דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחקר קרן המטבע: איך צריך להיראות התקציב שאחרי המגיפה

חוקרים בכירים מהקרן בחנו את ההשפעה של מדיניות כלכלית אחרי מגפות בהיסטוריה | הממצאים: במדינות שמיהרו לקצץ או לא הרחיבו מספיק את תקציבן, אי השוויון זינק פי 3

יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: מארק ישראל סלם / פלאש 90)
יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: מארק ישראל סלם / פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

הרחבה תקציבית ביום שאחרי מגפה מפחיתה את הפגיעה בשכבות החלשות ומקטינה את אי השוויון, כך עולה ממחקר חדש שפורסם השבוע על ידי קרן המטבע הבינלאומית. תוצאות המחקר צריכות לעניין את קובעי המדיניות בישראל, שבקרוב יצטרכו להכריע על אופיו של תקציב 2021.

חוקרים בכירים בקרן המטבע הבינלאומית, בהם סגן מחלקת המחקר של הארגון ג'ונת'ן אוסטרי, פרסמו השבוע מאמר שבחן את ההשפעות של המדיניות הכלכלית ביום שאחרי מגפות על פי נתונים שנאספו במדינות שבהן התקיימו התפרצויות דומות בשנים האחרונות.

המסקנה: קיצוצים מוקדמים מדי בהוצאות הממשלה או הימנעות מהגדלת ההשקעה הממשלתית אחרי המשבר הבריאותי מגדילים את הפערים הכלכליים כתוצאה מהמשבר, לעומת הגדלת ההשקעה הממשלתית בתמרוץ המשק, שמביאה לצמצום הפערים.

"ביום שאחרי מגפות, השקעה תקציבית שיחקה תפקיד מפתח בהעצמת פערים או הקטנתם", כותבים החוקרים. "הניסיון ממקרים דומים של התפרצות מגפות מעידה על כך שמדיניות צנע (תת-השקעה) הביאה לעלייה בפערים הכלכליים בשיעורים של עד פי שלושה ממדיניות תקציבית מרחיבה ביום שאחרי מגפה. קיצוצים תקציביים מהירים מדי פוגעים גם בקצב ההתאוששות וגם בניסיון לצמצם את רמות אי השוויון".

החוקרים בחנו את השפעות התגובות התקציביות השונות שנקטו ממשלות בתגובה להתפרצות מגפה על מדד אי השוויון ג'יני. הצעדים התקציביים שננקטו היו הגדלת תשלומי ההעברה ותקציבי הרווחה כדי לסייע לאלו שנפגעו מהמשבר, או תכניות השקעה בשירותים ומיזמי תשתיות שמכוונות לתמרוץ המשק והאצת ההתאוששות הכלכלית.

"הממצא המרכזי הוא שקיצוצים תקציביים מוקדמים או היעדר הרחבה תקציבית מספקת בסיום המגפה מגבירים את העלייה ברמות אי השוויון", כותבים החוקרים. "לעומת זאת, מדיניות של הרחבה תקציבית ביום שאחרי המגפה הקטינה באופן ניכר את העלייה ברמות אי השוויון".

החוקרים מצביעים על כך שהשקעה ממשלתית יכולה לתרום להתאוששות משקי בית עניים, שנפגעים יותר ממשברים כמו הקורונה. לטענתם, השקעה גדולה בתכניות רווחה, אבל גם השקעה בתמרוץ המשק אחרי המשבר, יכולים להביא להתאוששות מהירה יותר של משקי בית עניים, ולתרום לצמצום הפערים שנוצרו בזמן המשבר הבריאותי עצמו.

החוקרים גם מסבירים שהתנאים הפיננסיים העולמיים יכולים לתרום ליכולתן של מדינות רבות להגדיל את היקף ההשקעה ביום שאחרי הקורונה בלי לסבול מזינוק בשיעור ההחזר. "קיימת סבירות גבוהה שסביבת הריבית האפסית תמשיך בעתיד הנראה לעין, מה שיפחית את נטל החזר החוב שיגויס כדי לממן את ההשקעה", נכתב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!