דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בית הדין לעבודה הוציא צו מניעה זמני; הקצבאות של גמלאי שירות המדינה לא יופחתו

המדינה הודיעה לגמלאים ולשארים בפנסיה תקציבית בשירות המדינה על כוונתה להפחית בקצבתם בשל "טעות בחישוב" | ההסתדרות הגישה בקשה דחופה לצו מניעה, ובית הדין לעבודה עצר את המהלך עד שיכריע בהליך העיקרי

גמלאי שירות המדינה מפגינים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: דוברות ההסתדרות)
גמלאי שירות המדינה מפגינים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קיבל היום (רביעי) את הבקשה הדחופה שהגישה ההסתדרות, ונתן צו זמני המונע מהמדינה לבצע הפחתה כלשהי בקצבאות של כלל גמלאי שירות המדינה והשארים הזכאים לתוספת "השלמה לתוספת היוקר" (3.82%). זאת עד שיכריע בהליך העיקרי.

המדינה הודיעה לגמלאים ולשארים בפנסיה תקציבית בשירות המדינה בתחילת החודש שעבר שהחל ממאי 2021 בכוונתה לבצע הפחתה בקצבתם, בעקבות שינוי חד צדדי בחישוב "רכיב השלמה לתוספת היוקר" במשכורת הקובעת לפנסיה. המדינה טענה שהחישוב שונה לאחר שבבדיקה שערכה מנהלת הגמלאות נמצא ש"נפלה טעות" בתשלום הקצבה, שכן "עקב תקלה שיעור התוספת לא הוגבל לתקרה בהתאם להוראות הדין".

המדינה לא פירטה במכתבה מהי אותה טעות או תקלה שנפלה בחישוב אותו רכיב, המשולם לגמלאים ושאריהם כבר למעלה מ-30 שנה, ואף לא פנתה לפני ביצוע ההפחתה להסתדרות או לגמלאים ולשארים שצפויים להיפגע מהמהלך.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. "כל ניסיון לפגוע בעובדים ובגמלאים ייתקל בחומה בצורה" (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. "כל ניסיון לפגוע בעובדים ובגמלאים ייתקל בחומה בצורה" (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)

ההסתדרות פנתה למשרד האוצר כדי לחדול מהמהלך הפוגעני והחד-צדדי, אבל פנייתה לא נענתה, ועורכות הדין ארנה לין ואורלי אבן זהב הגישו בקשה דחופה לבית הדין למתן צווי מניעה שימנעו את ההפחתה וישימו סוף להתנהלות זו של המדינה. כאמור, בית הדין האזורי לעבודה קיבל את בקשת ההסתדרות (האגף לאיגוד מקצועי, אגף הפנסיה והסתדרות עובדי המדינה), ונתן צו מניעה זמני שיהיה בתוקף עד למתן פסק דין בהליך העיקרי.

השופט דניאל גולדברג כתב בהחלטתו: "כשהמדינה מבקשת לשנות, על בסיס טענת טעות, את האופן שבו היא משלמת למעלה משנות דור תוספת המשולמת לגמלאים ולשארים, הרי שהפעלה של השינוי באופן חד-צדדי ושלא מתוך הידברות בין צדדים ליחסי עבודה קיבוציים, עלולה להוות פגיעה בזכויות ארגון העובדים במשפט העבודה הקיבוצי, ואין מדובר אך בפגיעה כספית במקבלי הגמלאות".

בתגובת המדינה לעתירה, טענה שהטעות בחישוב הרכיב ידועה לה כבר משנת 2010, והוסיפה שהיא מעריכה שמדובר בסכום של כ-5 מיליון שקלים בחודש. המדינה טענה שאין מקום לצו שיפוטי שיכפה עליה להנציח את הטעות שלטענתה כרוכה בפגיעה בכספי ציבור. עם זאת, בהחלטתו ציין השופט: "יש קושי להעריך את משקלה של טענה זו לפני בירור הבקשה בהליך העיקרי, בטרם הוסבר העיתוי שבו בחרה המדינה לתקן את הטעות, שידועה לה כעשור".

אריאל יעקבי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה. "אני קורא לאוצר להפסיק לנקוט צעדים חד-צדדיים" (צילום: ציון עידן)
אריאל יעקבי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה. "אני קורא לאוצר להפסיק לנקוט צעדים חד-צדדיים" (צילום: ציון עידן)

יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר: "החלטת בית הדין מראה שוב שכל ניסיון לפגוע בעובדים ובגמלאים באופן חד-צדדי לא יצלח וייתקל בחומה בצורה. ההסתדרות כבית של העובדים והגמלאים בישראל תמשיך להגן ולשמור על זכויותיהם בנחישות וללא מורא".

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקבי אמר: "אני שמח שבית הדין עמד לצד העובדים וגמלאי שירות המדינה היכן שמשרד האוצר שגה. אני קורא לאוצר להפסיק לנקוט צעדים חד-צדדיים, ובכל מקום שנדרשת פעולה לנהל משא ומתן עם ארגון העובדים לטובת עובדי המדינה וגמלאיה בשירות הציבורי. אלמלא פעולותיה של הסתדרות עובדי המדינה, היו נפגעים עובדים רבים בשירות הציבורי בישראל, בהם שוטרים ועובדי מערכת הביטחון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!