דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ההסתדרות מצדיעה לעובדות משק הבית: "אלו עובדות שקופות, ואנחנו שמחים להכיר בעבודתן"

ערב חגיגי התקיים השבוע באולם בית ההסתדרות בעפולה, בהשתתפות 70 עובדות משק בית שמועסקות בבתים פרטיים בעיר | יפה אליהו, עובדת משק בית 24 שנים: "זה נותן תחושה שהעבודה הזאת היא דבר מכובד, ושיש לנו כתובת"

ערב חגיגי לעובדות משק בית בעפולה. (צילום: ההסתדרות מרחב עמקים)
ערב חגיגי לעובדות משק בית בעפולה. (צילום: ההסתדרות מרחב עמקים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

70 עובדות משק בית שמועסקות בבתים פרטיים ברחבי העיר עפולה התכנסו שלשום (שלישי) לערב חגיגי באולם בית ההסתדרות בעפולה.

"אלו עובדות שמדי שנה מגיעות אלינו על מנת לקבל חישוב של ימי החופשה וההבראה המגיעים להן. עם הטפסים הללו הן הולכות למעסיקים", אומר ל'דבר' יו"ר מרחב עמקים בהסתדרות, זאב ליברמן.

"אנחנו מחבקים אותן ומאמצים אותן אלינו והן ממש חלק מהמרחב. ארגנו להם ערב אחרי יום העבודה עם ארוחה חגיגית וחלוקת מתנות: גם שוברים למוצרי טיפוח של שופרסל, גם מתנות ממועדון ביחד בשבילך, גם מתנות מהמרחב. בירכנו אותן על זה שהן באות אלינו ועל כך שאנחנו האיגוד המקצועי שלהן". לצד הברכות והמתנות, נהנו העובדות גם מהרצאה על נומרולוגיה ומספרים של המרצה תמיר נחום, וממעגל מתופפים.

הערב החגיגי. "זו ממש תחושה שיש בית לבוא אליו" (צילום: ההסתדרות מרחב עמקים)
הערב החגיגי. "זו ממש תחושה שיש בית לבוא אליו" (צילום: ההסתדרות מרחב עמקים)

את האירוע הפיקה סגנית יו"ר המרחב ורכזת האיגוד המקצועי כנרת נחמן שלו, ולקחו בו חלק סגן יו"ר המרחב וסגן ראש העיר עפולה שלמה מליחי, ומחזיק תיק עובדות משק בית בהסתדרות, פיצ'י דובינר.

"האתגר היה להביא את כל העובדות לטקס" אמרה ל'דבר' נחמן-שלו, "הרי כל אחת מהן עובדת במקום עבודה אחר, אין מעסיק משותף ואין גם וועד עובדים. זה לא כמו אירוע לעובדי מועצה מקומית שבו כולם מכירים האחד את השני. כך שהאירוע היה גם הזדמנות עבורן להכיר זו את זו, להתגבש, לבנות קהילה שזה דבר מאוד מאוד חשוב".

"בהתחלה לא הכרתי את ההסתדרות, אבל תוך כדי העבודה המעסיקים שלי אמרו לי שבכל שנה מגיעים לי סכומים שנתיים, והציעו לי לפנות להסתדרות שיסייעו בחישוב", מספרת ל'דבר' יפה אליהו (61) ממושב אביטל, עובדת במשק בית פעמיים בשבוע מזה 24 שנים. "מאז כבר למעלה מ-20 שנים אני מגיעה כל שנה למרחב העמקים, והם יושבים איתי לחשב ותק ושעות עבודה".

יפה אליהו. "אירועים כאלה ממש נותנים אוויר לנשימה" (צילום: אלבום פרטי)
יפה אליהו. "אירועים כאלה ממש נותנים אוויר לנשימה" (צילום: אלבום פרטי)

אליהו מספרת שהאירוע היה ססגוני ומיוחד. "זה מאוד מיוחד ומרגש, ממש הפקה. זה נותן לך את התחושה שלעבוד במשק בית זה דבר מכובד, ושיש לך כתובת. מקום שדואג לך ומעריך אותך. זה לא מובן מאליו, בעיקר למי שעובדת בעבודה פיזית. אירועים כאלה ממש נותנים אוויר לנשימה, את מרגישה פחות את הקושי בעבודה כשאת יודעת שמישהו דואג לך". היא ביקשה להודות לצוות המרחב לא רק על האירוע, אלא גם על החיוך החם והטיפול המסור לכל אורך השנה. "זו ממש תחושה שיש בית לבוא אליו".

ליברמן מספר שהמרחב אירגן לעובדות משק הבית טיול לירושלים לפני שנה וחצי. "היו כאלו שממש בכו בסוף הערב, כי הן אמרו שכמעט ולא יוצא להן לצאת לטייל. אחת מהן אפילו אמרה לנו שמעולם לא הייתה קודם לכן בירושלים. אלו עובדות שקופות ממש, ולכן אנחנו כל כך שמחים שאנחנו יכולים לתת להן מענה, שירות ולהכיר בעבודתן".

עובדות משק בית מועסקות על פי רוב במתכונת שעתית, על ידי משפחות פרטיות בביתן. ככל עובד אחר במשק, חייבים מעסיקים בתשלום שכר שאינו נמוך משכר המינימום, להסדיר תשלום למוסד לביטוח לאומי, להפריש להם פנסיה כדין, וכן לתשלום דמי הבראה, חופשה ומחלה. הדבר נכון גם לגבי עובדי ניקיון בבתים משותפים, והחל מינואר 2020 גם לגבי עובדים מועסקים בבתי כנסת שמעסיקים עד שני עובדי ניקיון. מעסיק שאינו מקפיד על זכויותיה של עובדת במשק הבית עשוי להיות חשוף לתביעות כספיות ופליליות הן מצד המדינה והן מצד העובדת.

פרטים נוספים על זכויות עובדות משק בית באתר ההסתדרות

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!