דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"התאוששות ללא עבודה": הנגיד מזהיר ממגמה בעייתית ביציאה מהמשבר

פרופ' אמיר ירון מזהיר ממצב בו התוצר מתאושש מהר אבל האבטלה נותרת גבוהה, והפערים מתרחבים | בשנת הקורונה נראים סימנים ראשונים לתופעה בישראל | ההצעה להתמודדות: השקעה משמעותית בהון הפיזי והאנושי

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

נגיד בנק ישראל מזהיר ממצב כלכלי של "התאוששות ללא עבודה" (Jobless Recovery) ביציאה ממשבר הקורונה. במצב זה, התוצר צומח בקצב טוב והמשק מתאושש לכאורה, אבל האבטלה נשארת גבוהה, והפערים הכלכליים-חברתיים מתרחבים.

תופעה זו אפיינה את היציאה מהמשבר הכלכלי של 2008 בארה"ב, אבל לא את ישראל עד כה. בהרצאתו בכנס האגודה הישראלית לכלכלה שהתקיים היום (חמישי) הצביע הנגיד על עדויות ראשונות לסכנה של התאוששות ללא עבודה בישראל בשנים הקרובות, והציע שורת המלצות כדי להימנע ממצב זה.

"שינוי טכנולוגי גורם לקיטוב שוק העבודה"

במצגת מפורטת, ותוך הסתמכות על ספרות מחקרית עדכנית, הציג ירון את הקשר בין משברים כלכליים, פיתוח טכנולוגי ופולריזציה (קיטוב) בשוק העבודה. לפי המחקרים, פיתוח טכנולוגי שמשפר את יעילות העבודה מפחית את התעסוקה במקצועות הדורשים מיומנות בינונית, בעוד דווקא עבודות במיומנות נמוכה קשה יותר להחליף ונדרשות תמיד.

"הממצאים מראים כי שינוי טכנולוגי גורם ל'פולריזציה' של העבודה, כשהעובדים ברמת המיומנות הבינונית הם החשופים ביותר לכך שהמשימות שהם ממלאים ייעלמו", אמר ירון, וציין כי סימנים לכך נראים כבר בשוק העבודה בארה"ב.

הוא הוסיף כי משברים כלכליים מתאפיינים בפולריזציה, בין השאר בגלל הנטייה לאמץ בהם שיפורים טכנולוגיים. "משברים לא מביאים בהכרח להמצאות ושיפורים טכנולוגיים, אבל בימות שגרה המוטיבציה לאמץ אותם נמוכה יותר", הסביר ירון.

כדוגמה ממשבר הקורונה הביא את העבודה מהבית, הנגישה בעיקר לעובדים מיומנים מאד בשכר גבוה. הכדאיות של העבודה מהבית תגרום לדבריו להגברת היתרון לעובדים מיומנים, ולדחיקה של עובדים במיומנות בינונית לעבודות במיומנות נמוכה. לדבריו, "שינויים טכנולוגיים שקרו בשנת המשבר וחלקם ילוו את המשק בשנים הקרובות, גורמים לפולריזציה מוגברת בשוק העבודה".

"לא נרשמה פולריזציה משמעותית בשוק העבודה בישראל בעשור האחרון, כפי שראינו במשק האמריקני", אמר ירון בהרצאתו, "אבל בשנת הקורונה כן נראה שנרשם אפקט פולריזציה משמעותי. חלה ירידה משמעותית בתעסוקת עובדים בעלי מיומנות בינונית, עלייה משמעותית לעובדים במיומנות גבוהה, והיעדר שינוי במיומנות נמוכה. גם בחלוקה ענפית, התופעה די דומה."

מצב זה עלול ליצור את תופעת ה"התאוששות ללא עבודה": ההתייעלות גורמת לתוצר הכללי של המשק לעלות, ובמקביל עובדים רבים מוצאים עצמם מובטלים או נאלצים לרדת ברמת השכר והמשרה שלהם. אופי התאוששות כזה מגדיל פערים כלכליים ומגביר את אי השוויון.

הפתרון: השקעה בהון הפיזי והאנושי

את דבריו סיים ירון בהצגת המלצות, שיובאו בקרוב בהרחבה בדו"ח שמתכוון לפרסם בנק ישראל על ההשקעות הנדרשות במשק הישראלי: בתשתיות, ובהון אנושי. "כדי ששינויים טכנולוגיים יגדילו התעסוקה וירחיבו את מספר המשימות, נדרשת העלאה בכל רמות המיומנות והגדלת מלאי ההון הפיזי במשק", אמר ירון, "שני התחומים האלה מביאים אותנו לישראל, ההון האנושי והפיזי, שניהם קשורים לאתגר הפריון".

הנגיד הראה נתונים לפיהם ההשקעה בהון הפיזי והאנושי נמוכות בישראל בהשוואה ל-OECD, נתון שכבר הוצג על ידי בנק ישראל כעניין אסטרטגי הדורש טיפול. "בקרוב יפרסם בנק ישראל את המסמך המלא, ובו התייחסות נרחבת לשאלות אלה", סיים ירון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!