דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"יש המון אנשים שרוצים לעשות הכשרה, אבל אין וואוצ'רים"

למרות ביקוש גבוה לעובדים בתעשייה ודרישה של מבקשי עבודה להכשרות מקצועיות, התקציב לשוברי הכשרה מקצועית עמד השנה על 25 מיליון שקלים, לעומת 40 מיליון בשנת 2020 ו-47 מיליון בשנת 2019

מפעל (צילום: shutterstock).
מפעל (צילום: shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תקציב משרד העבודה והרווחה לשוברי הכשרה מקצועית לשנת 2021 הסתיים, ומבקשי עבודה המבקשים לעשות הכשרה באמצעות מסלול זה אינם מצליחים לקבל סיוע ממשלתי, כך עלה מבדיקת 'דבר'.

במשרד העבודה והרווחה ציינו שהתקציב שהוקצה לכך על ידי האוצר עמד השנה על 25 מיליון שקלים בלבד, לעומת 40 מיליון בשנת 2020 ו-47 מיליון בשנת 2019. המשמעות, דווקא בשנת הקורונה, ובתקופת האבטלה קוצץ תקציב המסלול באופן משמעותי.

"בקורונה פיזרו הבטחות על תקציבים, בפעול אין כלום"

"לאורך כל תקופת הקורונה פיזרו עשרות הבטחות על תקציבים והכשרות, בפועל לא ראינו כלום. בתחילת 2021 עדיין היו מעט וואוצ'רים, פחות מהנורמה, ובחודשים האחרונים כלום. ממש כלום", אמר ל'דבר' מנכ"ל של מכללה להכשרה מקצועית באזור חיפה, שהעדיף לשמור על עילום שם מחשש שיזיק למוסד.

הכשרה מקצועית לקירור ומזגנים (צילום ארכיון: מכללת אורט סינגלובסקי).
הכשרה מקצועית לקירור ומזגנים (צילום ארכיון: מכללת אורט סינגלובסקי).

"המון אנשים פונים אלינו, בהחלט יש ביקוש. הקורונה גרמה לאנשים לעשות פסק זמן, לשקול מסלולי קריירה חדשים, אבל אלה אנשים בחל"ת, חלקם מבוגרים. הם זקוקים למימון, ואין. כל מי שפונים אליו בממשלה אומר 'אין ממשלה, אין החלטה ואין תקציב'".

עמר כהן (39) מעכו, נמצא בין עבודות וכבר התקבל לעבודה חדשה באוגוסט, "אני מתכנן לעבוד בעבודת כפיים, רציתי לנצל את התקופה הזו כדי להשתדרג מקצועית. לבוא למעסיק החדש עם יכולות יותר גבוהות – בין אם זה קורס ריתוך, רישיון למלגזה או למכונה ניידת".

הכשרה מקצועית של רתך (צילום: ניצן צבי כהן)
הכשרה מקצועית של רתך (צילום: ניצן צבי כהן)

כהן בירר במספר מכללות וגילה שישנם קורסים שמתאימים לו ועומדים בלוחות הזמנים שמתאימים לו, עשרה מפגשים, במחיר שנע בין 7,000 ל-9,000 שקלים. "פניתי ללשכת התעסוקה לברר איך המדינה יכולה לסייע לי, אבל אמרו לי שכרגע אין להם וואוצ'רים. במקום זה הם הציעו לי קורסים של אקסל באינטרנט, או קורסים של משרד העבודה שנפרשים על פני חצי שנה, שזה לא רלוונטי לי, כי אני כבר מתחיל לעבוד. בשורה התחתונה, עם המצב של התעסוקה כרגע בארץ, זה בושה שאי אפשר באמת לעשות פה הכשרה מקצועית".

"יש המון אנשים שרוצים לעשות הכשרה, אין וואוצ'רים"

רן (24) מאשקלון, סיפר ל'דבר' שהלך למרכז התעסוקתי 'הזדמנויות' של משרד העבודה באשדוד, במטרה לנסות ולקבל סיוע במימון להכשרה מקצועית, "כבר מספר שבועות שדוחים אותי. אמרו לי תתקשר בתאריך כזה, תדבר בתאריך אחר. אחר כך הם אמרו שיש בעיה בגלל חילופי הממשלה. אני חייל משוחרר ונשוי טרי, הסבסוד והמימון שלהם היה עוזר לי מאוד. יש לי בית שאני שוכר והרבה הוצאות. החלטתי בכל זאת לקפוץ למים ולהתחיל הכשרת רתכות. אני מקווה שאצליח לקבל החזר בהמשך".

"זה עולה בשיחות בין מנהלי המכללות", אמר ל'דבר' מנהל מכללה להכשרה מקצועית בתחום תעשייתי במרכז הארץ. "למרות שיש ביקוש גבוה לעובדים בתעשייה, ויש המון אנשים שרוצים לעשות הכשרה, אין וואוצ'רים. בתחילת השנה דווקא הייתה כמות יפה, שזרמה לתקופה של חודשיים, ואז זה פשוט נפסק לגמרי, כאילו נסגר הברז". לאחרונה לדבריו, דווקא הגיעו מספר זעום של תלמדים חדשים, שכן הצליחו להשיג וואוצ'ר, לאחר חודשים ארוכים שלא היו כלל, והוא מקווה שבהמשך יגיעו נוספים תלמידים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!