דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תביעה נגד רשת ויקטורי: פיטרו עובדים שהשתתפו בשביתת החברה הערבית

ששה מעובדי הרשת פוטרו כי לא התייצבו לעבודה ביום השביתה של המגזר הערבי בחודש שעבר | עורך דין הרשת: ״העובדים עשו שימוש באצטלה פוליטית״

סניף ויקטורי (צילום: גידי כהן קידר)
סניף ויקטורי (צילום: גידי כהן קידר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

 מרכז ״מוסאוא״ לזכויות האזרחים הערבים בישראל, הודיע היום (חמישי) שבכוונתו לתבוע את חברת השיווק ויקטורי בעקבות פיטוריהם של שישה עובדים ערבים מסניף טבריה, שנעדרו מעבודתם ביום השביתה במגזר הערבי.

לטענת הארגון, המפוטרים ניסו להסביר למנהליהם, שנעדרו מעבודתם שכן הכבישים באזור המגורים שלהם ובדרכם לעבודה היו חסומים, וכי חששו מאירועי אלימות כלפי ערבים בטבריה. עם זאת, קיבלו זימון מהיר לשימוע, ושעות ספורות לאחריו קיבלו הודעות שמכתבי הפיטורים מחכים להם בסניף.

שימוע הסברתי שאני מגיע מפורדיס, והצומת היה סגור", סיפר תאמר דרויש (22), סטודנט שעבד בסניף שישה חודשים ופוטר. "יהודים תקפו ערבים בבנימינה, באור עקיבא ואפילו בזיכרון יעקוב. גם מונית לא יכולה להיכנס. כל הזמן קיבלנו סרטונים מתקיפת ערבים בטבריה. קיבלנו הקלטה של איומים נגד ערבים. עבדתי שישה חודשים בלי תקלות, וזו המשמרת היחידה שלא הגעתי אליה".

המפוטרים עם מנהל מרכז מוסאוא. (צילום: "מרכז מוסאוא")
המפוטרים עם מנהל מרכז מוסאוא. (צילום: "מרכז מוסאוא")

אחמד אגבאריה (22), גם הוא עובד הסניף מזה שישה חודשים, קיבל הזמנה לשימוע על רקע 'היעדרות עקב נקיטת עמדה פוליטית שפגעה בתפקוד החנות', סיפר שהסביר בשימוע שליד מוסמוס, בדרך מביתו לעבודה, היו מחסומי משטרה. "לא יכולתי לקחת אפילו אוטובוס ישיר מתל אביב לקצרין. חזרתי הביתה ונתקעתי". למרות זאת, פוטר מעבודתו וטרם מצא עבודה חדשה.

"המצב ביום שני היה מסוכן, מחסומי משטרה בכניסות, הפגנות בצמתים, אנשים קיבלו מכות", סיפרה רשא אגבאריה (23), סטודנטית במכללה בטבריה, שעבדה בסניף 11 חודשים, ומאז פיטוריה טרם מצאה עבודה חדשה. "באום אל פחם נורה בחור ונהרג, והיו גם פצועים. בטבריה קיבלנו איומים על חיינו. מלון ליאונרדו הותקף בידי המון גזעני. אני עם הלבוש הדתי שלי, פחדתי להסתובב ברחובות טבריה". לדבריה, גם מצב הכבישים, לא אפשר לה להגיע לעבודה.  

"אמרתי שאין לי עמדה פוליטית. פחדתי לצאת מהישוב שלי", סיפרה מונא עומר, שעבדה בסניף חודש אחד טרם פיטוריה. "לפני החג עבדתי, היו מבטים מאיימים. תקפו את מלון ליונארדו. היה מפחיד להגיע לטבריה". 

מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, פנה בשבוע שעבר למנכ"ל ויקטורי שיש לה כ-51 סניפים ונסחרת בבורסה, וביקש ממנו לחזור בו מהפיטורין. "נעשה שימוע מהיר, בלוח זמנים לא סביר, ופוטרו בהליך זריז ומשפיל" כתב. "הפיטורים של העובדים נעשו באווירה של עוינות וכפועל יוצא של אפליה בשל היותם ערבים שנקלעו לשיח גזעני קשה. משכך, נטען כי העובדים פוטרו בחוסר תום לב, בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות ובניגוד לעקרון השוויון, לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ולחוק יסוד חופש העיסוק".

בתגובה השיב היועץ המשפטי של החברה, עו"ד יהודה איפרגן, כי הפיטורין לא היו על רקע פוליטי, כי אם על רקע עבירות משמעת ואי הגעה למשמרות, שגרמו לטענתו לפגיעה בניהולו ובתפעולו 'תוך שהם עושים שימוש באצטלה פוליטית'.

עוד כתב איפרגן: "להבדיל מהעובדים המצוינים במכתבך אשר בחרו להיעדר מהעבודה ולהסב למרשתי נזקים, מאות עובדים מהמגזר התייצבו לעבודתם בסניפיה השונים של מרשתי, גם במהלך התקופה המדוברת והעסקתם לא נפגעה". 

עו"ד ויסאם יאסין, ממרכז מוסאוא מסר: ״מדובר בהליך פיטורים לא תקין, מפלה ופוגעני, נתבע צווי מניעה והשבה לעבודה ופיצויים. פנינו גם לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה".

מחברת ויקטורי נמסר: "הטענות אינן עולות בקנה אחד עם המציאות. חברת ויקטורי מעסיקה אלפי עובדים, מאות מהם מהמגזר הערבי. החברה מובילה קו של דו קיום וסובלנות הן כלפי הלקוחות והן כלפי עובדי החברה. רבים מסניפי הרשת נמצאים בערים מעורבות – לוד, רמלה, חיפה ועוד. 

מטעמי צנעת הפרט וכבודם של עובדינו לא נעסוק בתקשורת בסיום העסקתם, אך נוכל לציין כי נערך לעובדים שימוע כדת וכדין וטענות על גזענות או אפליה אין להן מקום בחברת ויקטורי. נמשיך לשרת את עשרות אלפי לקוחותינו, ולקלוט עובדים אשר טובת החברה לנגד עיניהם והפרנסה בראש מעיניהם, ללא הבדל דת גזע ומין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!