דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הנשיא ביידן מתקשה לאשר את תכנית ההשקעות האמריקאית

ממשל ביידן מבקש לאשר תקציב בהיקף של 6 טריליון דולר ולהגדיל את התקציב ל-8.2 טריליון עד לשנת 2031 | המפלגה הרפובליקנית וחלק מחברי הקונגרס הדמוקרטיים מצליחים עד כה לבלום את ניסיונותיו

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
יונתן קירשנבאום

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נאבק ליישם את תכניות ההשקעה השאפתניות שלו לאור התנגדות מהמפלגה הרפובליקנית וחברי קונגרס מקרב המפלגה הדמוקרטית. ממשל ביידן מבקש לאשר תקציב בהיקף של 6 טריליון דולר לשנה הפיסקלית 2021/22, ולאחר מכן להגדיל את התקציב ל-8.2 טריליון עד לשנת 2031, אבל המפלגה הרפובליקנית וחלק מחברי הקונגרס הדמוקרטיים מצליחים עד כה לבלום את ניסיונות הבית הלבן לאשר את התכנית.

תכניות ההשקעה חסרות התקדים של ממשל ביידן תקועות כרגע בקונגרס, שצריך לאשר אותם כדי שיצאו לפועל. הבעיה של ביידן היא שאמנם המפלגה הדמוקרטית שולטת בקונגרס, אבל בשני בתי הקונגרס, הרוב ממנו הם נהנים הוא קטן מאד. למעשה, המפלגה הדמוקרטית נהנית בסנאט מרוב של סנטור אחד בלבד.

למרות שהתכניות של ממשל ביידן זוכות לתמיכה על ידי חלק ניכר מהפוליטיקאים במפלגתו, מספר חברי קונגרס דמוקרטיים מסרבים לתמוך בתכנית כמו שהיא מחשש מהוצאות הממשלה הגבוהות הכרוכות בה וחברי הקונגרס הרפובליקניים כולם מתנגדים להצעה. עד היום, האסטרטגיה של הבית הלבן הייתה כזו של משא ומתן עם המפלגה הרפובליקנית, בניסיון להגיע לפשרה בין שתי המפלגות.

על פי הדיווחים, ביידן מנהל בשבועות האחרונים בעצמו דיונים עם קבוצת סנטורים רפובליקנים בניסיון להגיע למתווה שיוסכם על שתי המפלגות. עם זאת, השבוע הודיע הבית הלבן כי הניסיונות להגיע לפשרה בין המפלגות הגיע למיצוי, וכי המשא ומתן בין הצדדים הסתיים ללא הסכמה.

מנהיג המפלגה הרפובליקנית בסנאט, מיטש מקונל, התנגד לחלוטין לפשרה עם ממשל ביידן, בניסיון למשוך את תהליך החקיקה עד לבחירות לקונגרס בשנה הבאה. במפלגה הרפובליקנית מקווים שכישלון של המפלגה הדמוקרטית לאשר את התכניות שהובטחו לבוחרים עד לבחירות הקרובות יפחיתו את התמיכה בהם ויעניקו למפלגה הרפובליקנית שליטה לפחות באחד מבתי הקונגרס. במקרה כזה, כמו בכהונה של ברק אובמה, הסיכויים של ביידן להצליח לאשר תכניות כלכליות משמעותיות בשנתיים הנותרות בבית הלבן יהיו אפסיים.

הנשיא ג'ו ביידן נואם מול הקונגרס בבית הקפיטול בוושינגטון. (צילום: Chip Somodevilla/Pool via AP)
הנשיא ג'ו ביידן נואם מול הקונגרס בבית הקפיטול בוושינגטון. (צילום: Chip Somodevilla/Pool via AP)

"הנשיא הודה לקפיטו (הסנטורית הרפובליקנית שעמדה בראש צוות המו"מ) על המאמצים הכנים, אבל הביע צער מכך שעל אף שהוא מוכן היה לפחית את ההוצאות במסגרת התכנית ביותר מטריליון דולר, המפלגה הרפובליקנית הסכימה להגדיל את ההצעה שלה ב-150 מיליארד דולר בלבד" כך נמסר מהבית הלבן.

על פי הדיווחים, במקום ניסיון להגיע לפשרה עם המפלגה הרפובליקנית, ביידן ינסה להגיע להסכם עם קבוצת סנטורים "מתונים" משתי המפלגות, בניסיון להגיע לרוב של תמיכה בתכנית בסנאט. מדובר בסנטורים שאמנם לא תומכים בהרחבה תקציבית דרמטית כמו זו שמוצעת כרגע, אבל עשויים לתמוך בתכנית בשינויים קלים יחסית תודות לסיוע המשמעותי שהוא מעניק למשפחות עובדות ולעניים במדינה אותה הם מייצגים.

התקווה של ביידן היא שאת קבוצת הסנטורים המצומצמת ניתן יהיה לשכנע לתמוך בתכנית בשינויים קלים בלבד, לעומת המפלגה הרפובליקנית שלה אינטרס מובנה למשוך את תהליך המשא ומתן עד אחרי הבחירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!