דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יולי אדלשטיין

תקציב המדינה / "לא ניתן יהיה להניח את הצעת חוק ההסדרים המסתמנת על שולחן הכנסת"

כך כתב יו"ר הכנסת במכתב לשר האוצר לאחר התרעתו של היועץ המשפטי של הכנסת כי היקפו החריג של החוק פוגע בתקינותם של הליכי החקיקה. ח"כ דב חנין: "בדמוקרטיה אין מקום לחקיקת בזק סיטונאית של חוקים בחבילות"

ולי אדלשטיין (צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90).
ולי אדלשטיין (צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין פנה אתמול (שלישי) במכתב לשר האוצר משה כחלון וכתב: "לא ניתן יהיה להניח את הצעת חוק ההסדרים המסתמנת על שולחן הכנסת". זאת בעקבות חוות דעת של היועץ המשפטי של הכנסת שביקש להתריע כי היקפו החריג של חוק ההסדרים, שכולל שינויי חקיקה רבים שאינם קשורים באופן ישיר לתקציב המדינה, פוגע בתקינותם של הליכי החקיקה. משרד האוצר יידרש להביא לכנסת חוק הסדרים מוקטן שיכלול אך ורק סעיפים הקשורים לתקציב המדינה. את שאר הרפורמות יצטרכו באוצר להעביר בחקיקה רגילה.

חוק ההסדרים המלווה את תקציב המדינה ונחקק במקביל אליו, הונהג בעקבות המשבר הכלכלי של שנות השמונים. אז ביקשה הממשלה לחולל צעדים רחבים על מנת להוציא את המשק מהמשבר. עם השנים הפך חוק ההסדרים למסלול החקיקה המהיר של אגף התקציבים באוצר הכולל בתוכו עשרות רפורמות ושינויים מבניים המובאים לכנסת כמקשה אחת. ביקורת רבה נמתחה על השיטה הזו לאורך השנים.

מכתבו של יו"ר הכנסת לשר האוצר
מכתבו של יו"ר הכנסת לשר האוצר
מכתבו של יו"ר הכנסת לשר האוצר
מכתבו של יו"ר הכנסת לשר האוצר

מאחר וחוק ההסדרים עובר בצמוד לתקציב המדינה והשנה מתוכנן לעבור תקציב דו שנתי, ב-2017 לא יעבור חוק הסדרים נוסף. לכן ביקשו באוצר להעביר חוק הסדרים חריג בהיקפו הכולל עשרות סעיפים מתחומים שונים. כך לדוגמא בין הרפורמות המוצעות בחוק ניתן למצוא את העברת משק האנרגיה לגז טבעי, פתיחת ענף המוניות לנסיעות שיתופיות, צמצום פערים בחינוך ופתיחת שוק התקשורת לתחרות. על כל אלה ועוד יידרשו חברי הכנסת להצביע בהרמת יד אחת.

בחוות הדעת החריפה של היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון נכתב כי "הצעת חוק ההסדרים במתכונת ובהיקף המסתמנים, תהווה פגיעה חמורה וממשית בתקינות הליכי החקיקה עד כדי פגם היורד לשורש ההליך, ואני ממליץ בפניך שלא להניחה על שולחן הכנסת אלא אם תצומצם באופן משמעותי". עוד כתב ינון כי "היקפה של ההצעה המסתמנת עומד בניגוד למדיניות שהותוותה על ידך ועל ידי יושבי ראש כנסת קודמים". באשר ללוח הזמנים העיר ינון במכתבו כי "הואיל ולוח הזמנים הרלוונטי אינו מותיר בידי ועדות הכנסת אלא מספר שבועות מצומצם לצורך דיון וליבון הנושאים השונים, אני סבור כי אין אפשרות לקיים הליך חקיקה תקין בכל הנושאים הנכללים בהצעת החוק לפי החלטת הממשלה".

ממשרד האוצר עדיין לא הגיעה התגובה למכתבו של יו"ר הכנסת. נראה כי לשר האוצר ולפקידיו לא תהיה ברירה אלא להישמע לדרישתו של יו"ר הכנסת ולקצץ את החוק.

מי שכן הגיבו הבוקר למכתבו של יו"ר הכנסת היו חברי האופוזיציה. חבר הכנסת דב חנין אמר הבוקר כי "יו״ר הכנסת צודק כשהוא מונע את הנחת חוק ההסדרים הנוכחי על שולחן הכנסת. הפעם זו חבילת ענק של פגיעות חברתיות וסביבתיות שהממשלה רוצה להעביר בהליך מהיר. חוק ההסדרים הוא פגיעה במוחלשים אבל קודם כל פגיעה בדמוקרטיה: בדמוקרטיה אין מקום לחקיקת בזק סיטונאית של חוקים בחבילות. אמשיך לפעול לצמצומו של חוק ההסדרים. ובמקביל אמשיך להיאבק לקידום הצעת החוק שלי לביטול חוקי ההסדרים."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!