דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לראשונה: עובדים פלסטינים שחיים בישראל מתוקף איחוד משפחות יוכלו לחסוך לפנסיה

מיטב דש הודיעה שתנהל את כספי הפנסיה של העובדים, בעקבות לחץ של קו לעובד והאגודה לזכויות האזרח | עובד שפתח קרן בחברה אחרי 22 שנים של עבודה בישראל: "חיכיתי לזה המון שנים, ואני שמח סוף סוף לקבל את הזכות הזו"

עובדים פלסטינים בדרך לעבודתם בישראל (צילום: וויסאם חשלמון/פלאש90)
עובדים פלסטינים בדרך לעבודתם בישראל (צילום: וויסאם חשלמון/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדים פלסטינים שחיים בישראל מתוקף איחוד משפחות יוכלו לפתוח קרן פנסיה. מיטב דש הסכימה לנהל את כספי הפנסיה של עובדים אלה, בעקבות התערבות קו לעובד והאגודה לזכויות האזרח. עובד פלסטיני ראשון הצליח לפתוח קרן פנסיה בחברה, וליהנות מהפרשות המעסיק, וכעת מקווים בארגונים שעובדים נוספים ובני משפחותיהם יוכלו לממש את זכותם להפרשה פנסיונית.

פלסטינים שמגיעים לישראל במסגרת איחוד משפחות, בעיקר על רקע נישואין של אזרחים ואזרחיות ערבים ישראלים ופלסטינים, אינם זכאים מאז שנת 2002 להתאזרח, ואף לא לקבל תעודת תושב בישראל. במקום, הם שוהים בישראל מתוקף אישורים של מנהלת התיאום והקישור (אישורי מת"ק), שאותם הם נדרשים להאריך מדי שנה.

בקו לעובד התקבלו בשנים האחרונות פניות של עובדים במעמד זה, שמעסיקיהם ביקשו לפתוח להם קרן פנסיה כדי להפריש להם פנסיה חובה כחוק, אבל חברות הביטוח סירבו לאפשר להם פתיחת קרן פנסיה בשל מעמדם.

בקו לעובד חברו לאגודה לזכויות האזרח ופנו לחברות הביטוח השונות, מנורה מבטחים, הפניקס, אלטשולר שחם, הלמן אלדובי וכלל ביטוח, והן ענו להם שתתאפשר אצלם פתיחת פוליסת ביטוח לעובד זר הכוללת חיסכון בלבד, ללא רכיבים של פיצויים ותגמולים (כלומר, פוליסה פחותה מפוליסת ביטוח).

מיטב דש, שמוגדרת גם כ'קרן ברירת מחדל' לביטוח פנסיוני בישראל, השיבו לארגונים שלאחר בדיקה החליטו לאפשר לעובדים במעמד זה לפתוח אצלם קרנות פנסיוניות, בהליך הרגיל של פתיחת קרן פנסיה בחברה.

"אני עובד במדינת ישראל כבר 22 שנים, ובמקום העבודה הנוכחי שלי כבר 8 שנים, כשעד עכשיו למעשה לא היו לי זכויות פנסיוניות", אמר לדבר זייד רביע (48), בעל אזרחות פלסטינית ששוהה בישראל מתוקף דרישה לאיחוד משפחות מאז שנת 2005, וכעת הצליח לפתוח קרן פנסיה במיטב דש.

"כבר חמש שנים אני מתעקש עם בעל הבית שלי על הנושא הפנסיוני, אבל הוא אמר לי שדיבר עם כל חברות הביטוח ועד כה אף אחת מהן לא הסכימה לפתוח לי קרן פנסיה משום שאין לי תעודת זהות ישראלית. לאחרונה פניתי לקו לעובד שיסייעו לי, ובאמת  בשבוע שעבר התקשרו אלי מקו לעובד וסיפרו לי שמיטב דש הסכימו לקבל אותי. אתמול קיבלתי משכורת ראשונה, וראיתי שהורידו לי באמת פנסיה למיטב דש. חיכיתי לזה המון שנים ואני שמח שסוף סוף אני מקבל את הזכות הזו".

לדבריו, כתוצאה מהמעמד המשפטי המורכב שהוא נמצא בו, נמנעות ממנו זכויות אחרות שניתנות לתושבי קבע בישראל, כמו הזכות להיות מבוטח בקופת חולים, והיכולת להוציא רישיון נהיגה או לצאת מהארץ. גם בתקופת הקורונה לא הצליח לקבל סיוע מהביטוח הלאומי, אף שהוא מפריש ממשכורתו דמי ביטוח לאומי.

"פנסיה היא זכות בסיסית, שחיונית להבטחת עתידו של העובד, ולכן קבעה המדינה כי מעסיק חייב להפקיד כספים בקרן מדי חודש בחודשו", אומר ל'דבר' עו"ד אלעד כהנא מקו לעובד, שמלווה את העובד יחד עם עו"ד עביר ג'ובראן דכוור מהאגודה לזכויות האזרח. "לכן חשוב לנו גם לפרסם את המידע הזה, כדי שיותר עובדים במעמד הזה יידעו שיש להם אפשרות לפתוח קרנות פנסיה ולקבל את פנסיית החובה שמגיעה להם. אלה עובדים שזמן רב מדי נפלו בין הכיסאות". כהנא הדגיש שעובדים במעמד זה שנתקלים בקשיי הפקדה מול מיטב דש, מוזמנים לפנות לארגון קו לעובד לסיוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!