דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עבודת הילדים חוזרת: לראשונה מזה 20 שנה נרשמה עלייה במספר הקטינים העובדים בעולם

מספר הילדים העובדים ברחבי העולם עלה ל-160 מיליון, עלייה של 8.4 מיליון ילדים בארבע השנים האחרונות. המספר צפוי להמשיך ולגדול בעקבות הקורונה

ילד עובד במכרה כספית (צילום: LO/M. Rimando)
ילד עובד במכרה כספית (צילום: LO/M. Rimando)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

לראשונה מאז 2020, מספר הילדים העובדים בעולם נמצא בעלייה. כך על פי דוח שפרסמו ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) ויוניסף (UNICEF, קרן החירום של האו"ם למען ילדים), לרגל היום הבינלאומי למאבק בעבודת ילדים החל היום (שבת), ה-6 ביוני. הדוח מתפרסם מדי ארבע שנים מאז שנת 2000.

על פי הדוח, "עבודת ילדים: הערכות עולמיות בשנת 2020, המגמות והדרך קדימה", בין השנים 2000 ל-2016 פחת מספר הילדים העובדים ברחבי העולם ב-94 מיליון, אך הדוח שפורסם השנה מעיד על בלימת המגמה, והמספר זינק ב-8.4 מיליון לכ-160 מיליון ילדים עובדים.

ילדים קטנים, בגילאי 5 עד 11, מהווים כמחצית ממספר הילדים העובדים הכללי ברחבי העולם. בחלוקה מגדרית, כ-97 מיליון מהילדים העובדים הם בנים, ו-63 מיליון הן בנות, אך הפער מצטמצם אם לוקחים בחשבון גם מטלות בית שמבוצעות במשך 21 שעות ומעלה מדי שבוע.

79 מיליון ילדים בגילאי 5 עד 17 עובדים בעבודה מסוכנת העלולה "לפגוע בבריאותם או בביטחונם או לפגוע בהם מוסרית", לפי הדו"ח. עלייה של 6.5 מיליון מאז 2016. כ-70% מהילדים העובדים (112 מיליון) מועסקים בענף החקלאות, 20% (31.4 מיליון) בענף השירותים ו-10% (16.5 מיליון) בתעשייה. שכיחות עבודת הילדים באזורים כפריים (14%) גבוהה כמעט פי שלושה מאשר באזורים עירוניים (5%).

רבים מהילדים העובדים לא לומדים. על פי הדו"ח, כמעט 28% מהילדים העובדים בגילאי 5 עד 11, ו-35% מהילדים העובדים בגילאי 12 עד 14, לא לומדים כלל בבית ספר.

באפריקה שמדרום לסהרה, אזור מוכה משברים, נוספו בארבע השנים האחרונות 16.6 מיליון ילדים עובדים, בשל גידול האוכלוסייה, עוני קיצוני והגנה סוציאלית לקויה.

על פי הדו"ח, ילדים בעבודת ילדים נמצאים בסיכון לפגיעה פיזית ונפשית. עבודת ילדים פוגעת בחינוך הילדים, מגבילה את זכויותיהם ואת ההזדמנויות העתידיות שלהם, ומובילה למעגלים של עוני בין דורי ועבודת ילדים בין דורית.

בשל הקורונה המצב צפוי להחמיר

למגפת הקורונה עלולות להיות השלכות קשות על עבודת ילדים בעולם. הדו"ח מזהיר כי תשעה מיליון ילדים נמצאים בסיכון של הידרדרות לעבודה עד סוף 2022, והמספר הזה עשוי לגדול ל-46 מיליון בהיעדר סיוע סוציאלי והגנה ממשלתית קריטית.

סגירת בתי ספר ברחבי העולם בשל המגפה עשויה להוביל לכך שילדים שכבר עובדים יידרשו לעבוד שעות ארוכות יותר, או בתנאים קשים יותר. אבדן הכנסה של משפחות חלשות, כתוצאה מהמשברים הכלכליים שייצרה המגפה, עלול לדחוק עוד ועוד ילדים אל מעגל העבודה.

מזכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי, גיא ריידר: "אנחנו לא יכולים לעמוד מן הצד בזמן שדור חדש של ילדים נמצא בסיכון. הגנה סוציאלית כוללת מאפשרת למשפחות להחזיק את ילדיהם בבית הספר גם לנוכח מצוקה כלכלית. השקעה מוגברת בפיתוח כפרי ועבודה הוגנת בחקלאות היא חיונית. אנו נמצאים ברגע מכריע, והרבה תלוי באופן בו נגיב".

מנכ"לית יוניסף, הנרייטה פור: "אנו נסוגים במאבק נגד עבודת ילדים, והשנה האחרונה לא הפכה את המאבק הזה לקל יותר. עכשיו, גם בתוך שנה שנייה של נסגרים בעולם, סגירת בתי ספר, שיבושים כלכליים וצמצום התקציבים הלאומיים, משפחות נאלצות לעשות בחירות קורעות לב. אנו קוראים לממשלות ולבנקים לפיתוח בינלאומי לתעדף השקעות בתוכניות שיכולות להוציא ילדים מכוח העבודה והחזירם ללימודים, ובתוכניות הגנה סוציאלית שיכולות לעזור למשפחות מלכתחילה להימנע מלעשות בחירה זו".

המלצות יוניסף וארגון העבודה הבינלאומי

מחברי הדו"ח ממליצים על חמישה צעדים שיכולים להביא להיפוך המגמה ולצמצם את עבודת הילדים בעולם.

  1. הגנה סוציאלית נאותה לרבות קצבאות ילדים אוניברסליות.
  2. הגדלת ההוצאה הציבורית על חינוך באופן שייאפשר לימודים בחינם והחזרת כל הילדים לבית ספר, לרבות אלו שהיו מחוץ לךמעגל הלימודים טרם מגפת הקורונה.
  3. קידום עבודה הוגנת למבוגרים במטרה לצמצם את הצורך של משפחות להישען על עבודת ילדים כדי להשלים את ההכנסה המשפחתית.
  4. מאבק בנורמול מגדריות מזיקות ולאפליה, המשפיעות על עבודת ילדים.
  5. השקעות במערכות הגנה על ילדים, פיתוח חקלאי, שירותים ציבוריים בכפר, תשתיות ומקורות פרנסה.

הדוח המלא זמין באתר ארגון העבודה הבינלאומי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!