דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ממשלת בנט לפיד

מצפים לשינוי: "עצמאי שנכנס לניתוח, או חולה במחלה קשה, מוצא את עצמו בלי כלום"

שירלי פינצי-לב, מתרגמת ספרים, פונה לשרת הכלכלה המיועדת, אורנה ברביבאי: "נדרשת רפורמה בהגנה על עצמאים. מקצועות שבעבר עבדו בהם שכירים נדחקו להפוך לפרילנסרים, ואנחנו מאוד לא מוגנים"

שרת הכלכלה המיועדת אורנה ברביבאי ושירלי פינצי-לב (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90 / אסנת סגינר שורק)
שרת הכלכלה המיועדת אורנה ברביבאי ושירלי פינצי-לב (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90 / אסנת סגינר שורק)

שירלי פינצי-לב (56), מתרגמת ספרות, מתגוררת בחיפה

אני עצמאית מזה כעשור, עוסקת בתרגום בכלל, ובשנים האחרונות בעיקר בתרגום ספרות מאיטלקית לעברית. תרגום, כמו עריכה, עימוד, ניקוד, ואיור, זה מקצוע שבעבר העובדים בו היו שכירים של הוצאות הספרים, אבל היום, גם אילו הייתי רוצה, לא הייתי יכולה למצוא עבודה בתחום שלי כשכירה.

כל התחום עבר להעסקה במתכונת של 'פרילנסרים'. לאנשים כבר אין ביטחון תעסוקתי ואין תנאים סוציאליים. רובנו בקושי מגרדים את שכר המינימום, כשבעצם, גם הגנה על שכר מינימום אין לנו. לכאורה אנחנו עצמאים, בעלי עסק, אבל בעצם זה לא ממש 'שוק חופשי פתוח' עם המון לקוחות. יש מספר מצומצם של הוצאות ספרים, שהן הלקוחות שלנו, ורוב הכוח נמצא בידיהן. אם חלילה עורך או מתרגם מסתכסך עם אחת מהן, הוא עלול למצוא את עצמו לגמרי בלי עבודה, ואנחנו מאוד לא מוגנים. התעריפים שאנחנו מקבלים רק הולכים ויורדים לאורך השנים.

כשנקבעו חוקי העבודה, ההנחה הייתה שהשכירים חלשים וצריך להגן עליהם. עצמאי נחשב לעובד 'חזק': עורכי דין לדוגמה, רואי חשבון, בעלי עסקים קטנים, שפחות זקוקים להגנה. בפועל, פרופיל העצמאים השתנה מאוד בעשורים האחרונים. יותר ויותר מקצועות שבעבר עבדו בהם שכירים נדחקו להפוך לפרילנסרים, כי הארגונים שבעבר העסיקו אותם הבינו שזה חוסך להם כסף.

לדעתי, אחת המשימות של הממשלה החדשה תהיה יצירת רפורמה בהגנה על עצמאים: אפשרות לדמי מחלה, לחופשת לידה, מנגנון פיצוי למקרים של אובדן כושר עבודה, דמי אבטלה. אנחנו כן משלמים ביטוח לאומי, אבל לא מקבלים ממנו כלום בהיבט של העבודה. עצמאי שנכנס לניתוח, או חולה חלילה במחלה קשה, מוצא את עצמו בלי כלום. גם לאישה שיולדת ורוצה לשמור את העסק שלה על אש קטנה, אין היום פתרון מתאים שיאפשר לה באמת לצאת לחופשת לידה.

צריך להסדיר גם את נושא ההתאגדות, ואת האפשרות לפעול כאיגוד. לפני שבע שנים הוקם 'איגוד אנשי ספר' שמנסה להיות מעין איגוד של העצמאים במקצועות הספר ולהשמיע מעט את קולנו. בשנה האחרונה הצטרפתי לוועד שלו, בהתנדבות כמובן, כדי לנסות ולפתור את הבעיות של הסקטור הקטן שלנו. אבל האמת היא שיש לנו קושי להתאגד. קיבלנו אפילו חוות דעת סותרות מכל מיני עורכי דין, שחלקם טוענים שאסור לנו אפילו לפרסם לוח תעריפים מומלץ, כי זה עשוי להיחשב ל'קרטל'.

מצבנו היום גרוע משל השכירים, ואנחנו זקוקים לאפשרות חוקית להתאגד, או שלפחות יוגדרו המקצועות שבהם הדבר מתאפשר. אולי אפילו לאפשר התארגנות עצמאים בהסתדרות, אני חושבת שהרבה אנשים היו שמחים לכך.

אני מקווה מאוד לראות שינוי בממשלה החדשה, גם ביחס לתרבות בכלל וספרות בפרט. הוצאות הספרים במצב מאוד קשה, ונוצרה תחרות קניבלית ממש בין ההוצאות ורשתות הספרים. חוק הספרים אמור היה לשפר את המצב, אבל עוד לפני שסיים את תקופת הניסיון שלו הוא בוטל על ידי מירי רגב, והשוק נכנס פעם נוספת לסחרור. אני לא רוצה שמחירי הספרים יהיו גבוהים, אבל עם ספרים בעשרה שקלים אין להוצאות הספרים מרווח נשימה, ובטח לא מרווח שמאפשר לשלם שכר ראוי לסופרים, למתרגמים וליתר העובדים שעמלים על הוצאת ספר. אני מקווה שמשרד התרבות יתמוך יותר בתחום, וגם יסדיר אותו נכון יותר.

הביא לפרסום: ניצן צבי כהן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!