דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה 2021

"לא יהיה פה מצעד גאווה, ימותו, יימח זכרם": אלמונים השחיתו שלטים לקראת המצעד בנתניה

מארגני המצעד הגישו תלונה במשטרה, אחרי שההשחתה תועדה בסרטון שבו נשמעו דברי שטנה נגד קהילת הלהט"ב | אחד המארגנים, ניר חן: "העירייה לא עשתה דבר, מפחדים להכעיס את הציבור שמזוהה עם הקואליציה"

מצעד הגאווה בנתניה 2019. "נשמח שכולם יגיעו מנתניה ומהסביבה, ושאחרי מקרה מזעזע כזה של להט"בופוביה יהיה מצעד גדול" (צילום: ניר חן)
מצעד הגאווה בנתניה 2019. "נשמח שכולם יגיעו מנתניה ומהסביבה, ושאחרי מקרה מזעזע כזה של להט"בופוביה יהיה מצעד גדול" (צילום: ניר חן)
יהל פרג'

"תמחק, תצבע את הכול, אוי ואבוי אם ייתן להם לעשות משהו בעיר הזאת, עיר הקודש נתניה. לא יהיה פה מצעד גאווה, ימותו, יימח הזכר שלהם", דברי ההסתה האלה נשמעים בסרטון שעלה בסוף השבוע שעבר לרשתות החברתיות, ובו נראה גבר משחית את אחד מארבעת השלטים שהוצבו בנתניה ומזמינים את הציבור הרחב לאירוע הגאווה שייערך בעיר ביום שישי הקרוב. ההשחתה המתועדת הזו נוספה להשחתת כל השלטים שנתלו בשבוע שעבר, כשעל כולם רוססה המילה "בושה".

המצעד יהיה השני במספר בעיר נתניה, לאחר שבשנה שעברה לא התקיים בשל מגפת הקורונה. כמו ב-2019, גם השנה לא זוכה המצעד לתמיכת העירייה, ומופק בידי מתנדבות ומתנדבים בלבד, ובמימונם. הפעילים, בהם ניר חן (31), יליד העיר ואחד מיוזמי אירועי הגאווה בעיר, זועמים על התנכרות העיר לחלק מתושביה, ועל התגובה הרפה נוכח האירוע האלים.

מצעד הגאווה בנתניה 2019. "חבר'ה מנתניה כותבים לי שלא יגיעו למצעד כי הם מפחדים" (צילום: ניר חן)
מצעד הגאווה בנתניה 2019. "חבר'ה מנתניה כותבים לי שלא יגיעו למצעד כי הם מפחדים" (צילום: ניר חן)

"ביום שישי התעוררנו לסרטון שבו מישהו צובע עם רולר את השלטים ומישהו אחר צועק שנמות, סרטון מזעזע שמסית לרצח", מספר חן. "מצד העירייה לא נעשה שום דבר, אמירה כללית על אלימות ולא ספציפית על הקהילה הגאה, אמירה שנועדה להכעיס כמה שפחות את הציבור שמזוהה עם הקואליציה הנוכחית. הבעיה היא שחבר'ה מנתניה כותבים לי שלא יגיעו למצעד כי הם מפחדים שיעשו להם משהו, מפחדים שיזרקו עליהם משהו ברחוב אם יראו שהם חלק מקהילת הלהט"ב. התחושה בנתניה כרגע היא שאני לא יכול להיראות כמו עצמי ולהיות מי שאני".

לאחר לחץ של הפעילות והפעילים, הוציאה עיריית נתניה תגובה מעודכנת להשחתת השלטים המתועדת והאיום באלימות בסרטון, אבל גם היא לטענתם רפה ולא נחרצת. "חודש הגאווה החל במדינת ישראל מצוין גם השנה בנתניה במגוון אירועים, שמאפשרים את גיוון וריבוי הדעות, התפיסות ואורחות החיים", נמסר מהעירייה. "לצערנו, אנחנו מגלים שקיים קומץ שבוחר לפעול באופן מסית ומבזה, תוך הפעלת אלימות כלפי אוכלוסיות שלמות, שבחרו לחיות אחרת.

"מבחינתנו מדובר באקט אלים לכל דבר ועניין וראוי לכל גינוי והוקעה, ואנחנו נדאג שגורמי האכיפה יטפלו בעניין באופן המחמיר ביותר. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית שמאפשרת לכל אחד מאיתנו לחיות את חייו, אבל לא ניתן לקומץ קיצוני לזרוע פחד, להטיל אימה ולשלול זכויות של אנשים. האקט הפוגעני והאלים, השחתת פרסומי הקהילה הלהט"בית, אינו משקף את הלך הרוח של העיר. אנחנו יכולים לא להסכים, לבחור אחרת, ועדיין ללמוד לחיות בשלום, בדיוק כפי שאנו עושים בכבוד הדדי ובהכלה".

חן מספר על הקהילה המקומית שהיא "תואמת לפסיפס העירוני. כמו בכל מקום, אצלנו יש ספקטרום רחב של שמירת דת ומסורת, כל אחד ברמה שלו. יש הרבה משפחות צעירות, בשכונות החדשות, והאתגר בקהילה בנתניה: חבר'ה צעירים אחרי צבא שלא מוצאים את עצמם בעיר ועוברים לערים הגדולות.

ניר חן, ממארגני של המצעד בנתניה. "הגישה שלי היא לשנות את המקום שאתה נמצא בו ולא לברוח למקומות אחרים" (צילום: אלבום פרטי)
ניר חן, ממארגני של המצעד בנתניה. "הגישה שלי היא לשנות את המקום שאתה נמצא בו ולא לברוח למקומות אחרים" (צילום: אלבום פרטי)

"אני גדלתי בבית ספר ממלכתי-דתי בהרגשה שאני לא בסדר, שאין לי מה לעשות חוץ מלנסות להעלים או להכחיש את זה. לא דיברו על הנושאים האלו, לא בבית ולא בבית הספר. כל תקופת התיכון הייתי בארון, לא סיפרתי לאף אחד. כשאתה שומע בהפסקות בבית ספר שמקללים 'יא הומו', זה אף פעם לא עוזר לתחושת הבטחון.

"הגישה שלי היא לשנות את המקום שאתה נמצא בו ולא לברוח למקומות אחרים. לכן חשוב לי לעשות את השינויים כאן. וזה אני, החלום שלי שאוכל להקים פה משפחה, לגדל ילדים, ולא צריך להתעסק בשטויות האלו".

הפעילים מנסים לחדש את השלטים שהושחתו, ועד שכמו בערים גדולות אחרות תהיה תמיכה אפקטיבית של העירייה בקהילה, הם מזמינים את כולם לצעוד איתם בעיר ביום שישי הקרוב ולהראות להומופובים שבנתניה, כמו שכתוב בשלטים, יש מקום לכולם. "נשמח שכולם יגיעו מנתניה ומהסביבה, ושאחרי מקרה מזעזע כזה של להט"בופוביה יהיה מצעד עם מספר גדול של צועדים, להט"ב ולא להט"ב, שבאים לתמוך בליברליות. באהבה וקבלת האחר נצליח לנצח את הקולות החשוכים".

ממשטרת ישראל נמסר שהתקבלה תלונה בנושא, ושהמקרה נמצא בחקירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!