוי, וסכום הפיצוי עלה ל-430 שקלים ליום.

נושא אחד אותו לא הצליחו לשנות בוועדה הוא הפיצוי על נזק עקיף בערים המעורבות. הוועדה אישרה תקנות פחת מואץ, הנותנות הטבה כלכלית לעסקים שנפגעו פיזית, אבל עסקים שנסגרו מתוך חשש המעסיקים עדיין לא יקבלו מענה.

במתווה הוכנסו שורת תיקונים: לדרישת יור הוועדה ח"כ משב גפני ובהסכמת שר האוצר עלה אמור סכום הפיצוי והוכנסו הקלות נוספות. לבקשת ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) גם גני ילדים פרטיים יקבלו את המענק בהיקף משופר.

עיקרי המתווה שסוכם

1. עסקים שנמצאים בטווח של עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה יהיו זכאים לקבל את אחד ממסלולי הפיצויים "הירוקים":

א. מסלול מחזורים – בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ (חד-חודשי או דו-חודשי). הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח כאמור, לעומת תקופה מקבילה בשנת 2019. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על 1.5 מיליון ש"ח.

ב. מסלול שכר – מעסיק יוכל להגיש תביעה לקבלת החזר בגובה של 430 ש״ח בגין שכר ששילם לעובדים עבור ימי היעדרותם שנבעו כתוצאה מהמצב הביטחוני בהתאם להנחיית פיקוד העורף. כמו-כן הפיצויים יינתנו עבור עובדים שנעדרו ממקום עבודתם לצורך השגחה על ילדיהם הקטנים מתחת לגיל 14 וגם בעבור אדם עם מוגבלות, שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה ולשהות בו משום שאינו יכול לעמוד בהנחיות פיקוד העורף.

2. עסקים עד קו ה-80 ק״מ מגבול רצועת עזה (נתניה ודרומה):

בעקבות הנחיות פיקוד העורף במהלך מבצע שומר החומות, שבמסגרתן הורו על סגירת מערכת החינוך ללא מרחב מוגן עד קו של כ-80 ק״מ (נתניה ודרומה) גם בעלי העסקים שבטווח 80-40 ק״מ יהיו גם כן זכאים לקבל פיצוי בהתאם למסלול השכר שמוקנה לעסקים בטווח של 40-0 ק״מ. יובהר כי עסקים אלה, בנוסף, למסלול השכר יהיו זכאים להגיש בקשה למענק השתתפות בהוצאות קבועות בהתאם לתנאי הסף של המענק במאי-יוני.

3. בעלי עסקים בתחום יישובי ספר בטווח של עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה, יוכלו לבחור בין המסלולים הירוקים האמורים לבין המסלול האדום, במסגרתו יהיו רשאים לתבוע פיצויים בגין הנזקים העקיפים אותם יוכיחו לגבי אובדן הרווח ובהתאם לאופי העסק.

עסק בטווח של עד 40 ק״מ מהרצועה יהיה זכאי להגיש תביעה באחד ממסלול הפיצויים בגין נזק עקיף עקב שומר החומות או להגיש תביעה למענקי רשת הביטחון לקורונה בגין מאי-יוני 2021. עסק בטווח 80-40 ק״מ שיקבל פיצוי עקיף במסלול שכר יהיה זכאי להגיש בקשה רק בגין מענק הוצאות קבועות למאי-יוני 2021.

תנאי להגשת תביעה בכל אחד מהמסלולים הוא תשלום משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, בתנאים שייקבעו בתקנות ובכפוף להוראות פיקוד העורף בדבר סגירת מוסדות חינוך.

הפיצוי לחקלאים ולגנים

בתוספת הגדלת תשלום השכר היומי שנקבע כאמור אתמול על 430 שקלים, הועמדו סכומי הפיצוי לחקלאים בצורה הבאה: 7-0 ק"מ – סכום של 4,031 שקלים (במקום 3,465 שקלים בנוסח התקנות המקורי) מוכפל במספר העובדים המועסקים בשטח שנפגע: 20-7 ק"מ – סכום של 3,225 ש"ח (במקום 2,355 שקלים ) מוכפל במספר העובדים המועסקים בשטח שנפגע; 40-20 ק"מ – סכום של 1,935 שקלים (במקום סכום של 1,387 שקלים) מוכפל במספר העובדים המועסקים בשטח שנפגע.

אושרה דרישתם של יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני וח"כ ינון אזולאי, שמוסד חינוכי כדוגמת משפחתון או גן ילדים, שנסגר בהוראת פיקוד העורף, יכלל גם הוא במסלול פיצוי בגין מסלול שכר, ויהיה זכאי ל-430 שקלים ליום, כפול מספר הימים שהמוסד נסגר בהתאם להוראות, זאת בתנאי שהמוסד זיכה את הורי הילדים מתשלום לימים אלה.

תקנות פחת מואץ

על פי התקנות שהוכנו אתמול ואושרו על ידי הוועדה, מי שניזוק מאירועי האלימות בתקופה זו באופן ישיר, וקיבל פיצוי מקרן הפיצויים בשל הנזק הישיר שספג, יהיה רשאי לקבל פחת מואץ על ציוד שנרכש חלף הציוד אשר ניזוק, ובלבד שהנזק גרם להפסקת פעילות בעסק לתקופה של 7 ימים או יותר.

לפי המתווה, האמור הוא בגופו של ציוד בגינו זכאי בעל העסק לניכוי בעד פחת, ובמסגרת כך יהיה רשאי בעד העסק לבקש בעד אותו ציוד פחת, במקום הפחת שהוא זכאי לו, בשיעור של 100% ממחירו המקורי של הציוד.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין לאחר אישור התקנות: "שנינו את הסכומים, העלנו ממיליון למיליון וחצי את הסכום במסלול המחזורים, גם את השכר היומי העלנו מ-370 ל-430 ש"ח, פתרנו גם את הבעיה של המעונות וכן את הבעיה לעסקים בין 40 עד 80 קילומטר עם כפל פיצויים. כעת נבקש לאשר גם את הפחת לטובת העסקים בערים המעורבות".

שר האוצר, ישראל כ״ץ: ״החלטה זו מעבירה מסר חשוב למעסיקים ולעובדים, שידעו שבעימות הבא מדינת ישראל תעמוד מאחוריהם. העצמאים והעסקים בישראל הם מנוע הצמיחה של המשק, וככאלו צריך לתמרץ אותם ולסייע להם בעתות משבר. פעלנו במהירות וביעילות בכל הנוגע לפגיעות ברכוש ובמבנים במהלך הלחימה, וכך גם נפעל בכל הנוגע לנזקים עקיפים שנגרמו לתושבים ולעסקיהם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!