דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

המיזם לביטחון תזונתי יוארך עד ספטמבר, מאות אלפים עדיין מחוץ לתכנית

במסגרת המיזם מקבלות 10,800 משפחות מוצרי מזון בסך 500 שקלים בחודש, אך מספר המשפחות הנזקקות מוערך במאות אלפים | פרופ' אהרון טרואן, האוניברסיטה העברית: "מאכזב ומדאיג שמשבר חברתי לא זוכה להתייחסות בהסכמים הקואליציוניים"

אנשים בתור לקופה בסופרמרקט (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
אנשים בתור לקופה בסופרמרקט (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המיזם לביטחון תזונתי של משרד העבודה והרווחה יוארך עד לסוף חודש ספטמבר. תקופת ההארכה הקודמת מסתיימת בסוף חודש יוני, ובהתערבות שר העבודה והרווחה איציק שמולי ומנכ"ל המשרד, אביגדור קפלן, הושגה הסכמה עם משרדי האוצר והמשפטים להארכה נוספת עד לסוף חודש ספטמבר. לפי הודעת משרד העבודה והרווחה, בתקופת הארכת המיזם המשרד יגבש פתרון ארוך טווח לסוגיית הביטחון התזונתי לקראת גיבוש תקציב המדינה.

המיזם לביטחון תזונתי משרת 10,800 משפחות בעוני. המיזם החל כפיילוט בשנת 2017, והסתיים בשנת התקציב 2019. מכיוון שמדובר בפיילוט, תקציב התכנית לא נמצא בבסיס התקציב של משרד הרווחה. לכן, מכיוון שהחל משנת 2020 פועלת הממשלה ללא תקציב מדינה מאושר אלא בתקציב המשכי, המיזם לא תוקצב. מאז סוף 2019 פעל המשרד להאריך את המיזם עד אשר תקום ממשלה חדשה ויעבור תקציב מדינה.

במסגרת המיזם מקבלות המשפחות תמיכה של 250 שקלים בחודש בכרטיס נטען לרכישה ברשתות השיווק (ללא סיגריות או אלכוהול) וחבילת מזון יבש בסך 250 שקלים נוספים לדלת ביתן. מחקר מלווה של התכנית מצא כי היא יעילה בהפחתת חוסר הביטחון התזונתי של המשפחות המשתתפות, ומסייעת להן רבות בשיפור מצבן הסוציו-אקונומי. במסגרת המיזם נהנות המשפחות גם מסדנאות במרכזי עוצמה לניהול תקציב, צרכנות נבונה, העשרה והעצמה.

המצוקה הזועקת נשארה מחוץ להסכמים הקואליציוניים

זה מספר שנים שהמיזם לביטחון תזונתי ממשיך לפעול באופן כמעט פלאי, על אף שתקציבו לא נמצא בבסיס התקציב: שנת 2019 הייתה האחרונה בה היה תקציב מדינה, ובסופה נדרש מאבק ציבורי כדי להמשיך לתקצב את התכנית לשנת 2020. הסכום עליו נאבקו הוא 15 מיליון ש"ח בלבד, עבור 10,800 משפחות שחיות בעוני, למרות שברור לכל מי שעוסק בתחום שהמספר של אנשים שנמצאים באי בטחון תזונתי גדול בהרבה.

למרות שמדובר בסוגיה קריטית למאות אלפי משפחות, וביניהן ילדים רבים, אף אחת מהמפלגות החברות בקואליציה של ממשלת בנט-לפיד לא הכניסה תכנית לביטחון תזונתי להסכמים הקואליציוניים.

אין נתונים, אין גורם אחראי

אחת הבעיות המרכזיות היא שלא יודעים מה המספר המדויק של המשפחות שחיות בחוסר בטחון תזונתי, ומהם הצרכים. בישראל לא נעשה סקר מקיף שנוגע לביטחון תזונתי מאז שנת 2016, אז עלה מנתונים של המוסד לביטוח לאומי כי 17.8% מהמשפחות בישראל חיו באי בטחון תזונתי. במונחים של אוכלוסיית ישראל דאז, מדובר ב-439 אלף משפחות.

במהלך משבר הקורונה הביא החוסר בנתונים, והחוסר בגוף שאחראי על הביטחון התזונתי לכך שמאות אלפי ילדים שמקבלים כל יום ארוחה חמה כחלק ממפעל ההזנה בבתי הספר הפסיקו לקבל את הארוחה, ואף גוף ממשלתי לא הוטרד מהעניין או טיפל בו. משרד הרווחה התגאה בכך שהצליח ליצור מערך חלוקת ארוחות חמות לקשישים בקהילה, ומשרד החינוך התגאה בכך ששיתף פעולה עם משרד הרווחה. בפועל, מעל 250 אלף ילדים הפסיקו לקבל ארוחת צהריים מדי יום, דבר שהוסיף להוצאות של משפחותיהם, ופגע בתזונתם של רבים מאותם ילדים.

ביולי האחרון השיג שר הפנים היוצא אריה דרעי 'קופסת קורונה' של 700 מיליון שקלים לטובת תווי מזון לנפגעי משבר הקורונה, שחולקו באמצעות הרשויות המקומיות. הפרויקט של דרעי גרר ביקורות רבות, עתירות לבג"צ והאשמות חמורות כמו שוחד בחירות, וגם ביקורת מוצדקת על כך שאנשים רבים שמקבלים קצבאות קיום לא היו זכאים לתווים. מנגד, היתה זו הפעם הראשונה מזה שנים שהממשלה הקצתה סכום משמעותי לטיפול בבעיית אי הביטחון התזונתי.

גיבוש פתרון ארוך טווח, כפי שכתבו במשרד הרווחה שהשר שלו יתחלף בשבוע הבא, הוא מהלך הכרחי. הפתרון הזה לא יכול להיות המשך של המיזם לביטחון תזונתי, שהמענה שהוא נותן מצומצם ביותר.

פרופ' אהרון טרואן: "כולנו משלמים את המחיר של משבר המזון"

פרופ' אהרון טרואן מבית הספר למדעי התזונה והמכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית אומר ל'דבר' שבתחילת משבר הקורונה העביר לראש הממשלה הבא, נפתלי בנט, נתונים על משבר הביטחון התזונתי. לדבריו, מנהיגי המפלגות בממשלה הבאה, ביניהם יאיר לפיד, מירב מיכאלי, וניצן הורוביץ מכירים היטב את הסוגיה ואף התבטאו בנושא.

לדברי טוראן, "כולנו משלמים את המחיר בפגיעה בפריון, העמקת פערים חברתיים, תחלואה שעולה לנו כמעט אחוז מהתמ"ג, וחוסר שוויון חברתי שיוצר כר פורה לערעור היציבות והסולידריות של החברה הישראלית, ואולי אף תורם ברובד עמוק לאלימות שהולכת ומתגברת בקרבנו. ואלא רק מקצת הדוגמאות."

"לכן מאכזב ומדאיג, אם כי לא מפתיע, שמשבר חברתי כלכלי בריאות שפוגע בחוסן הלאומי, סוגיה אזרחית שהפתרון לו יכול היה לחבר בין ימין מרכז ושמאל, יהודים וערבים כאחד, לא זוכה להתייחסות בהסכמים הקואליציוניים ובקווי היסוד המסתמנים לממשלה. אני ממליץ לראש הממשלה לקחת דוגמה מהנשיא ביידן שהעמיד את הביטחון התזונתי במרכז סדר היום של ממשלו, וביומו הראשון בתפקיד תקצב במיליארדים את תכנית הסיוע במזון הפדרלי כדי לחזק את החברה והכלכלה האמריקאית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!